ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ



ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
                                          Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επιτ. Δικηγόρου
                                Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών


 Η διάκριση των εξουσιών είναι θεμελιώδης αρχή του Κράτους Δικαίου. Η έννοια αυτή προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα. Στους νεότερους χρόνους αποδίδεται στο Γάλλο φιλόσοφο του διαφωτισμού Μοντεσκιέ.
 Με την πολιτική της σημασία και την οργανική θεσμική έννοια του όρου, είναι δημιούργημα της αστικής επανάστασης, άρα σχετικά πρόσφατο φαινόμενο. Με την ουσιαστική ή λειτουργική όμως σημασία του όρου, η ιδέα είναι πολύ παλιά, και απαντάται στον Αριστοτέλη, ο οποίος διέκρινε τρία μόρια στην Πολιτεία, ένα που σκέφτεται και αποφασίζει για τα κοινά, ένα που ασχολείται με τις Αρχές της διοίκησης και ένα που δικάζει.
Βασίζεται στη στοιχειώδη διαπίστωση ότι το κράτος εκδηλώνει την εξουσία του, και μεταφορικά τη βούλησή του, προς τρεις κατευθύνσεις τις οποίες ονομάζουμε λειτουργίες.
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με τη Δικαστική Εξουσία και θα επιχειρήσουμε να εντοπίσουμε πόσο ανεξάρτητη είναι από τις δύο άλλες.
Στη χώρα μας οι εκάστοτε κυβερνήσεις είναι εκείνες που διορίζουν τους προέδρους και αντιπροέδρους των τριών ανωτάτων Δικαστηρίων, του Συμβουλίου της Επικρατείας (Σ.τ.Ε) του Αρείου Πάγου(Α.Π.),του Ελεγκτικού Συνεδρίου(Ε.Σ.) καθώς επίσης τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και τον Γενικό Επίτροπο του Ε.Σ.
 Από αυτό το σημείο ξεκινάνε τα προβλήματα. Πόσο δηλαδή μπορεί να είναι ανεξάρτητη η Δικαστική Εξουσία όταν την ηγεσία της την επιλέγει και την διορίζει η Εκτελεστική Εξουσία.
 Οι πρόεδροι και αντιπρόεδροι των ανωτάτων Δικαστηρίων καλούνται να υπηρετήσουν σημαντικά καθήκοντα.
 Προεδρεύουν στα ανώτατα δικαστικά και πειθαρχικά συμβούλια ενώ στο ανώτατο ειδικό δικαστήριο προεδρεύει ο αρχαιότερος των προέδρων του Σ.τ.Ε. η του Αρείου Πάγου.
 Οι πρόεδροι προεδρεύουν στις ολομέλειες και ο αντιπρόεδροι στα τμήματα.
 Εκείνοι καθορίζουν τις συνθέσεις των δικαστηρίων και χρεώνουν τις υποθέσεις.
 Οι ίδιοι επιλέγουν τον εισηγητή και διευθύνουν τις συζητήσεις στα ακροατήρια και στις διασκέψεις.
 Βέβαια εκ των πραγμάτων οι αρμοδιότητες αυτές για να έχουν θετικά αποτελέσματα, απαιτούν τα πρόσωπα που καλούνται να τις υπηρετήσουν να διαθέτουν αυξημένα προσόντα.
 Οι Κυβερνήσεις που έχουν προέλθει από εκλογές και έχουν τη λαϊκή νομιμοποίηση συγκροτούν ένα εκλεκτορικό σώμα για την επιλογή ως προέδρων και αντιπροέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων εκείνων οι οποίοι κατά τεκμήριο διαθέτουν αυξημένα προσόντα.
 Αντικειμενικά βέβαια, από τη στιγμή που η επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης διεξάγεται από εκπροσώπους εκλεγμένους από το λαό, η πράξη αυτή έχει δημοκρατική νομιμοποίηση.
 Η επιλογή όμως της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από την εκάστοτε Κυβέρνηση έχει κατακριθεί κατά καιρούς και όχι αδίκως.
 Θεωρείται πως μ’ αυτό τον τρόπο υπάρχει κηδεμονία της Δικαιοσύνης και δεν είναι τόσο όσο θα έπρεπε να είναι διακριτή και ανεξάρτητη εξουσία.
 Όσοι κατακρίνουν το σύστημα εκλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης κυρίως επικεντρώνουν τα πυρά τους στο γεγονός το οποίο βεβαίως είναι υπαρκτό, ότι δηλαδή δεν υφίσταται αξιοκρατία στις επιλογές και υπάρχουν κατά καιρούς επιλογές εξ αρχής διαβλητές αφού προκειμένου να επιλεγεί ένας Δικαστικός πρέπει να ήταν αρεστός στην Κυβέρνηση και γίνονταν παρεμβάσεις στην ιεραρχία, οι αποκαλούμενες «βουτιές» στην επετηρίδα, αφού κάποιοι ικανότεροι και αρχαιότεροι δικαστές βρέθηκαν υποβαθμισμένοι η υποχρεώθηκαν από λόγους ευθιξίας για την παράλειψη και απαξίωση τους να ακολουθήσουν την οδό της συνταξιοδότησης, παραιτούμενοι από τη θέση τους.
 Ένα άλλο ζήτημα που δημιουργεί προβλήματα είναι ότι οι δικαστές αν και θα έπρεπε να μην εξωτερικεύουν τις πολιτικές-κομματικές τους προτιμήσεις, όσοι εποφθαλμιούν υψηλές θέσεις εκδηλώνονται κομματικά και έτσι υπογράφουν μ’ αυτή τη συμπεριφορά τους υποθήκες για αξιοποίηση από το κόμμα που θα ανέλθει στην εξουσία.
 Ένα άλλο ζήτημα που έχουν υπ’ όψη τους οι δικαστές, είναι πως προσεταιριζόμενοι κάποιους κομματικούς παράγοντες θα έχουν τη δυνατότητα μετά τη συνταξιοδότησή τους να έχουν μια επιλεκτική μεταχείριση για τοποθέτηση σε θέσεις προέδρων οργανισμών και γνωμοδοτικών επιτροπών ακόμη και ορισμό τους ως υποψηφίων βουλευτών η και κατάληψη υπουργικών θώκων.
 Θεωρούμε πως το πρόβλημα της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης θα επιλυθεί πλήρως όταν την εκλογή της ηγεσίας της δικαιοσύνης την κάνει εκλεκτορικό σώμα από τους ιδίους τους Δικαστές των Ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας με αξιοκρατικά κριτήρια και συνεκτίμηση των ικανοτήτων και της προσφοράς τους.
 Υποστηρίζεται επίσης από δικαστικούς κύκλους ίσης σημασίας και αξίας άποψη, ότι πρέπει η ηγεσία της δικαιοσύνης να ακολουθεί τη σειρά αρχαιότητας στην επετηρίδα και η άποψη αυτή στηρίζεται στο ότι οι δικαστές επιθεωρούνται κάθε χρόνο από ανώτατους δικαστές και συντάσσονται εκθέσεις επιθεωρήσεως ,οι οποίες λαμβάνονται υπόψη για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό.
 Για την προαγωγή στις θέσεις των ανωτάτων δικαστών απαιτούνται εξαίρετες εκθέσεις επιθεωρήσεως. Έπεται ότι για να φτάσει ο δικαστής στον ανώτατο βαθμό έχει αυτές τις προϋποθέσεις.
Συνεπώς έχει κατά τεκμήριο και την ικανότητα και την κατάρτιση και το ήθος( στοιχεία που εκτιμώνται και καταχωρούνται στις εκθέσεις επιθεωρήσεως) για να καταλάβει την αντίστοιχη ηγετική θέση και έτσι δεν εξαρτάται από την πολιτική εξουσία ,αλλά ούτε από τους συναδέλφους του εκλέκτορες.
 Έτσι θεωρούμε πως θα κοπεί ο ομφάλιος λώρος που συνδέει την μια εξουσία, την Κυβέρνηση με την άλλη τη Δικαιοσύνη, προς όφελος της Δημοκρατίας και των πολιτών.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ ΒΡΕΤΤΟΥ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ



ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ  ΛΑΜΠΡΟΥ ΒΡΕΤΤΟΥ
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Στα πλαίσια των προγραμματισμένων εκδηλώσεων των Φιλολογικών Βραδινών της Εταιρείας Λογοτεχνών την προσεχή Δευτέρα 14η Νοεμβρίου και ώρα 7 μ.μ. θα γίνει στο αναγνωστήριο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης με τη συνεργασία της και τη συνεργασία του Συλλόγου Λευκαδίων της Πάτρας η παρουσίαση του βιβλίου του Συγγραφέα –Εκπαιδευτικού Λάμπρου Βρεττού με τον τίτλο:
««Που είναι τα παιδιά μας Αθηνά;» B΄ Έκδοση συμπληρωμένη.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Δικηγόρος και συγγραφέας Χρήστος Μούλιας και ο Φιλόλογος και συγγραφέας Φώτης Δημητρόπουλος.
Αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσει ο ηθοποιός-συγγράφεας Αλέξης Γκλαβάς.
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει
ο Πρόεδρος της Εταιρείας Λεωνίδας Μαργαρίτης .
Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: ΠΟΛΙΤΕΥΤΗΣ



  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: ΠΟΛΙΤΕΥΤΗΣ

                         Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επίτ. Δικηγόρου
                                    Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών.
   

