ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΗΛΕΙΑ

                               ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ1821 ΣΤΗ ΗΛΕΙΑ 



ΕΠΑΡΧΙΑ ΓΑΣΤΟΥΝΗΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΙΣΙΝΗΣ
πίσημος δι τν παλαιν κα εγεν
καταγωγήν του, κα
περίφημος δι τν πολιτικήν του
δύναμιν κατ
τν παρχίαν τς Γαστούνης. πηρέτησε τν
πατρίδα στρατιωτικ
ς κα πολιτικς βοηθούμενος κα
π τος δύω υούς του Χρύσανθον κα Μιχαλάκην.
τον νας κ τν ρχόντων κα προκρίτων τς
Πελοποννήσου.
πρξε πρόεδρος τν θνοσυνελεύσεων
κα
πληρεξούσιος. π δ το Καποδιστρίου
προέδρευσε τ
ς Συνελεύσεως κα τς Γερουσίας. φυλακίσθη
ε
ς δραν μ τν Θ. Κολοκοτρώνην π τς
Κυβερνήσεως το
Γ. Κουντουργιώτη.

ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΣΙΣΙΝΗΣ
Υ
ἱὸς το ερημένου Γ. Σισίνη. Στρατηγς
ριστος. Α κδουλεύσεις του εναι πασίγνωστοι.
πολέμησεν ες Λάλα κατ τν πολιορκίαν τν Πατρν,
κα
ες τ Μεσολόγγιον. Μάλιστα δ πγε μ σμα
στρατιωτ
ν πρς βοήθειαν τν δελφν μας
θηναίων ρχηγοντος το Γ. Καραϊσκάκη. φυλακίσθη
ε
ς δραν μετ το Κολοκοτρώνη κα λοιπν.

ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ ΣΙΣΙΝΗΣ
Κα
οτος υἱὸς το Γ. Σισίνη κα δελφς το
προειρημένου.
πρξεν πίσης κα ατς στρατιωτικός,

ε
ρεθες ες πολλς μάχας, πεδείχθη γενναος.
π δ τς εσβολς το μβραμ ες Γαστούνην
α
χμαλωτίσθη π τν ράβων μετ το περιφήμου
Διονυσίου Διάκου κα
λλων ες τ Χλουμοτσι δι᾿
λλειψιν τροφν.

ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΣΙΣΙΝΗΣ
Ο
τος πηρέτησε τ θνος πολιτικς, γενόμενος
πληρεξούσιος, βουλευτ
ς κα χρηματίσας φροντιστς
το
στρατο κατ τν πολιορκίαν τν Πατρν π
το
Θ. Κολοκοτρώνη, δαπανν κα ξ δίων ες τς
νάγκας το θνους.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ Ι. ΣΙΣΙΝΗΣ
πρξε στρατιωτικός, ερεθες ες πολλς
μάχας, κα
κατ᾿ ξοχν ες τν κστρατείαν τν
θηνν.

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
πηρέτησε πολιτικς, ερεθες ες τν εσβολν
το
Δράμαλη ες τν Πελοπόννησον, κα μέλος ν
τότε τ
ς Πελοποννησιακς Γερουσίας πολ συνετέλεσεν
ε
ς τν καταστροφήν του.

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ
Κατήγετο
π τ χωρίον λητσελεπ τς
Γαστούνης,
πηρετήσας στρατιωτικς κα πολιτικς τν

γνα π᾿ ρχς μέχρι τέλους, κα δαπανν ες τς
νάγκας τς πατρίδος ξ δίων του.
Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗΣ
Ο
τος κατήγετο ξ νδραβίδας τς Γαστούνης.
πρξεν καλλίτερος στρατιωτικς πολεμήσας
παντο
, κα δίως ες τν περίφημον μάχην τς 9 Μαρτίου
1822 κατ
τν πολιορκίαν τν Πατρν νδραγάθησε.
Τότε δ
το μ τ σμα το Κωνσταντ Πετιμεζ.
Ε
ρέθη κα ες λλας πολλς μάχας, κα ες τν
πρώτην κατ
τ χωρίον Λαντσόϊ πρς τος Λαλαίους
Τούρκους μάχην, κα
τέλος πγε κα ες
Μεσολόγγιον
ταν πολιορκετο.

ΑΔΕΛΦΟΙ ΚΑΡΑΜΕΡΑΙΟΙ
Ο
τοι ο τρες δελφο νομάζοντο Δημήτριος,
ναστάσιος κα Μιχάλης. Κατ δ τς ρχς τς
παναστάσεως νεφανίσθησαν π τν Δημήτριον
Παπατσώνην κα
λαβον μέρος ες λους τος πολέμους
τ
ς Τριπολιτσς, ες τος ποίους κα Παπατσώνης
πολέμησε, κα διεκρίθησαν ς καλλο πολεμισταί.
λωθείσης δ τς Τριπολιτσς, ο Καραμεραίοι
πγον ες τν Κολοκοτρώνην, κα ς σωματρχαι
πανταχο
παρευρέθησαν, διότι κα ο τρες ντες νωμένοι
πετέλουν σμα δυνατόν. Μετ δ τν λευθερίαν το
θνους πρτοι πεφάσισαν ν κατοικήσουν ες το

Λάλα,
πως κ νέου νεγείρωσι τν περίφημον οσαν
κωμόπολιν
π τν Τούρκων λβανν.

