BIBIAN ΦΑΡΜΑΚΗ : ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ (Σμύρνη 1748-Παρίσι 1833) «Δ ρ ά ξ α σ θ ε π α ι δ ε ί ας»

EΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ" ΜΕΡΕΣ ΄21

Φύλλο Παρασκευής 2α Απριλίου 2021

 


Tης ΒΙΒΙΑΝ ΦΑΡΜΑΚΗ

 

200 Χρόνια Ελεύθερη Ελλάδα: Αδαμάντιος Κοραής, ο μεγάλος διδάσκαλος του  Γένους | sportime.gr

ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ

(Σμύρνη 1748-Παρίσι 1833)

«Δ ρ ά ξ α σ θ ε   π α ι δ ε ί ας»

 

Σ Α Λ Π Ι Σ Μ Α  Π Ο Λ Ε Μ Ι Σ Τ Η Ρ Ι Ο Ν  απηχεί ο διάπυρος λόγος (εγκύκλιος επιστολή) του Αδαμάντιου Κοραή (1801): 

«Υπόμνημα περί της παρούσης καταστάσεως της Ελλάδος» προς τα τέκνα της Ελλάδος.

Όταν λέει ο Κοραής: «Δ ρ ά ξ α σ θ ε    π α ι δ ε ί α ς», κατέχει την επίγνωση ότι συμβουλεύει τους πατριώτες του να δράξουν ένα όπλο …

Ο Παπατρέχας, συμβολική μορφή συγγράμματος του Κοραή, ένα προσκλητήριο παιδείας με τρόπο εναργή κρίνει «εαυτόν» πριν μορφωθεί, χωρίς να είναι κακός έπραττε και έλεγε πολλά κακά, διότι δεν ήξευρεν ο ταλαίπωρος! …

«Η απαιδευσία πολλών ενδίδωσιν ροπήν εις αδικίαν», γνωμολογική σκέψη του Κοραή.

Τούτο, ως άνω, αποτελεί το σημαινόμενον, ως προτροπή προς τους πατριώτες νέους της έννοιας «όπλο». 

« … Τέκνα μου, αγαπητά, όσοι ονομάζεσθε Γραικοί, δεν γράφω πλην όσα ήθελε σας ειπείν η κοινή μήτηρ ημών και πατρίς, η δυστυχής Ελλάς, αν ελάμβανε φωνήν και γλώσσαν … εις κανένα αιώνα, εις κανένα του κόσμου τόπον, ούτε πλέον ευτυχής ούτε λαμπρά καμμία δεν εφάνη …».

Κορυφαίο υπήρξε και μόνιμο ιδεολογικό σημείο προβληματισμού για τον Κοραή, η αγωνιστική αντίληψη «περί ελευθερίας».

«Τα πρώτα μου τέκνα, οι πρόγονοί σας ήσαν οι πλέον φωτισμένοι, οι πλέον ανδρείοι άνθρωποι της Οικουμένης … Της ελευθερίας το γλυκύτατον όνομα απ’ εκείνους ευρέθη … απ’ εκείνων το στόμα πρώτον εξεφωνήθη …». Αυθεντικός, συνεχίζει ο λόγος του Κοραή: (Σάλπισμα πολεμιστήριον)

Ο Κοραής υπήρξε η τελευταία μεγάλη μορφή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.

Γράφει, ο Κ. Θ. Δημαράς: Ο Κοραής «δεν είναι επαναστάτης», και η σκέψη του είναι πρόμαχος της εξέλιξης, της προόδου, ανήκει πνευματικά στην αναγεννητική κίνηση των ιδεών του Νεοελληνικού Διαφωτισμού στις αρχές του Ιθ αιώνα (1750-1821), μέσα στα πλαίσια της ευρωπαϊκής παιδείας με αντικειμενικό σκοπό την αναμόρφωση του διεφθαρμένου κτητικού ατομικιστή σε «ενάρετο πολίτη» και της κοινωνίας, την οποίαν είχε εξαχρειώσει ο δεσποτισμός.

Η αναμόρφωση, συνίσταται στη δημιουργία δημοκρατικής πολιτείας. Τοιουτοτρόπως, ο ελληνικός χαρακτήρας θα αποκτούσε την έννοια του πολιτικού ουμανισμού.  