Πολιτευτής, στοιχείο και φαινόμενο  εκφυλισμού της πολιτικής ζωής. Συνήθως εκλεκτός του αρχηγού του Κόμματος η των κομματικών καθοδηγητών.
Άπαξ και οριστεί υποψήφιος τον συνοδεύει αυτή η ιδιότητα εφ’ όρου ζωής.
Η βουλευτική έδρα στο Κοινοβούλιο του έχει γίνει αυτοσκοπός.
Δεν βλέπει τίποτε πλέον της μίας και μοναδικής θέσης στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Και τι δεν κάνει προκειμένου να περιφρουρήσει όχι βέβαια την έδρα αλλά κυρίως και προεχόντως  την ιδιότητα, πολιτευτής.
Σύμπτωμα κι αυτή η ιδιότητα των κομμάτων χωρίς αρχές, θεσμοθετημένα όργανα και μέλη.
 Άπαξ αποκτήσει την ιδιότητα πολιτευτής οχυρώνεται στις πρώτες θέσεις προβολής των φώτων της δημοσιότητας, προβάλλει τον εαυτό του σα μελλοντικό σωτήρα, της οικουμένης ολόκληρης.
        Μην τολμήσει κανένας και αμφισβητήσει την κυριαρχία του σε θέση βολής των τηλεοπτικών φλας.
            Χάνει την αυτοκυριαρχία του και μετέρχεται κάθε δυνατό μέσο προκειμένου να προωθήσει τη φιγούρα του σε εμφανές ,στο κοινό θέση.
 Επιδιώκει και πολλές φορές το επιτυγχάνει, με το αζημίωτο βέβαια, μιας και τόσο στον ημερήσιο τύπο όσο και στα ηλεκτρονικά μέσα, πάντα υπάρχει κάποιος ή κάποιοι που εξαργυρώνουν τη φιλοδοξία  και  την κενότητα του κυρίου πολιτευτή.
              Βέβαια το φαινόμενο καλλιεργούν κατά κανόνα τα κόμματα που θέλουν να ανταμείψουν τον αποτυχόντα στις εκλογές, με το να του  αναθέτουν  μια  θέση Γενικού Γραμματέα κάποιου Υπουργείου, προέδρου κάποιου Νοσηλευτικού Ιδρύματος η  Οργανισμού Κοινής Ωφελείας και ιδιαίτερης ασφαλώς ωφέλειας του ιδίου του πολιτευτή.
              Υπάρχουν ατυχώς άνθρωποι που την ιδιότητα του πολιτευτή   έχουν ταυτίσει με την ύπαρξη τους, και αποτελεί γι’ αυτούς  διακαή και  συνήθως ,ανεκπλήρωτο πόθο.
Είναι γεγονός βέβαια ότι άνθρωποι που υπέκυψαν σε προτάσεις υποψηφιότητας είτε από κομματικούς σχηματισμούς είτε από  αρχηγό κόμματος διακρινόμενοι  από  σοβαρότητά  και ευθύνη μετά την αποτυχία τους  επανέρχονται στα επαγγελματικά τους καθήκοντα. Εκεί που είναι καταξιωμένοι με την καθημερινότητα του επιστημονικού ή άλλου έργου τους.
Έχει αποδειχθεί πως άνθρωποι αργόσχολοι, ανεπάγγελτοι που δεν εργάσθηκαν πότε και για κανένα λόγο, ασχολούνται συστηματικά  με την πολιτική και επιχειρούν να την καταστήσουν από λειτούργημα σε επάγγελμα.
        Προσωπικά δυστυχώς στη  ζωή μου έλαχε  να συναντηθώ  με ανθρώπους που δήλωναν πολιτικοί χωρίς ωστόσο να είχαν  ποτέ εκλεγεί βουλευτές.
Πολιτευτές λοιπόν. Άνθρωποι των διαδρόμων και των προθαλάμων των διαφόρων κομματανθρώπων.
Δεν καταπονούνται ούτε και τους ενδιαφέρει εάν στη θέση τους θα μπορούσε να βρεθεί και να επιλεγεί  ένας ικανός, ένας κατάλληλος για τα κοινά πολίτης.
Δεν τον απασχολεί παρά μόνο ο εαυτός του και το χόμπι του.
Θα τους δεις να δηλώνουν πως ενδιαφέρονται η ενδιαφέρθηκαν για το τάδε πρόβλημα μίας περιοχής η μίας κατηγορίας συμπολιτών, χωρίς καν να τους το ζητήσει κανείς.
 Θα παρακολουθήσουν   τη συνεδρίαση κάποιου Δημοτικού η Περιφερειακού Συμβουλίου και ακολούθως θα κάνουν  δηλώσεις για την επίδειξη του ενδιαφέροντος τους για το ζήτημα η την έκβαση που είχε η συζήτηση του προβλήματος χωρίς φυσικά να τους  ερωτήσει κανείς.
Έτσι όπως σήμερα λειτουργούν τα κόμματα και όπως πολιτεύονται δεν πρόκειται ποτέ   να εκλείψει ο τύπος του πολιτευτή,  ανεξαρτήτως φύλου.
Έβλεπα  κατά την παρέλαση της Εθνικής επετείου στην εξέδρα των επισήμων κάποια κυρία, πολιτευτής κι εκείνη  να στέκει επιδεικτικά στις πρώτες θέσεις των εκπροσώπων, εκπροσωπώντας και προβάλλοντας κι αυτή, μόνο και μόνο τον εαυτό της.
 Τα δε τοπικά φύλλα   την επόμενη της γιορτής , συνόδευαν το όνομα της με την ιδιότητα  της πολιτευτή  του τάδε κόμματος.
Εάν δεν υπάρξει θεσμοθέτηση με καταστατικές αρχές και κατοχυρωμένα δικαιώματα και υποχρεώσεις των μελών, με τον καθορισμό ειδικών δικαστηρίων για προσφυγή  κατά των πράξεων των οργάνων η και του αρχηγού-προέδρου του κόμματος , για καταστρατήγηση διατάξεων του καταστατικού τους, τα νοσηρά φαινόμενα της εποχής μας θα συνεχίζουν να υπάρχουν και θα ξαναδούμε τετράδια σημειώσεων αρχηγών  κομμάτων σε μελλοντικές εκθέσεις, όπως είδαμε πρόσφατα στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου για τους Αχαιούς Προέδρους Δημοκρατίας, Πρωθυπουργούς και Προέδρους της Βουλής, συνδυασμό κόμματος που είχε συντάξει-καταρτίσει  ο τότε αρχηγός του, αποκλειστικά με βάση τις δικές του προτιμήσεις και επιλογές  η  ενδεχομένως  και του στενού περιβάλλοντος του.
Μπορεί αυτό να αργήσει να συμβεί η να μη συμβεί ποτέ. Ανάλογα με το τι θα συμβεί, είναι βέβαιο πως η ιδιότητα που πολιτευτή θα ακολουθεί την πορεία της πολιτικής μας ζωής και φυσικά θα βαθμολογεί τις επιπτώσεις στα ήθη και τα πιστεύω  του λαού, πάνω στην πολιτική και τους πολιτικούς.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩΝ

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩΝ

Λεωνίδα Γ.Μαργαρίτη Επιτ.Δικηγόρου

Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών 

 

Σεβασμιότατε,τα σέβη μου.

Με την παρούσα  μου και εν γνώσει του ότι στο πρόσωπό σας αναγνωρίζω ένα έξυπνο, δραστήριο και φωτισμένο Ιεράρχη, θα ήθελα να κάνω μια πρόταση πέραν εκείνης  την οποία φιλοξένησε πρόσφατα η έγκριτη  εφημερίδα της πόλης μας «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ».

Θεωρώ πως και εσείς θα είχατε την άποψη πως η Ελληνική και Ορθόδοξη ιστορία και παράδοση δεν αρχίζει με την έναρξη της Επαναστάσεως του 21.Και φυσικά εθνεγέρτης και μπουρλοτιέρης των ψυχών υπήρξε ο Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος Δικαίος ή  Παπαφλέσσας ο οποίος κήρυξε ουσιαστικά την έναρξη του αγώνα στη σύναξη της Βοστίτσας και τον τελείωσε με την ηρωική αυτοθυσία του στο Μανιάκι. Παρ’ όλα αυτά ο λαός έστησε τιμής ένεκεν  Ηρώο στα Ψηλά Αλώνια με τη μορφή του  Μητροπολίτη Παλαιών Πατρών Γερμανού .