ΕΠΑΡΧΙΑ ΠΥΡΓΟΥ

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΑΧΟΛΟΣ
οκογένεια ατη τν χόλων τον πίσημος
κα
πολ συνετέλεσεν ες τν νεξαρτησίαν το θνους,
ς κα α λοιπα οκογένειαι.

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΙΛΑΕΤΗΣ
Καπετάνιος γνωστ
ς κα νας κ τν
πηρετησάντων ες τ ν πτανήσ γγλικ τάγματα. τότε
δ
διαγωγή του κα φρόνιμος γενναιότης του,
νωμέναι μ τν εγεν περηφάνειαν, νάγκαζον τος κε
ξιωματικος λληνας κα γγλους, στε κανες ν
μ
τολμ ν κάμ κατ᾿ ατο τν παραμικρν
περιφρόνησιν, διότι
μέσως το ζήτει κανοποίησιν κα
κατ
τοτο τος εχεν λους τρομάξει. πανελθν δ
ε
ς τν Πελοπόννησον κατ τς ρχς τς
παναστάσεως, πολέμει κατ τν Λαλαίων Τούρκων, λλ
κατ
δυστυχίαν, ες τινα κατ᾿ ατν μάχην
περιεπλέχθη κατ
τν θέσιν Σμίλα κα φονεύθη, κα οτως
χάθη γνωσμένον παληκάρι.

ΛΥΣΑΝΔΡΟΣ ΒΙΛΑΕΤΗΣ
Ο
τος πηρέτησε στρατιωτικς κα πολιτικς,
ς πληρεξούσιος πάντοτε τν θνοσυνελεύσεων κα
βουλευτής.

ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΡΕΣΤΕΝΙΤΗΣ
Ο
τος χρησίμευσε πρ τς παναστάσεως
μετερχόμενος τ
ν διδάσκαλον ντς τς πατρίδος του
Πύργου κα
ργαζόμενος πρ τς Φιλικς ταιρίας.
Πολλο
ς μαθητς φέλησεν ες τ λληνικ γράμματα.
πειδ μως δίδασκεν ατος κα τ πολεμικ, κα
τ
ς κινήσεις τς στρατιωτικς, κα μίλει ες ατος
περ
λευθερίας, λλαξε δ κα τ νόματα τν
μαθητ
ν του, μετονομάσας τν μν Κωνσταντ, Σόλωνα,
τ
ν Δημήτριον, Θαλν, κα λλους μ λλα ρχαίων
μεγάλων
νδρν νόματα, ο Τορκοι κα ο γάδες
το
τόπου του, βλέποντες κα κούοντες τ τοιατα,
θέλησαν ν τν κακοποιήσουν, κα π τέλους τν
φυγάδευσαν. Μετ δ τατα λθούσης τς
παναστάσεως πρε κα ατς τ πλα, ς κα ο λοιπο το
τόπου του, κα
ερέθη ες πολλς μάχας ς
στρατιωτικός.
λλ κα ς πολιτικς πηρέτησε, κα
μάλιστα
π τς Κυβερνήσεως το Κουντουργιώτη
διωρίσθη μέλος μι
ς πιτροπς τότε τς Πελοποννήσου,
καθήμενος ε
ς Τριπολιτσν κα προμηθεύων τ
ναγκαα ες τν πόλεμον. λθόντος δ το μβραμ,
φυγεν π τν Τριπολιτσν, κα πηρέτησε κα ες
λλας πολιτικς πηρεσίας.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ
πηρέτησε πολιτικς ντς το τόπου
τοιμάζων τ το πολέμου.

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ
Ο
τος πανελθν π τν Ερώπην που
σπούδασεν τν ατρικν ες τν πατρίδα του, μετήρχετο
τ
ν ατρν κε. γερθείσης δ τς παναστάσεως
πηρέτησεν ς τοιοτος καθ᾿ λην τν διάρκειαν το
γνος κατ᾿ ρχς μν μετ το νδρέου Λόντου,
στερον δ κα μ τν Θ. Κολοκοτρώνην. γαπτο
δ
π λους τος στρατιωτικος, κα κατ᾿ ξοχν
π τν Δημήτριον ψηλάντην. λη δ οκογένεια
τ
ν Αγερινν πηρέτησε τ θνος κα πολιτικς κα
στρατιωτικ
ς, δαπανσα ξ δίων δι τς νάγκας το
πολέμου.
δ ποστόλης κα Αγερινός, δελφο
το
γαμέμνονος, πηρέτησαν στρατιωτικς,
ε
ρεθέντες ες πολλος πολέμους.