Και ο λόγος του Κοραή, ως φορέα των ιδεών του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, εκφράζεται, ακολούθως, σθεναρός, εύρωστος, παραινετικός:

« … Ω φίλη μου πατρίς … Μήτε πυρ, μήτε σίδηρος ψυχράνη ποτέ εις τας υμετέρας καρδίας την φλογερήν της ελευθερίας αγάπην, το άσπονδον κατά της τυραννίας μίσος».

Ενθυμείσθε όσα έλεγον οι ημέτεροι, πρόγονοι, παροξύνοντες αλλήλους κατά των Περσών (Αδελφική διδασκαλία):

"Ὦ παῖδες Ἑλλήνων, ἴτε, ἐλευθεροῦτε πατρίδ᾽, ἐλευθεροῦτε δὲ παῖδας, γυναῖκας, θεῶν τε πατρῴων ἕδη, θήκας τε προγόνων· νῦν ὑπὲρ πάντων ἀγών." (Αισχύλος, Πέρσες, στιχ. 402)

Ο Αδαμάντιος Κοράης οραματιστής, συγγραφέας, αγωνιστής, πατριώτης και, ως ηθική φυσιογνωμία εξαίρεται στην εθνική μνήμη. Συνεπώς, τιμάται η προσφορά του στο Ελληνικόν Έθνος, προσφέροντας την εξαίρετη πνευματική υπηρεσία στους νέους γενικότερα δε στον Έλληνα άνθρωπο.

Δυο είναι τα εδραία ερείσματα για την πνευματική καλλιέργεια των Ελλήνων:

Τα αρχαία κλαστικά γράμματα και ο νεοελληνικός λόγος. 

Ευγενή και ανδροπρεπή τα κείμενά του διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο στην διαμόρφωση της αγωνιστικής γενεάς του 1821. Τούτο το έργο του Κοραή συνιστά τη μεγίστη οφειλή προς αυτήν, υπηρετήσασα την εθνική μας αποκατάσταση.

Ο Κοραής υποστήριζε πως η ελληνική εκπαίδευση έπρεπε να κατατείνεται προς αυτήν των φωτισμένων λαών της Ευρώπης, μέσω μια διαδικασίας την οποίαν ονόμαζε «μετακένωση» της Ευρωπαϊκής παιδείας στο Ελληνικό κοινό, όμως σε μια άλλη επιστροφή στα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων.

Η εκπαίδευση αυτής της ποιότητας θα αντανακλούσε τη σοφία των προγόνων αλλά θα εμπύρωνε συγχρόνως στις ψυχές των Ελλήνων την «πολεμικήν ανδρείαν».

Η εφαρμογή της ιδέας αυτής του Κοραή εδράζεται στην έκδοση έργων των αρχαίων Ελλήνων της κλασσικής αρχαιότητας.  Από το 1805 αρχίζει το έργον: «Ελληνική Βιβλιοθήκη», το οποίον θα αποβεί η κύρια εκδοτική του δραστηριότητα.

Όλοι οι τόμοι, ως άνω, αποτελούσαν κείμενα φιλολογικά επεξεργασμένα, με μακρά προλεγόμενα, στα οποία, ο εκδότης παραθέτει τις γλωσσικές, παιδαγωγικές πολιτικές θεωρίες του.

Τα περισσότερα απ’ αυτά έμεινα γνωστά ως «Αυτοσχέδιοι Στοχασμοί» 

Ο Αδαμάντιος Κοραής σηματοδοτεί χρονολογικά τη λαμπρή κατάληξη του Νεοελληνικού διαφωτισμού.

Τίθεται το ερώτημα: Πως ο Κοραής, και κάτω από ποιες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες διαμορφώνει μια σπουδαία πνευματική φυσιογνωμία, ένα πλατύ εθνικό και δημιουργικό οραματισμό, τη γνώση και επιβλητική εσωτερική μορφή του Μεγάλου δασκάλου του Γένους;

Ο Κοραής βρισκόταν στο Παρίσι κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Τρόμου που είχε επιβάλει ο Ροβεσπιέρος το 1793 των παραταξιακών συγκρούσεων και του τέλους της επαναστατικής περιόδου με το πραξικόπημα του Ναπολέοντα (Νοέμβριος 1799).