Επειδή πιστεύω πως η Αχαΐα και η Πάτρα έχουν να προβάλλουν στους επιγενόμενους και μία μορφή που δεσπόζει στους φωτεινούς εκείνους Ιεράρχες που ανέδειξε  και κατέλειπε σημαντικό έργο θα πρότεινα να αναλάβετε πρωτοβουλία  για  να στηθεί σε μία πλατεία της πόλεως η ενδεχομένως σε κάποιο εμφανές –τιμητικό σημείο του άλσους του Αγίου Ανδρέα η φωτεινή μορφή του Πατρέως  Μητροπολίτη Καισαρείας Αρέθα.

Ο Αρέθας υπήρξε  ένας φωτισμένος ανθρωπιστής Επίσκοπος, μία μεγάλη πνευματική μορφή της Εκκλησίας μας και της Ελληνικής Ιστορίας γενικότερα. Από τα πρώτα αποστολικά χρόνια και μέχρι τους πρώτους βυζαντινούς αιώνες ο Χριστιανισμός ήρθε σε επαφή με τον Ελληνικό πολιτισμό και προσέβαλε όλα εκείνα τα πολύτιμα στοιχεία που ήταν απαραίτητα για την αποστολή του, όπως την  υπέροχη ελληνική γλώσσα, τη φιλοσοφία, τον τρόπο σκέψης και δράσης, τους πολιτιστικούς θεσμούς κ.λ.π.

Από τότε μέχρι και σήμερα Ελληνισμός και Χριστιανισμός προσέρχονται στο χρόνο άρρηκτα ενωμένα και προσφέρουν στην ανθρωπότητα πολύτιμες υπηρεσίες.

Ο Αρέθας υπήρξε μια από τις φωτεινές μορφές της Εκκλησίας μας η οποία συνένωσε άριστα τις αιώνιες αρχές της Χριστιανικής διδασκαλίας με τις θαυμαστές ιδέες της κλασσικής αρχαιότητας και  συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγάλων μορφών της Εκκλησίας και της Ιστορίας.

Γεννήθηκε στην πόλης των Πατρέων γυρω στά 850 μ.Χ. Στη γενέτειρά του έμαθε τα πρώτα γράμματα. Αργότερα σπούδασε στην Κωνσταντινούπολη  κοντά στον Πατριάρχη Φώτιο.

 Ο φωτισμένος επίσκοπος, χωρίς να παραμελεί τα ποιμαντικά του καθήκοντα, αφιερώθηκε με πάθος στη συλλογή, συντήρηση, αντιγραφή και διάδοση έργων των αρχαίων Ελλήνων και παλαιών εκκλησιαστικών συγγραφέων. Πολύ σύντομα δημιούργησε την περίφημη Βιβλιοθήκη του Αρέθα, αποτελούμενη από χιλιάδες έργα της κλασσικής αρχαιότητας και της πρωτοχριστιανικής περιόδου. Σπουδαία υπήρξαν τα προλεγόμενα, τα σχόλια, τα υπομνήματα και οι διορθώσεις του Αρέθα στα έργα των αρχαίων φιλοσόφων. Χάρη στην Βιβλιοθήκη του Αρέθα διασώθηκε το μεγαλύτερο μέρος των έργων του Πλάτωνα, του Λουκιανού, του Παυσανία, του Κυρίλλου Αλεξανδρείας, κ.α. Αξιοζήλευτο είναι επίσης και το προσωπικό συγγραφικό έργο του Αρέθα, το οποίο δυστυχώς στο μεγαλύτερο μέρος του παραμένει ανέκδοτο. Έγραψε σπουδαία ερμηνευτικά έργα στην Αγία Γραφή, με εξέχουσα την ερμηνεία στην Αποκάλυψη του Ιωάννου. Ερμήνευσε επίσης δύσκολα χωρία της Αγίας Γραφής. Αξιόλογα είναι ακόμα,  τα σχόλια στους αρχαίους Έλληνες και εκκλησιαστικούς συγγραφείς, όπως και οι λόγοι και οι επιστολές του. Ο Αρέθας ανήκει αναμφίβολα στις μεγάλες πνευματικές μορφές της ιστορίας, γνήσιο τέκνο του υψηλού πνευματικού κλίματος του Βυζαντίου. Η προσωπικότητα και το έργο αυτού του φωτισμένου επισκόπου αποτελεί ισχυρό ράπισμα σε όλους εκείνους οι οποίοι «βλέπουν» την Εκκλησία εχθρική προς τον ελληνικό πολιτισμό. Ο Αρέθας είναι ένας από εκείνους ο οποίος συνέβαλλε τα μέγιστα για τη διάσωση του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.
 Η πρωτοβουλία να στηθεί σε μια πλατεία της πόλης μας  η μορφή του Επισκόπου Καισαρείας  Αρέθα ,θα αποτελέσει  εκπλήρωση χρέους του λαού των Πατρών προς το  μεγάλο τέκνο της






ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ



 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ  ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ ΚΑΙ  ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
                                                         Λεωνίδα Γ, Μαργαρίτη Επιτ. Δικηγόρου
                                                          Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών



Στις μέρες μας με την ευκαιρία της γιορτής της επανακομιδής της τιμίας κάρας του Πρωτοκλήτου και της μεταφοράς  της τιμίας ζώνης της  Θεοτόκου από τον μοναχό Εφραίμ για προσκήνυση,   έρχεται και   πάλι στην επικαιρότητα το ζήτημα της  αναγκαιότητας  δημιουργίας ενός Βυζαντινού Μουσείου στην πόλη μας και μάλιστα  πλησίον του μεγαλοπρεπούς ναού του Πολιούχου. Έχουμε την αίσθηση πως έτσι θα αναπτυχθεί και στην πόλη μας  η ιδέα  του Θρησκευτικού τουρισμού.
Πριν προχωρήσουμε στις δικές μας εκτιμήσεις πάνω στο ζήτημα θα θέλαμε να κάνουμε μια αναδρομή στη ιστορία  για την τιμή που επεφύλασσαν τόσο οι αρχαίοι Έλληνες  στους Ήρωες  όσο και οι νεοέλληνες στους Αγίους.
          Δεν υπήρχε στην  αρχαιότητα  πόλη που να μην θέλει να έχει τον ήρωα του, που  ήταν  προστάτης  της , ενώ  κέντρο λατρείας   ήταν  ο τάφος   του.  Τις ίδιες   τιμές  συνεχίζουν να προσφέρουν μετά την  επικράτηση του Χριστιανισμού και  οι πιστοί στους Αγίους  και  Μάρτυρες.
Όπου   ο τάφος του  ΄Ηρωα οι αρχαίοι Έλληνες ανήγειραν  μικρούς ναούς  ,τα γνωστά μας Ηρώα . Το ίδιο και οι Χριστιανοί του σήμερα, στον τάφο του μαρτυρίου των Αγίων ανεγείρουν ναούς και αποδίδουν τιμές και λατρευτικές τελετές.
Είναι  παγιωμένη η αντίληψη  πως  τόσο οι ήρωες της αρχαίας  Ελλάδος όσο και οι Άγιοι της Ορθοδοξίας  ήταν πρόσωπα που εξασκούσαν τεράστια απήχηση στο λαό,  ο οποίος τους αναγνώριζε ακόμη και θαυματουργικές  επεμβάσεις στη ζωή τους.
          Στα λείψανα των Ηρώων όσο και τα λείψανα των αγίων  επεδείκνυαν  ιδιαίτερο ενδιαφέρον και απέδιδαν  ιδιαίτερη τιμή. Πολλές φορές μεταφέρονταν   από πόλη σε πόλη. Για παράδειγμα τα οστά του Έκτορα από την Τροία μεταφέρθηκαν στη Θήβα και του Οιδίποδα από τη Θήβα στην Αθήνα.
 Την ίδια συμπεριφορά είχαν και οι Χριστιανοί Αυτοκράτορες  όταν μετά την ανέγερση του Ναού των Αγίων Αποστόλων  στην Κωνσταντινούπολη ,συγκέντρωσαν και   εναπόθεσαν   σ’ αυτόν  τα λείψανα όλων των Αποστόλων μεταξύ των οποίων και του Αγίου, Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου.
Είχε δημιουργηθεί  και  στην αρχαία Ελλάδα  μια λατρεία λειψάνων ανάλογη με εκείνη που δημιουργήθηκε αργότερα  από  τους Χριστιανούς.
 Έκτιζαν και τοποθετούσαν τα οστά των Ηρώων στα θεμέλια των τειχών, γιατί θεωρούσαν  πως οι ήρωες  προστάτευαν  την πόλη από  τους ξένους  εισβολείς.
          Την αρχαιοελληνική παράδοση ακολούθησε  και η νέα θρησκεία του Ναζωραίου και  έτσι  όταν εγκαινιάζεται  ένας  ναός στη  βάση  του θυσιαστηρίου, ( θέση του αρχαίου βωμού), τοποθετούν λείψανα Αγίων.
          Επόμενο είναι η  φύλαξη και η   έκθεση  σε ναούς προς τιμητική προσκύνηση  λειψάνων Αγίων να προσελκύει το ενδιαφέρον των πιστών από άλλες περιοχές τόσο της χώρας όσο και άλλων ομοθρήσκων  και ομόδοξων λαών.
          Σ’ αυτή τη κατεύθυνση στρέφεται  και το ενδιαφέρον όσων μιλούν  για  θρησκευτικό  τουρισμό.
          Αλλά έχει και άλλες παραμέτρους το ζήτημα. Συγκεκριμένα η Τίμια κάρα του Αγίου Αποστόλου στην πόλη μας  και  ο Σταυρός του Μαρτυρίου  του,  αποτελούν θησαυρούς της Ορθοδοξίας και του λαού των Πατρών, ο οποίος ένα  ολόκληρο αιώνα,  έκτιζε  και παρέδωσε στο Χριστιανικό κόσμο,  ένα μεγαλοπρεπή ναό,  στον οποίο στεγάζονται όλα  αυτά τα σπουδαία και αδιατίμητα στοιχεία, που μαρτυρούν την παρουσία και το σταυρικό θάνατο του Πρωτοκλήτου στην πόλη μας.
          Τα ανωτέρω κειμήλια αποτελούν   πολύτιμο  θησαυρό  για την εκκλησία των Πατρών και  πολλοί  ομόδοξοι θα ήθελαν να αποκτήσουν.
          Ο μεγαλοπρεπής ναός του Πολιούχου μας με τους θησαυρούς που διαφυλάσσει, αποτελεί πόλο έλξης για τους ανά τον κόσμο Χριστιανούς, όπως  οι Άγιοι τόποι και το Άγιο Όρος.
         