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ
Στρατιωτικός, κα
πολύπειρος. λαβε μέρος ες
πολλ
ς μάχας μ σμα στρατιωτικν διον, δίως δ
ε
ς τς μάχας το Λάλα, τς 9 Μαρτίου ξωθεν τν
Πατρ
ν, μετέβη κα ες τ Μεσολόγγι, κα ες τς
μάχας κατ
το Δράμαλη, κα οτω γνωστς γένετο
ε
ς λους τος στρατιωτικούς.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΚΑΣ
Ο
τος πηρέτησε τ θνος στρατιωτικς,
ε
ρεθες ες λας τς μάχας, κα πρ πάντων ες τν το
Λάλα, κα
τν Πατρν, πγε δ κα ες τ
Μεσολόγγιον, παρακολουθ
ν τν Γ. Σισίνην, κα πειτα τν
Χρύσανθον. Μετέβη δ
κα ες τν πολιορκίαν τς
κροπόλεως τν θηνν π τς ρχηγίας το
Καραϊσκάκη κα
δείχθη πολ χρήσιμος.

ΠΕΤΡΟΣ ΜΗΤΣΟΣ
Κα
οτος, ς κα δελφός του Γεώργιος,
πηρέτησαν σαύτως στρατιωτικς τν γνα το θνους,
ε
ρεθέντες ες τν μάχην το Λάλα, τν Πατρν κα
λλαχο, κα ες τ Μεσολόγγιον μετέβησαν κα
πολέμησαν.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΙΛΑΕΤΗΣ
πρξεν προχων τς παρχίας. φυλακίσθη
π τος Τούρκους ες τν Τριπολιτσν κα πέθανεν
ντς τν φυλακν.

ΑΓΟΥΛΙΝΙΤΣΑ

ΑΛΕΞΙΟΣ ΜΟΣΧΟΥΛΑΣ
χρημάτισε στρατιωτικς κα πολιτικός.
ο
κογένεια ατη τν Μοσχουλαίων πολλ πρ το
γνος θυσίασεν.
ΩΝΙΣΤΕΣ  ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΗΛΕΙΑ

ΛΕΩΝΙΔΑ Γ.ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ: ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΉ ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΝΙΚΟΛΟΥΛΗ: «ΘΑ ΓΙΝΩ ΣΚΙΑ ΣΟΥ»

 

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΉ

 ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΝΙΚΟΛΟΥΛΗ: «ΘΑ ΓΙΝΩ ΣΚΙΑ ΣΟΥ»

 Εκδόσεις: ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ ΑΘΗΝΑ 2020

 

 

 

 

 

                         Σημείωμα Λεωνίδα Γ.Μαργαρίτη

                         Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος

 

Η Αγγελική Νικολούλη έχει εισέλθει σταθερά στη Λογοτεχνία και έχει σημειώσει μια καταπληκτική πορεία στο αστυνομικό μυθιστόρημα.

Ξεκίνησε τις συγγραφικές της επιδόσεις από τις γνωστές  εκδόσεις «Καστανιώτη» της Αθήνας κάνοντας αρχή το έτος 2012 με την κυκλοφορία του πρώτου αστυνομικού μυθιστορήματός της με τίτλο : «Ονειρεύτηκα τον δολοφόνο σου» του οποίου μου έκανε την τιμή να παρουσιάσω στην αίθουσα  του Λάτσειου Μεγάρου Πύργου.

Ακολούθησαν το έτος 2013 το δεύτερο κατά σειρά μυθιστόρημα της με τίτλο: «Θάνατος με χείλη κόκκινα» και   το έτος 2016 το τρίτο κατά σειρά με τίτλο : «Έρωτας φονιάς».

Τελευταία μας ήλθε ένα τέταρτο αστυνομικό μυθιστόρημα με τον τίτλο «Θα γίνω σκιά σου».

Είναι κι αυτό ένα μυθιστόρημα θρίλερ. Ένα μυθιστόρημα εμπνευσμένο από την τρέχουσα επικαιρότητα όπως αυτό ξετιλύγεται από τις ζωντανές κατά Παρασκευή εκπομπές της με τίτλο «Φως στο τούνελ».

Ένα μυθιστόρημα με αληθινά γεγονότα με ανατροπές και με ένα τέλος απρόβλεπτο.

 Η υπόθεση ξετυλίγεται στην Αθήνα μέρες αποκριάς. Η Κατερίνα Ασλάνη-μια κοπέλα με μεγάλα όνειρα για τη ζωή και με πάθος για δράση, εξαφανίζεται μυστηριωδώς.

 Τα ερωτήματα για τους δικούς της ανθρώπους βασανιστικά.

 Εγκατέλειψε τα πάντα κι έφυγε σε άλλη χώρα; ΄Εγινε μάρτυρας κάποιου φοβερού περιστατικού; την απειλούν και κρύβεται; Eπεσε θύμα δολοφονικής ενέργειας; Έπεσε θύμα απαγωγής;

H ρεπόρτερ που αναλαμβάνει την έρευνα αρχίζει ένα ταξίδι υψηλού ρίσκου, από  την Πλάκα και το Κολωνάκι ως το Παρίσι και από την Πάρο μέχρι τα Γιάννενα και τη Θεσσαλονίκη δεν έχει καμιά διακοπή στις αναζητήσεις της.

Ξεκινά από να νεανικά της στέκια, περνά στα ατελιέ καλλιτεχνών και καταλήγει σε σαλόνια της υψηλής κοινωνίας.

 

Υπάρχουν στην πλοκή του έργου τρία πρόσωπα που εμπλέκονται και δυσκολεύουν την έρευνα.

 Μία υπόθεση νεφελώδης   σε εντελώς αχαρτογράφητα νερά.