Ο Κοραής καθιστά σαφή την άποψή του:

Η εποχή του Διαφωτισμού έχει καταρρεύσει, εξαιτίας του «εγκλήματος» και της «αμάθειας», ενώ διανοητές και καλλιτέχνες έχουν καταδικασθεί σε «απραξία», λόγω του βανδαλισμού. 

Η αρετή και τα «τάλαντα ξεψυχούν» κάτω από το μαχαίρι των δολοφόνων… Και τέλος επισφράγιζε με σθεναρό λόγο: «Ελευθερία  χωρίς  δικαιοσύνη  είναι  αμιγώς  ληστεία». 

Πως, λοιπόν, θα πετύχαιναν οι Έλληνες να κατακτήσουν την ελευθερία τους, διατηρώντας ταυτόχρονα και τη δικαιοσύνη;

Η απάντηση του Κοραή ήταν … η Παιδεία.

Η ζωή του στο Παρίσι καθορίζει την μεταγενέστερη συγγραφική του δράση.

Η «πολιτική» αποτελεί την νευραλγική βάση της συγγραφικής του δραστηριότητας…

«Πρέπει να ελευθερωθεί το Γένος. Ο δρόμος για το φωτισμό είναι η γνωριμία με την κλασσική αρχαιότητα».

Ενιαίος εκφραστής του πόθου να υπάρξουμε με την ιστορική μας εξάρτυση με την ταυτότητά μας, εγκλείει το διδακτικό του πνεύμα, όπως ενός αναθρεμμένου πνευματικού ηγέτη στις ασύγκριτες Επιστολές προς το Έθνος, κύριο μέσον της συμβολής του στην εμψύχωση των αγωνιστών και στην προτροπή των «ξένων» να στηρίξουν τον Αγώνα. 

Γεννημένος την ώρα που το Γένος δεν μπορούσε να λυτρωθεί θεμελιώνει το κήρυγμά του: «Της ελευθερίας το χρώμα είναι τόσον βαθύ εις την γλώσσαν των Ελλήνων  ώστε και η τόσων αιώνων εκβαρβάρωσις και δυστυχία των Ελλήνων δεν το εξέπλυνε ολότελα, μήτε από την κοινήν ημών διάλεκτον».

Συσχετίζει γλώσσα και ελευθερία. 

Γλώσσα εννοεί ο Κοραής δύο έννοιες: όργανο για μόρφωση, αφύπνιση, εχέγγυο προσωπικής ζωής και ταυτότητα, πρώτο θεμέλιον της ανεξαρτησίας.

Ο εξαγγελτικός λόγος του Κοραή, καίριος, ως δάσκαλος του Γένους απευθύνει επιστολήν προς τους νέους του Γένους:

«Ω νέοι του Γένους, τους οποίους επαράβαλαν με την εαρινήν ώραν του έτους … αλλά τα άνθη υπόσχονται καρπούς … τούτους ελπίζει από σας η ερημωθείσα από τον άγριον τύραννον πατρίς σας. Μη ματαιώσετε, λοιπόν, την ελπίδα της».

Ο λόγος του Κοραή, «ακολούθως» αποκτά το διδακτικό χαρακτήρα του:

«Συμφέρει εις τας παρούσας της Ελλάδος περιστάσεις, να έχωσι τα μεγάλα γυμνάσια, καθ’ έδραν και δάσκαλον εξαίρετον πολιτικής, όπου θα διδάσκονται τα Πολιτικά του Αριστοτέλους, εξηγούμενα και παραβαλλόμενα με των νεωτέρων φιλοσόφων τας πολιτικάς θεωρίας …».

Αυθεντικός ο λόγος του Κοραή:

«…Του Αριστοτέλους των «Πολιτικών» συγγράμματα επεχείρησα και έγραψα, λίγους μήνες μετά την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, (Σεπτέμβριος 1821)».