Όμως μετά την  έκθεση που λειτούργησε στα πλαίσια των Πρωτοκλητείων  τον περασμένο χρόνο, αναδείχθηκε η αναγκαιότητα ιδρύσεως και λειτουργίας ενός Βυζαντινού-Εκκλησιαστικού Μουσείου, στο οποίο θα στεγαστούν και θα εκτίθενται  και άλλα αξιόλογα αντικείμενα, τα οποία είτε λόγω παλαιότητάς τους,  δεν προσφέρονται για λατρευτικούς σκοπούς, είτε λόγω σπανιότητας τους, κινδυνεύουν, είτε από τη  φθορά, είτε από διαφόρους ιερόσυλους και αρχαιοκαπήλους.
          Με το σημείωμά  μας αυτό, θα προσπαθήσουμε  εποικοδομητικά,  να  δώσουμε τις προτάσεις μας. Κατάλληλος χώρος για την ίδρυση Θρησκευτικού Μουσείου είναι ο χώρος πρασίνου που παρεμβάλλεται μεταξύ της σιδηροδρομικής γραμμής   της οδού Παπαφλέσσα και της   Ακτής Δυμαίων.
 Ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς από το οποίο διέπεται ο χώρος, εκείνο που προέχει είναι να επικρατήσει ειλικρίνεια και θάρρος στην επιδίωξη του σκοπού ίδρυσης και λειτουργίας ενός παρόμοιου  Μουσείου.
Πρώτα-πρώτα θα πρέπει να σταματήσει η υποκρισία και η παραπλάνηση των οικολόγων και οικολογούντων και  πολλές φορές και  η υποκρισία των ιδίων.
Εφόσον κρίνεται πως ένα παρόμοιο έργο είναι αναγκαίο και  θα βοηθήσει στην ενδυνάμωση του θρησκευτικού τουρισμού και της οικονομίας της πόλης, θα πρέπει  ο Σεβασμιότατος να επιδιώξει   και να προχωρήσει σε δύο αρχικές  κινήσεις.
 Πρώτα να  ζητήσει   και να επιτύχει την εκρίζωση των εναπομεινάντων ευκαλύπτων που βρίσκονται στο συγκεκριμένο χώρο και να μην αναμένει την ξήρανση και των υπολοίπων.
 Και δεύτερον να επιδιώξει και να επιτύχει  την έναρξη και περάτωση σε σύντομο χρόνο, ανασκαφών εκ μέρους της Αρχαιολογικής  Υπηρεσίας, γνωστού όντως  των στο υπέδαφος υφισταμένων  αρχαιοτήτων , οι οποίες  θα πρέπει να αποκαλυφθούν να προστατευθούν και να είναι επισκέψιμες κι όχι να καταχωθούν όπως συνέβη με  το ιερό  του Σεράπιδος στην οδό Μαιζώνος και  Τριών Ναυάρχων.
   Αφού  υλοποιηθούν αυτές οι προϋποθέσεις,  ο Σεβασμιότατος που σύμφωνα με δήλωση του στον υπογράφοντα,, έχει εξασφαλισμένες  τις  δαπάνες    κατασκευής του Μουσείου, να προχωρήσει στην υλοποίηση του οράματός του. Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πατρών  είναι πλέον ή βέβαιο, πως  διαθέτει και δύναμη αλλά  και  δημιουργική φαντασία. Ελπίζουμε και πιστεύουμε    να πάρουν σάρκα και οστά τα όσα έχει κατά νου  προγραμματίσει. Το ευχόμαστε από τα βάθη της καρδιάς μας.