Επτασφράγιστα μυστικά και σβησμένα ίχνη, μοιραία  πάθη, επιπόλαια λάθη οικογενειακά και κοινωνικά τραύματα έρχονται σταδιακά στην επιφάνεια.

 Μία επικίνδυνη αναμέτρηση με τις σκιές. Μία άγρια μάχη στο σκοτάδι μέχρι να φανεί το φως.

Ένα τέλος απρόβλεπτο. Ένα μυθιστόρημα που κρατά σε αγωνία τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία σελίδα του.

          Επιτυχής μπορεί να χαρακτηρισθεί η επιλογή της Αγγελικής Νικολούλη  των εκδόσεων  «Καστανιώτης» για την έκδοση της σειράς των Αστυνομικών της Μυθιστορημάτων  της.

 Έτσι  λοιπόν σήμερα βρίσκεται στα χέρια μας  το  τέταρτο μυθιστόρημα της δημοσιογράφου του αστυνομικού ρεπορτάζ και επιμελήτριας της γνωστής ανά το πανελλήνιο εκπομπής: «ΦΩΣ ΣΤΟ ΤΟΥΝΕΛ».

          Η Αγγελική Νικολούλη μετά την επί σειρά ετών επιτυχημένη δημοσιογραφική κοινωνική προσφορά της, σε μια ανάπαυλα αναστολής της εκπομπής της  για τους γνωστούς λόγους, δεν έμεινε άπραγη.

Αντίθετα έχοντας συσσωρεμένο υλικό από τις εκπομπές της που είχαν σπάσει  ρεκόρ θεαματικότητας και  είχαν αποσπάσει το θαυμασμό Ελλήνων και ξένων ειδικών, θέλησε να δοκιμάσει  τις ικανότητές της στην πεζογραφία και ειδικότερα στο Αστυνομικό μυθιστόρημα τόσο οικείο άλλωστε από την πολυετή ενασχόλησή της.

            Έχοντας  ένα πλούσιο αρχείο αστυνομικών υποθέσεων εξιχνίασης εγκληματικών πράξεων, εξαφανίσεων κ.λ.π. ανέσυρε μια από τις υποθέσεις αυτές και μας έδωσε το πρώτο της  έργο, από μια σειρά που θα ακολουθήσουν, μυθιστόρημα.

          To εγχείρημα δεν μπορούσε να μην ήταν επιτυχημένο μια και υπάρχει ένα αξίωμα που μας λέει πως ότι είναι αληθινό είναι και ωραίο.

Δεν μπορούσε παρά να είναι  ωραίο και επιτυχημένα δοσμένο το μυθιστόρημα αυτό της Αγγελικής Νικολούλη από τη στιγμή που μεταφέρει στο χαρτί του τυπογραφείου τα όσα έζησε η ίδια και φυσικά οι τηλεθεατές  του σταθμού κατά την διάρκεια προβολής  σειράς   επεισοδίων της  εκπομπής  όσες  διάρκεσε η προβολή  της υποθέσεως της  εξαφάνισης μιας νεαρής  γοητευτικής  Κατερίνας Ασλάνη  που όπως στη συνέχεια απέδειξε   το δαιμόνιο μυαλό και οι ικανότητες της αστυνομικής ρεπόρτερ  δεν επρόκειτο για μια συνήθη εξαφάνιση αλλά για  μια καλά μελετημένη και εκτελεσμένη  δολοφονία από το  φίλο της .

        Η Αγγελική Νικολούλη με γλαφυρό και κατανοητό τρόπο, με γλώσσα ρέουσα και χωρίς περιττά στολίσματα και καρικατούρες δίνει τους  αναγκαίους διαλόγους της με τους πιθανούς υπόπτους αλλά και με τους λογής-λογής πολίτες πληροφοριοδότες της.

 Όπου είναι ανάγκη περιγράφει τόπους και καταστάσεις που υποβάλλουν τον αναγνώστη για να βρεθεί στο κατάλληλο κλίμα που κι εκείνη βρέθηκε σε ανάλογες περιπτώσεις.

 Βγάζει και εκθέτει τον ψυχικό της κόσμο, τις ψυχικές της μεταπτώσεις και τις  αγωνίες της όταν βλέπει πως οι άνθρωποι που είναι ταγμένοι για την  πάταξη της εγκληματικότητας και  την διαλεύκανση διαφόρων εγκληματικών πράξεων ή αδρανούν ή λόγω υπηρεσιακής νωθρότητας και   ανικανότητας, σκόπιμα κωλυσιεργούν  και στοπάρουν τη διαλεύκανση  υποθέσεων  με αποτέλεσμα  να επιτυγχάνεται η  ατιμωρησία των ενόχων,  το απυρόβλητο των δραστών και ηθικών αυτουργών ενώ  όταν  υποχρεωθούν μετά  την κατακραυγή της κοινής γνώμης να οδηγήσουν κάποιους στη  Δικαιοσύνη και τότε  οι δράστες  πετυχαίνουν την απαλλαγή τους  λόγω ελλιπών ή αδύναμων αποδεικτικών στοιχείων τα οποία δεν μπόρεσαν έγκαιρα να εξασφαλίσουν με τους επιστημονικούς τρόπους που διαθέτουν και με τους χειρισμούς που θα έπρεπε να  κάνουν.