Η μετά προσοχής ανάγνωσις αυτού αρκεί να δείξει την περίνοιαν του φιλοσόφου και τας αληθείς αιτίας, διατί οι Έλληνες με τόσην γνώσιν πολιτικήν, δεν ηδυνήθησαν όμως να φυλάξωσι μέχρι τέλους την μετ’ αλλήλων ομονοίαν, και της ομονοίας την ακόλουθον ελευθερίαν, και δια τι τα σημερινά της Ευρώπης έθνη με πλειοτέραν των Ελλήνων επιστήμην της πολιτικής κοινωνίας, δεν ημπόρεσαν ακόμη να ειρηνεύσωσι προς αλλήλους». (Εύξεινος: Λέσχη Ποντίων Νάουσας, Εθνική Βιβλιοθήκη Αργυρούπολης).

Η κοινωνία του Ελληνικού Έθνους ήταν κατακερματισμένη, εμφύλιοι πόλεμοι, διχασμός, το παθολογικό φαινόμενο πριν και στις αρχές της έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης, ανταγωνισμός μεταξύ αρματολών, στρατιωτικών και «προεστώτων» - προκρίτων, αιτία η ανάληψη της εξουσίας, η διεκδίκηση της «μερίδος του λέοντος» εντός του καθημαγμένου έθνους μας. 

Ευθαρσώς, ο δάσκαλος του Γένους Κοραής,  περίνους αλλά αδέκαστος στηλιτεύει το τυραννικόν πάθος, την Διχόνοιαν …

Με βαθειά την οδύνην, ο Κοραής μεταδίδει μέγιστον μάθημα, μέσω της Επιστολής του:

Προς τους προεστώτας της Ελλάδος, - Ελευθέρωσις από τα τυραννικά πάθη (10.1822):

« … ο άνομος ζυγός του τυράννου μας εβάρυνεν όλους επίσης αυτός «ουκ εθαύμασεν πρόσωπον πρεσβύτου, ουδέ νέον ελέησεν».

Δύναμις και πλούτος χωρίς ελευθερίαν είναι κατάρα … εις μόνα τα ελεύθερα έθνη εμπορεί να ευδαιμονήσει πλούσιος και δυνατός, εάν μεταχειρισθή την δύναμιν και τον πλούτον εις την κοινήν των συμπολιτών ευδαιμονίαν, εάν ομονοή με τους συμπολίτας του …». 

Οι Έλληνες έπαθαν, δια τας διχονοίας των την δυστυχεστάτην απ’ όλους τας πολιτικάς μεταβολάς, τη στέρησιν της προγονικής αυτονομίας και ισονομίας ενώ αλλοιώθηκαν οι αξίες: ο ανθρωπισμός και η αρετή:

«Έστιν άρα η αρετή έξις προαιρετική, εν μεσότητι ούσα τη προς ημάς, ωρισμένη λόγω και ω αν ο φρόνιμος ορίσειεν μεσότης δε δύο κακιών, της μεν καθ’ υπερβολήν της δε κατ΄ελλείψιν». (Αρετή είναι η μόνιμη και σταθερή διάθεση της ψυχής, που κινεί την ψυχική ενέργεια. (Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, Β΄ βιβλίο).

Επίσης, σπουδαία και η επιστολή του Κοραή: Προς τους Έλληνας Ταγούς (εμπιστευτική επιστολή, 2.8.1825):

«Σεβάσμιε κύριε Πρόεδρε του Νομοτελεστικού συνεδρίου (Κουντουριώτης). Σεβάσμιοι … Στρατηγοί και Ναύαρχοι, όσοι τρέφετε εις τας σπλάχνα σας ειλικρινή και άδολον της ταλαιπώρου μητρός και πατρίδος μας αγάπην. 

Παρακαλώ σας, όλους … με τρέμουσαν χείραν και οφθαλμούς ασθενείς από το γήρας να ακούσετε με εύνοιαν τας τελευταίας ταύτας φωνάς του γέροντος, μέλλοντος μετ’ ολίγον να ταφή εις ξένην γην.