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΣΟΦΙΑΣ ΚΛΗΜΗ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ



ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
 Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Ν. Δ. ΕΛΛΑΔΟΣ
ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΑΤΡΩΝ-
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Σας προσκαλούν
στο Φιλολογικό Βραδινό της Δευτέρας
24ης Οκτωβρίου 2016 και ώρα 7.00 μ.μ.
στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης
όπου  θα πραγματοποιήσει
Τιμητικό Φιλολογικό Μνημόσυνο
με τη συμπλήρωση δεκαπέντε χρόνων  απουσίας,
της αείμνηστης Γενικής Γραμματέως  της Εταιρείας
ΣΟΦΙΑΣ ΚΛΗΜΗ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Πεζογράφου-Δοκιμιογράφου και Κριτικού
Για  την προσφορά, τη ζωή  και το έργο της  θα μιλήσουν:
O πρόεδρος της Εταιρείας Λεωνίδας Γ .Μαργαρίτης
και ο Δημοσιογράφος ,Λογοτέχνης και Κριτικός Βιβλίου
Σταύρος Ιντζεγιάννης, ο οποίος   θα παρουσιάσει το τελευταίο   έργο της  με τον  τίτλο: «ΕΡΩΤΑΣ ΠΑΡΑ ΦΥΣΙΝ».
Αποσπάσματα  του  έργου      θα διαβάσουν οι ηθοποιοί  Βάσω Σακελλάρη, Χρήστος Μπαϊρακτάρης και Αλέξης Γκλαβάς.
Σε όσους θα παρακολουθήσουν την εκδήλωση  θα διατεθεί   δωρεάν,   το τελευταίο της   έργο.
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει
αντιπρόεδρος της Εταιρείας  Λεωνίδας Καρνάρος
Η παρουσία σας θα μας τιμήσει ιδιαιτέρως.

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΣΟΦΙΑΣ ΚΛΗΜΗ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ



ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
 Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Ν. Δ. ΕΛΛΑΔΟΣ
ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΠΑΤΡΩΝ-
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Σας προσκαλούν
στο Φιλολογικό Βραδινό της Δευτέρας
24ης Οκτωβρίου 2016 και ώρα 7.00 μ.μ.
στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης
όπου  θα πραγματοποιήσει
Τιμητικό Φιλολογικό Μνημόσυνο
με τη συμπλήρωση δεκαπέντε χρόνων  απουσίας,
της αείμνηστης Γενικής Γραμματέως  της Εταιρείας
ΣΟΦΙΑΣ ΚΛΗΜΗ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Πεζογράφου-Δοκιμιογράφου και Κριτικού
Για  την προσφορά, τη ζωή  και το έργο της  θα μιλήσουν:
O πρόεδρος της Εταιρείας Λεωνίδας Γ .Μαργαρίτης
και ο Δημοσιογράφος ,Λογοτέχνης και Κριτικός Βιβλίου
Σταύρος Ιντζεγιάννης, ο οποίος   θα παρουσιάσει το τελευταίο   έργο της  με τον  τίτλο: «ΕΡΩΤΑΣ ΠΑΡΑ ΦΥΣΙΝ».
Αποσπάσματα  του  έργου      θα διαβάσουν οι ηθοποιοί  Βάσω Σακελλάρη, Χρήστος Μπαϊρακτάρης και Αλέξης Γκλαβάς.
Σε όσους θα παρακολουθήσουν την εκδήλωση  θα διατεθεί   δωρεάν,   το τελευταίο της   έργο.
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει
αντιπρόεδρος της Εταιρείας  Λεωνίδας Καρνάρος
Η παρουσία σας θα μας τιμήσει ιδιαιτέρως.