Οι περιγραφές των  χαρακτήρων των ηρώων που εμπλέκονται στην υπόθεση της εξαφάνισης  είναι ακριβείς και αποδίδουν την πραγματικότητα της ιδιοσυγκρασίας και της ψυχοσύνθεσής τους.

Η υπόθεση στο έργο εξελίσσεται σπονδυλωτά και αποκαλύπτεται όλο το φάσμα της υποθέσεως  όπως μια κινηματογραφική ταινία που έχει τα στοιχεία του θρίλερ.

Η Αγγελική Νικολούλη έχει αποκτήσει τεράστια πείρα και διαθέτει αποθέματα γνώσης της δικαστικής ψυχολογίας πράγμα που την βοηθά στην ανίχνευση της αληθείας με τον τρόπο που εκείνη γνωρίζει εκμαιεύοντας τα ψήγματα  της αληθείας που είναι διασκορπισμένα  στην  άμμο της ταραγμένης ψυχής των δραστών και  ηθικών αυτουργών.

Το Μυθιστόρημα εκτείνεται σε πάνω από 293 σελίδες  και ο αναγνώστης δεν το εγκαταλείπει εάν δεν ολοκληρώσει την ανάγνωση και  φθάσει στο τέλος του.

 Προσωπικά δεν δηλώνω θιασώτης των αστυνομικών μυθιστορημάτων όμως στην περίπτωση του βιβλίου της Αγγελικής Νικολούλη, τόσο λόγω της συγγραφέως όσο και λόγω των πραγματικών περιστατικών τα οποία πραγματεύεται, ενέδωσα και αποζημιώθηκα πλήρως.

 Άλλωστε υπήρξα τακτικός σχεδόν τηλεθεατής των εκπομπών της, κι όταν άρχισα να διαβάζω το μυθιστόρημα αν και είχε παρέλθει αρκετός χρόνος από την προβολή της υπόθεσης της εξαφάνισης και τελικά της   δολοφονίας της  Κατερίνας Ασλάνη ,  μου δόθηκε η δυνατότητα και η ευκαιρία να ζήσω στιγμή προς στιγμή όλα τα στάδια  της  υπόθεσης και να απολαύσω το μυθιστόρημα που  με τόσο άλλωστε υπέροχο τρόπο  παραθέτει τα συμβάντα η συγγραφέας. Και μ΄αυτό το τελευταίο έργο της  η Αγγελική Νικολούλη δικαιωματικά εισέρχεται στο χώρο της λογοτεχνίας και ειδικότερα στο χώρο του Αστυνομικού μυθιστορήματος που πολλοί   μπορεί να έχουν θητεύσει , αλλά ελάχιστοι  έχουν περιορισθεί σε πραγματικά γεγονότα και όχι σε απλές  μυθοπλασίες.

 Καλωσορίζω συνεπώς ως εκπρόσωπος των λογοτεχνών της Νοτιοδυτικής Ελλάδος το νέο πόνημα   της  συγγραφέως  Αστυνομικών Μυθιστορημάτων  και της εύχομαι να δει τυπωμένα όσα έργα την έχουν συγκινήσει ιδιαιτέρως ,έτσι που τη συγκίνηση αυτή να την μεταδώσει  και σε μας ,το αναγνωστικό της κοινό. Της το ευχόμαστε ολοψύχως.

 

 

 

 

 

ΛΕΩΝΙΔΑ Γ.ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ:Βιβλιοπαρουσίαση-Κριτική π.Κωνσταντίνου Διον.Καπετανοπουλου: «Η θέσις και η διακονία των λαϊκών εν τη Εκκλησία»

 

Βιβλιοπαρουσίαση-Κριτική

π.Κωνσταντίνου Διον.Καπετανοπουλου:

«Η θέσις και η διακονία των λαϊκών εν τη Εκκλησία»


 

                       Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επίτ.Δικηγόρου

                       Προέδρου  Εταιρείας Λογοτεχνών

 

 


Κυκλοφόρησε  από τις Εκδόσεις Παναγιώτη Νικολόπουλου  της πόλης μας  ιδίοις αναλώμασι,   και διατίθεται από τα γνωστά βιβλιοπωλεία της περιοχής μας   το  τελευταίο  πόνημα  του πολυγραφότατου Ηλείου συγγραφέα πρωτοπρεσβυτέρου και Θεολόγου π. Κωνσταντίνου Διον. Καπετανόπουλου με τον χαρακτηριστικό τίτλο: « Η θέσις και η διακονία των λαϊκών εν τη εκκλησία» (Μια επικίνδυνη εκκλησιολογική διολίσθησις)

Στο ενεργητικό του συγγραφέως καταγράφεται η έκδοση και κυκλοφορία 19έργων τόσο σε θέματα  καθαρώς  θεολογικού περιεχομένου όσο και εθνικού , ιστορικού αλλά και καθημερινού κοινωνικού βίου.

Θα ήταν παράληψη  να μη  σημειώσω  μερικά απ’ τa γενικότερου ενδιαφέροντος έργα του, όπως:

 «Ο χαρακτήρας της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821».Βάρδα 1980.