Ευκολώτερον υποφέρονται αι αδικίαι των αλλοφύλων τυράννων, διότι ο αδικούμενος κρίνει … αλλά και βλέπει πράξεις και λόγους τυραννικούς από ομογενείς, ομόγλωσσους, ομόθρησκους … τούτο είναι βαρύ!

Τούτο μ’ εξώρισεν από την πατρίδα μου!

… επέκεινα να προχωρήσω, ω φίλη μου πατρίς, μ’ εμποδίζει … ο γεννηθείς εις την ψυχήν μου σεισμός … βλέπων σπαρασσομένην από τας ανομίας των βαρβάρων … εξωρίσθην εκουσίως από τους κόλπους σου…

Ο Αδαμάντιος Κοραής συνέδεσε το όνομά του με τις κύριες εκφάνσεις του διεξαγόμενου πνευματικού αγώνα, τον Διαφωτισμό, που αντλούν τη έμπνευσή τους από τα πρότυπα των δημοκρατικών πολιτειών της Ελληνικής αρχαιότητας με ορόσημα: τη γλώσσα, νέα ελληνική, την κατάκτηση της πνευματικής ελευθερίας και καταπολέμηση της εθελοδουλείας, διχόνοιας, τυραννίας!!

Πατριωτικός, πνευματικός ο αγώνας του Δασκάλου του Γένους, Αδαμάντιου Κοραή, ο οποίος αναδεικνύεται, μέσω των επιλεγμένων χωρίων στα οποία συμπυκνώνεται η πεμπτουσία της ελληνικής συνείδησης και δράσης «παραδόξως» δε σηματοδοτούνται και από «τα λάθη, όσα έπραξαν» … όμως από αυτά αναδύεται κάτι σαν να υπερακοντίζει το χιμαιρικό, να γίνεται όραμα και στέρεο θεμέλιο ανεξαρτησίας.

Χωρίς τα «λάθη» θα είμαστε οι Έλληνες χωρίς ταυτότητα, χωρίς ιστορική προοπτική, με χαρακτήρα την Ελληνικότητα!

 

Βίβιαν Φαρμάκη 

Δρ Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων,

Πτυχιούχος Αρχαιολογίας – Ιστορίας 

Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 

Κριτικός Λογοτεχνίας μέλος του

(Α.Ι.C.L. Association Internationale de la 

CRITIQUE LITTERAIRE)

 

 

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑΣ # Συμπυκνωμένος λόγος μιας πολιτιστικής παρακαταθήκης #

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΡΑΤΣΙΚΑΣ

 


# Συμπυκνωμένος λόγος μιας πολιτιστικής παρακαταθήκης #

Εφημερίδα "Η ΓΝΩΜΗ" των Πατρών Φυλ.Κυριακή 28-2-2021

Παρέα με την ποίηση

τότε και τώρα

από την Πάτρα. 



ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:  ΣΩΤΗΡΗΣ Ι.ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

                         Μέλος του κύκλου Ποιητών

                        Μέλος Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

 

               


Ο Μανώλης Πράτσικας στους λογοτεχνικούς κύκλους (το κανονικό του όνομα ήταν Μαργαρίτης Παπαδόπουλος), είχε μία μακροχρόνια παρουσία στα Γράμματα και στις Τέχνες.

O Πράτσικας, αν και γεννημένος στην Αθήνα, το 1920 ζούσε μόνιμα από το 1954  στην Πάτρα.

Υπήρξε και μέλος καθώς και επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδος.                                     

Προς το τέλος του εμφυλίου ορίσθηκε υπεύθυνος του γραφείου τύπου της 77η  Ταξιαρχίας, ενώ από το 1955 μέχρι το 1981 ήταν υπεύθυνος του γραφείου τύπου

του Α.Σ.Ο., καθώς και υπεύθυνος σύνταξης του εντύπου που εξέδιδε ο Α.Σ.Ο. με  τίτλο «ΣΤΑΦΙΔΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ».

Τα πρώτα του λογοτεχνικά κείμενα δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα  «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» Πατρών, «ΑΥΓΗ» Πύργου, «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΒΡΑΔΙΝΗ» Αθηνών και στα περιοδικά «ΒΙΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ» και «Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ  ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ»

Είχε δημοσιεύσει χίλιες περίπου κριτικές για ισάριθμα βιβλία και πεντακόσιες για  θεατρικά έργα. Είχε συνεργασθεί με τα εγκυρότερα λογοτεχνικά περιοδικά και

εφημερίδες με διηγήματά του, κριτικές θεάτρου και βιβλίου.

Στα γράμματα επίσημα, παρουσιάσθηκε το 1962 με την κυκλοφορία του πρώτου  βιβλίου με διηγήματα με τίτλο «11 ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ».

Είχε γράψει Ποίηση, Πεζογραφία, Θέατρο, Κριτική Βιβλίου και Θεάτρου, καθώς και  Δοκίμιο. Ας δούμε την ποιητική γραφή του

ΕΓΩ ΚΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ

 

Λίγο πριν πεθάνει

ο χρόνος του έγινε

εξομολόγηση.

Έτσι ότι απέμεινε ήταν

ένα πρόσωπο του φεγγαριού.

Ετελεύτησε λοιπόν

με λιγοστά φωνήεντα.

Ήταν μια απολεσθείσα και γκρίζα

ευαισθησία και με τα σύμφωνα

να κλαίνε

τόσο σιωπηλά

και τόσο αλλοίμονο μοναχικά.

Λίγο πριν πεθάνει

Αλήθεια σου λέω Ήμουν και εγώ εκεί.

 

Ποίηση με πολλαπλές στοχαστικές αποκρυπτογραφήσεις, σε μια ποιητική καθ’ όλα ανθοφορία, με παραμέτρους, την επιγραμματική κατάθεση της αρχαίας σοφίας και

μυθοπλασίας, καθαγιασμένης ανά τους αιώνες.

Συμπυκνωμένος λόγος μιας πολιτιστικής παρακαταθήκης παντοτινής ζωής και αείφωτης, με αποκωδικοποίηση της αισθητικής του λόγου με ποιητική φόρμα και

απόδοση. Ποιητική – λοιπόν - αισθητικοποίηση, με αφετηρία την οδό τηςεξωτερίκευσης και της αμεσότητας προς το θείο για την ανθρώπινη τελείωση και

λύτρωση.

Επικαιροποιεί ο ποιητής την ποιητική ενδοσκόπηση και την διέξοδη υπεράσπιση των ανθρωπίνων αδυναμιών.

Ήταν μέλος της Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών, της  Ένωσης ΚριτικήςΒιβλίου, της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών, του Ελληνικού Κέντρου

Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού, του Πνευματικού Κέντρου Παναγιώτης Κανελλόπουλος,

και υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος.

Είχε δώσει διαλέξεις στην Αθήνα ,στην Πάτρα, τον Πύργο και σ’ άλλες επαρχιακές πόλεις. Ποιήματά του έχουν μεταφρασθεί στα αγγλικά από το Γιώργο Δανιήλ και

στα γερμανικά από την Ρόζενταλ Καμαρινέα.

Στις 24-2 1986 έγινε αναφορά στο έργο του στο Περιφερειακό Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, ενώ στις 13-5-1996 το περιοδικό «ΟΜΠΡΕΛΑ» οργάνωσε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων τιμητική εκδήλωση για το έργο του.

Ακόμα ένα ποίημα του

 

ΤΟ ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ

 

Συνήθιζε να κάθεται εκεί

στη γωνιά.

Κοίταζε από το μεγάλο τζάμι.

 

Τις μοναχικές ώρες

μέτραγε κρυφά τα βήματα των μικρών παιδιών.

Άλλες φορές βυθιζόταν –έτσι εντελώς

απρόοπτα στους παλαιούς καιρούς.

Φυσικά ο καφές του σήμερα πάγωσε

μέσα στη σιωπή.

Και στις ματιές που έριχνε ο ένας

στον άλλο.