«Ιστορικές πτυχές της Ανδραβίδας».Ανδραβίδα 1974. «Το χρονικό της Ανδραβίδας». Ανδραβίδα 1977.

 «Σχέσεις Μασονίας και Φιλικής Εταιρείας». Παραλία Πατρών 1982

 και από τα καθαρώς θεολογικά έργα του:

 «Το Μυστήριο της Ιεροσύνης και η προσωπικότητα του Επισκόπου και του Πρεσβυτέρου κατά τον πατέρα της Εκκλησίας  Ισίδωρον τον Πηλουσιώτην». Εκδόσεις Ιεράς Μητροπόλεως Καλαβρύτων και Αιγιαλείας. Αίγιο 2007, και

 «Οι έγγαμοι και οι άγαμοι πρεσβύτεροι και το φαινόμενον του αρχιμανδριτισμού».Παραλία Πατρών 2009.

 Τα υπόλοιπα έργα του συνήθως μικρότερου σχήματος και περιορισμένου αριθμού σελίδων αποσκοπούν στην κατήχηση των πιστών  την εκλαΐκευση θεμάτων για αντίκρουση αιρέσεων και αναιρέσεις κακοδοξιών και επικίνδυνων κενοδοξιών που διαβρώνουν την συνείδηση των ορθοδόξων λόγω ελλιπούς ενημερώσεως και κατηχήσεως.

  Με το τελευταίο του  έργο   ο π. Κωνσταντίνος  όπως ακριβώς και με το προηγούμενο   στηλιτεύει(το φαινόμενο του Αρχιμανδριτισμού) μια επικίνδυνη εκκλησιολογική διολίσθηση όπως την χαρακτηρίζει δηλαδή  την απουσία και τον παραγκωνισμό του λαϊκού στοιχείου από την εκκλησία.

 Επιχειρεί   να αναδείξει το  φαινόμενο  αυτό  που έχει πάρει ενδημικές διαστάσεις στην Εκκλησία   και που   δεν τολμά κανείς  να το αντιμετωπίσει.

 «Με  λυπεί, γράφει στον πρόλογο , το γεγονός ότι ο λαός του Θεού ήταν και είναι αμίλητος στη Θεία Λειτουργία. Στο λαό επιφυλάσσεται ο ρόλος του θεατή-ακροατή, ο οποίος προσεγγίζει τις λειτουργικές ακολουθίες  πιο πολύ ως ευκαιρία περισυλλογής κα καθ’ εαυτόν μελέτης, παρά ως συμμετοχή στην κοινή προσευχή της Εκκλησίας, θα λέγαμε ότι σήμερα παρατηρείται σε μεγάλο βαθμό μια έκπτωση από την έννοια της ενεργητικής συμμετοχής του λαού στη Θεία Λατρεία, σε μια στάση παθητικής παρακολουθήσεως της…

Διαζωγραφίζεται έτσι  μια εικόνα εντελώς αντίθετη προς τον κύριον χαρακτήρα της Ορθοδόξου Χριστιανικής Λατρείας ως Λατρείας λογικής (Ρωμ12,1) που προσφέρεται εν πνεύματι και αληθεία (Ιωαν.4,24) και που έχει σκοπόν την δόξαν του Τριαδικού Θεού και τον εν  Χριστώ αγιασμόν του λαού»

Σήμερα η Θεία Λειτουργία δίδει την εκτύπωση μιας συνάξεως που προσφέρεται σαν ευκαιρία για ατομική προσευχή και δίδει την εντύπωσιν μιας ευεσεβιστικής συνάξεως χωρίς αίσθησιν κοινωνίας των πιστών μεταξύ  τους και με τον Ιησούν Χριστόν εν Αίματι Αυτού, μιας συνάξεως χωρίς εσχατολογική κατεύθυνση και ευχαριστηριακή συγκρότηση.

Σήμερα παρατηρείται μείωσης  Εκκλησιαστικής συνειδήσεως και μαρασμός της λειτουργικής ζωής, ενώ παραλλήλως η ατομική θρησκευτικότητα κερδίζει έδαφος εις βάρος της ενότητας της Εκκλησίας  του Σώματος Αυτού και της εσχατολογικής βιώσεως της Θείας Λατρείας.

Είναι γεγονός που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση πως  η ηγεσία της Εκκλησίας σε συνεργασία με την πολιτεία έχει ουσιαστικά θέσει εκτός της ενεργού συμμετοχής το λαϊκό στοιχείο τόσο  από τη λατρεία όσο  και  από την εν γένει λειτουργία και οργάνωση της ζωής της.

Είναι γεγονός ότι μετά την επιβολή της δικτατορίας  της 4ης Αυγούστου επεβλήθη και  στην εκκλησία το ίδιο καθεστώς.   Έπαυσε να ισχύει το καθεστώς που ίσχυε για την εκλογή των Ιερέων και Εκκλησιαστικών Συμβουλίων και αντί της εκλογής από το πλήρωμα της εκκλησίας εφαρμόσθηκε η προσωπική επιλογή των επισκόπων  για την χειροτονία κληρικών και ο διορισμός με επιλογή από τον Επίσκοπο των Εκκλησιαστικών συμβούλων.