Σας μιλάμε εδώ για το καφενείο ΟΛΥΜΠΙΑ

και για τον Στάμο

Ξέρετε… Πέθανε χθες…

 

Το συναίσθημα βρίσκεται σε μια περιδίνηση σχεδιασμού, εντοπιότητας, παράδοσης και αυτόβουλης έκφρασης στο κοινωνικό πεδίο που κινείται το άτομο. Η διάθεση της

επικοινωνίας, της συνέκφρασης, της κοινωνικής αντιστοίχησης και διαδρομής, της προσωπικής βούλησης του ατόμου, γίνεται σταδιακά ένας οίστρος προσέγγισης

της ζωής της πόλεως, σ΄ όλο το μεγαλείο της λαϊκής έκφρασης, της απλότητας και της περιεκτικότητας που συνυπάρχει στο γλωσσικό μας δυναμικό, της ανθρώπινης

πάντα, συμπεριφοράς, σ’ένα πεδίο σεβασμού, αλληλοεκτίμησης και βαθύτατης

αγάπης, σ΄ όλες τις συναισθηματικές διακυμάνσεις που έχει η λαϊκή μούσα της  ποίησης, το εσωτερικό φλόγιστρο της ελεύθερης έκφρασης και διατύπωσης..

Προσεγγίζει, με λυγερή παράθεση στίχων, ό,τι ο νους και η καρδιά, στη παρόρμηση της στιγμής, αγγίζει και αγιάζει τον έσω. Μέσα σένα πεδίο πολυθεματικής και

κοινωνικής παράδοσης και κουλτούρας, ανιχνεύει και ποιητικά ερμηνεύει τον άνθρωπο, από τη γέννησή του ως τα στερνά του, στη μετρική της απλότητα, θέλοντας και επιδιώκοντας η ποίηση, σ’ όλες τις εκφάνσεις της ζωής, να γίνεται το αναπόσπαστο βάθρο της ψυχικής και αισθητικής πανέκφρασης και συνδιαλλαγής των ανθρώπων. Με πηγαιότητα ποίησης ρέουσα, κεντρωμένη τις ρίζες και τις πηγές της δημώδους ποίησης, με ουσιαστική προσέγγιση στα καθημερινά μας και με

πολλά στοιχεία αισιοδοξίας, και καλοκάγαθης διάθεσης και πρόσβασης στη ζωή, ενωτίζεται τα γεγονότα και με πραγματικό και μας τα προσφέρει.

 

ΑΜΟΙΡΗ ΓΡΙΑ

 

Δεν πρόλαβες να λαχταρίσεις στη καινούρια γέννα.

Έψαχνες για ένα αγόρι

Τον Μιχάλη.

Ρωτούσες τα παιδιά, τους στρατιώτες

ακόμα και κείνον τον Δεκέμβρη μήνα.

Τον είδα ναι - ναι προχθές

σε ένα δρόμο της Αθήνας – έμοιαζε!!!

Όμως δεν έχω πρόχειρη την διεύθυνση του

 

Γριούλα μου, πεθαμένη βασανισμένη.

Βλέπεις, οι σκιές μας έφυγαν από την γειτονιά

ήμαξαν στις φυλακές και στις κρυψώνες.

 

Έχει τιμηθεί για το έργο του και τη συνολική πνευματική του προσφορά από το Φυσιολατρικό Σύνδεσμο Πατρών (25-1-1978) τον Οργανισμό Καλλιτεχνικών Εκδηλώσεων (8-1-1995) την Εταιρεία Βιολογικών Εκδόσεων

«ΜΕΤΡΟΝ» (12-3-1998) ενώ έχουν κάνει τιμητικά αφιερώματα σε πολλές εφημερίδες και  περιοδικά

Με μια ακόμη αναγνώριση και επιβράβευση του συνολικού του έργου τιμήθηκε (27-12-2006)

 ακόμη από το περιοδικό «Σύγχρονη Σκέψη» στο πλαίσιο της ενότητας «Βραβεία των Δέκα» για το 2006 με απονομή βραβείου που έγινε υπό την αιγίδα

της Εθνικής Εταιρείας Λογοτεχνών στην αίθουσα εκδηλώσεως της Εταιρείας στην Αθήνα.

Με το έργο του έχουν ασχοληθεί αξιόλογες μορφές των γραμμάτων όπως ο Πέτρος Γλέζος, ο Τάσος Αθανασιάδης, ο Ανδρέας Καραντώνης, ο Διονύσιος Κωστίδης, ο Σαράντος Καργάκος κ.α.»