Μολονότι στην πολιτεία επανήλθε η δημοκρατία μετά την πρώτη αλλά και δευτέρα κατάλυσή της  στην Εκκλησία συνεχίζει να ισχύει ένα καθεστώς που στη  ουσία απομακρύνει τους πιστούς από το δικαίωμά τους αλλά και την υποχρέωση τους να συμμετέχουν ισότιμα μετά των λοιπών εκκλησιαστικών παραγόντων στα πράγματα της Θείας λατρείας και της εν γένει ζωής και δράσης  της Εκκλησίας.

Θεωρούμε πως είναι αναγκαίος ο εκδημοκρατισμός της εκκλησιαστικής ζωής. Είναι καλό και προς το συμφέρον της Εκκλησίας η εκλογή των επισκοπών-μητροπολιτών να γίνεται με την συμμετοχή κλήρου και λαού σε συνδυασμό με την πρωτοχριστιανική απλότητα της κλήρωσης. Είναι αναγκαίο να συμμετέχουν όλα τα ισότιμα μέλη του σώματος του Χριστού στην εκλογή των Ποιμένων τους όσο και των λοιπών προσώπων που συμμετέχουν στη διοίκηση της ενορίας.

Το σύστημα επιλογής των επιτρόπων από τους Μητροπολίτες πρέπει να αλλάξει έτσι ώστε να εκπροσωπούν και τους λαϊκούς στην Εκκλησία. Η θεμελιωμένη εκκλησιολογικά συμμετοχή των λαϊκών και στη διοίκηση της Εκκλησίας και μάλιστα στο κύτταρό της την Ενορία έχει βάση τους Γενικούς Κανονισμούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου τους Κοινοτικούς  Κανονισμούς της υπόδουλης ακόμη τότε Ελλάδος και στη νομοθεσία των νεότερου Ελληνικού Κράτους η οποία ίσχυσε μέχρι την δικτατορία Μεταξά.

Ο π. Κων/νος Καπετανόπουλος μετά σαράντα και πλέον χρόνια Ιερατικής διακονίας στην Εκκλησία του Χριστού με το έργο του επιχειρεί μια βαθιά τομή στην ισχύουσα κατάσταση και  με βάση μια πλουσιότατη βιβλιογραφία, πηγές και βοηθήματα εντοπίζει την έκταση του φαινομένου και προτείνει λύσεις. Έζησε ο ίδιος τον διαχωρισμό και την αποστασιοποίηση του λαϊκού στοιχείου  στην Εκκλησία και πιστεύει πως θα ήταν προς το συμφέρον και της ιδίας , η ισότιμη συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στη ζωή, στη λατρεία και στη διοίκηση της Εκκλησίας.

Ας ευχηθούμε πως οι παρατηρήσεις και  οι προτροπές που περιέχονται στο τελευταίο βιβλίο του π. Κων/νου Καπετανόπουλου θα προσεχθούν ιδιαιτέρως από την Διοίκηση της Εκκλησίας και δεν θα θεωρηθούν και πάλιν,  από ορισμένους, πως εγγίζουν τα όρια   αιρετικών δοξασιών.  

                                    

 

ΛΕΩΝΙΔΑ Γ.ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ :AΓΙΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ

 

AΓΙΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ

(15      ΑΠΡΙΛΙΟΥ )

 


 

                           Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επιτ.Δικηγόρου      

                Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών

 


 

              Το όνομα Λεωνίδας στην περίοδο της εκπαίδευσής μου τόσο στο Δημοτικό σχολείο  όσο και στο Γυμνάσιο ακόμη  είχε ταυτισθεί με το όνομα   του  Βασιλιά της Σπάρτης που έπεσε υπέρμαχος   της πατρίδας του   Σπάρτης, υπακούοντας την προσταγή  «Η ταν ή επί τας».

          Κατά τη βάπτισή μου, μου έδωσαν αυτό το όνομα ,  παρά τις  ενστάσεις του  ιερέα  περί ονόματος  μη χριστιανικού, και κατά συνέπεια απαγορευμένου για χριστιανό.

          Μέχρι και την περίοδο των Γυμνασιακών μου σπουδών , αγνοούσα την ύπαρξη κάποιου  Αγίου με αυτό  το όνομα  άλλωστε και  ο ιερέας που με βάπτισε  το αγνοούσε,  και γιόρταζα  των Αγίων Πάντων.

Είχα όμως  των ελπίδα  πως  μεταξύ των Αγίων Πάντων όλο και κάποιος μάρτυρας  θα υπήρχε με το όνομα Λεωνίδας.

       Όταν  αργότερα  ερεύνησα  το ζήτημα διαπίστωσα ότι υπήρχαν περισσότεροι του ενός. Ανακάλυψα  πέντε  ΄Άγίους  με το  όνομα, Λεωνίδας.

 Στο «νέφος μαρτύρων» του συναξαριού  που κοσμεί την Ορθοδοξία μας  περιλαμβάνονται και   οι εξής  ΄Άγιοι:

           1. Άγιος Λεωνίδας Επίσκοπος Αθηνών.

           2.Αγιος Μάρτυς Λεωνίδης.

           3.Αγιος Μάρτυς Λεωνίδης

              4.Ο Μάρτυς Λεωνίδης καταγόμενος εκ Τροιζήνος .

           5.Επίσκοπος Αθηνών.

              Ο πρώτος  σύμφωνα με το Αγιολόγιο υπήρξε   Επίσκοπος Αθηνών  και μαρτύρησε  για του Χριστού την πίστη. Το Πάσχα του 250  κατά τον διωγμό του Δεκίου  συνελήφθη στην Κόρινθο, βασανίσθηκε , απαγχονίστηκε και  διασπάστηκαν οι σάρκες του. Τα λείψανά του ανακομίσθηκαν στην Αθήνα και στον τόπο όπου ενταφιάσθηκαν  ανεγέρθη μεγαλοπρεπής βασιλική πλησίον του Ιλισού ποταμού. Η Βασιλική αυτή «το μαρτύριο» φέρεται να ανοικοδομήθηκε   περί τον πέμπτο αιώνα. Λείψανα της Βασιλικής αυτής ανακαλύφθηκαν στις  γενόμενες ανασκαφές.

         Η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του την 15ην Απριλίου. ΄Όμως   οι εορτές της Μεγάλης Εβδομάδος  και του Πάσχα  που συνήθως συμπίπτουν επισκιάζουν την εορτή και καθιστούν τη γιορτή άγνωστη για τους πολλούς.

Ο  δεύτερος με το ίδιο όνομα Άγιος φέρεται να μαρτύρησε στην Αλεξάνδρεια κατά τον Β΄ αιώνα προτρεπόμενος παρά του νεαρότατου γιου του Ωριγένη, επί Αυτοκράτορος Σεπτίμου Σεβήρου.H Eκκλησία μας τιμά την μνήμη του την 2αν Σεπτεμβρίου.

Ο τρίτος ΄Άγιος με το ίδιο όνομα φέρεται να μαρτύρησε τον Γ΄ αιώνα στην Κόρινθο. Θανατώθηκε ριφθείς στην πυρά μετά  επτά συνάθλων μαρτύρων γυναικών Καλλίδος, Νίκης, Γαλήνης, Χαρίσσης ,Νουνεχίας, Βασιλίσσης και Θεοδώρας. υπό του Ανθυπάτου Τερτίου επί Αυτοκράτορος Δεκείου. Η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του την 16ην Απριλίου.

Ο τέταρτος ΄Άγιος χωρίς περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του   τιμάται από την Εκκλησία μας   την 8ην Αυγούστου.

Ο πέμπτος  ΄Άγιος στους συναξαριστές αναφέρεται ως   Επίσκοπος Λεωνίδας ο οποίος  «εκοιμήθη εν ειρήνη».Από αυτή την αναφορά   μπορούμε να συμπεράνουμε  ότι ο εν λόγω μνημονευόμενος  Επίσκοπος δεν είναι ο  μάρτυς που αναφέραμε  στην αρχή.

           Για τον Ιερομάρτυρα   ΄Άγιο Λεωνίδα γίνεται  αναφορά στο τεύχος του περιοδικού του «ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ» από τον αοίδιμο   Μητροπολίτη Πατρών Νικόδημο Βαληνδρά   όπου επιχειρείται το ξεκαθάρισμα   της ταυτότητας και της σχέσεως   του Επισκόπου Αθηνών  Λεωνίδη του  Μάρτυρος  και του  Επισκόπου Λεωνίδα  που « εκοιμήθη εν ειρήνη».

          Το  όνομα του  Αγίου Λεωνίδα Επισκόπου Αθηνών και Μάρτυρος ετιμάτο  με την ίδρυση ναών  πέρα από εκείνο ,κοντά  στον Ιλισό. ΄Ένας παρόμοιος ναός  εντοπίσθηκε  στις  ανασκαφές που έγιναν   στο Κλαψί (Αρχαίο Κάλλιο της Ευρυτανίας), Δεσποτάτο της Αιτωλικής Συμπολιτείας.

 Στις ανασκαφές αυτές βρέθηκαν   λείψανα  μεγαλοπρεπούς τρίκογχου παλαιοχριστιανής βασιλικής στο δάπεδο της οποίας έχουν διασωθεί αξιόλογα ψηφιδωτά και πολύτιμες επιγραφές για την τοπική εκκλησιαστική ιστορία.

 Βιβλιογραφία:

-Δημητρίου Φαλλή: «Ο Άγιος Λεωνίδης, ο Μάρτυς».

  Χαραλάμπους Μ. Μπούσια: «Ακολουθία του Αγίου Ενδόξου Μάρτυρος Λεωνίδου». Αθήνα 1999

Συναξάρι Μηναίων Αποστολικής Διακονίας Εκκλησίας της Ελλάδος .Απριλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου.

 Ίκαρου Πετρίδη:«ΛΕΞΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ» (Εορτολόγιο της Ορθοδοξίας» Mε πρόλογο Μητροπολίτη Κιτίου Χρυσοστόμου  Εκδόσεις: ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΥ Λάρνακα Κύπρου  Ιούνιος 2003.

Πρωτοπρεσβυτέρου Νικολάου Χρ.Παναγή: «ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΟΝ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟΣ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ» ΛΕΥΚΩΣΙΑ –ΚΥΠΡΟΣ 2013

Περιοδικό «ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ». (Τεύχος 22-24/1955)