Ακόμα ένα μικρό ποίημα (Πάντα ο Πρατσικας έγραφε μικρά ποιήματά)

 

ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

 

Σας αρέσει;

Φυσικά η ερώτηση

για την μουσική

Δεν απάντησε

Έτσι τον προσπέρασαν οι νότες

και αυτή η νύχτα

Ξέρετε

Χρόνια πριν.

Η ίδια νύχτα η ίδια μουσική

ξεψύχαγε η αδελφή του -

Όμως τώρα, τι μπορούσε να πει

για αυτό το όμοιο, το ίδιο δάκρυ.

 

Ο Μανώλης Πράτσικας παντρεύτηκε στην κόρη του Αχαιού συγγραφέα- εκπαιδευτικού και Επιθεωρητή Δημοτικής Εκπαιδεύσεως Βασίλη Παπαγεωργίου-

Βροντιά , Χρυσούλα Παπαγεωργίου.

Έτρεφε από νεαρός μεγάλη αγάπη για τις τέχνες και μάλιστα ιδιαίτερη για το θέατρο.

Προερχόταν από μία διαφορετική γενιά ανθρώπων που είχε την τύχη να γνωρίσει και να δει θεατρικές παραστάσεις με ιερά τέρατα του χώρου της υποκριτικής.

Προερχόταν και από μία γενιά όπου τον χώρο της θεατρικής κριτικής επίσης  υπηρετούσαν σημαντικές προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών.

 

Ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία το 1941 ως ανταποκριτής στην εφημερίδα  του Λαυρίου «Κοινωνία» ενώ κατά την περίοδο 1943-1946 συνεργάσθηκε με την

εφημερίδα «Ελεύθερος Λαός»

 

Η ΜΙΚΡΗ ΜΑΣ ΠΟΛΗ

 

Οι ομοιότητες στα χρώματα

στις μετακινούμενες σκιές της μοίρας

Βέβαια

αυτά τα σχήματα που στέκονται

εδώ και εκεί

είναι οι δικοί μας.

Ανθρώπινες σάρκες ντυμένες

στον μέλλοντα θάνατο,

εμείς οι θαμώνες στο άδειο αύριο,

εκείνοι οι περαστικοί στη πείνα

του ερωτηματικού.

Η σιωπή. Το καφενείο, Η ανία,

τα θαμπά τζάμια

Όμως ο χώρος, ο καφές, η απελπισία

αυξήθηκαν.

Το ενοίκιο

 

Προς το τέλος του Εμφυλίου ορίσθηκε υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της 77ης Ταξιαρχίας ενώ από το 1955 μέχρι το 1981 ήταν υπεύθυνος του γραφείου Τύπου

του Α.Σ.Ο. καθώς και υπεύθυνος σύνταξης του εντύπου που εξέδιδε ο Α.Σ.Ο. με τίτλο «Σταφιδικό Δελτίο». Όπως ο ίδιος περήφανα είχε αναφέρει στο thebest.gr,

«εγώ ήμουν που έστησα πρώτος το γραφείο Τύπου στον ΑΣΟ».

 

ΕΙΚΟΝΑ

 

Υστέρα..

αριστεροί, δεξιοί και κυρίως γέροντες,

ακόμα και αυτό το θαυμαστό δειλινό

ένα πρόσωπο της μαρμαρένιας ώρας,

με τον ίδιο ήχο.

Κι ύστερα

αριστεροί δεξιοί και γέροντες

και κυρίως νέοι,

βρέθηκαν να μετράνε τα χρόνια,

την πλήξη

και τα περαστικά αυτοκίνητα,

περιμένοντας από στιγμή σε στιγμή,

να ανάψουν και εδώ τα μάτια από ένα νέο.

 

Η Γιολάντα Πατεράκη κατά την παρουσίαση του έργου του στην εκδήλωση της απονομής στο Μανώλη Πράτσικα  του Βραβείου Λογοτεχνίας 2.006 από την «ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ 10» που έγινε στην αίθουσα της Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών στη Αθήνα στις 7-5-2008 είπε μεταξύ άλλων και τα εξής: «Πολλές οι ικανότητες του συγγραφέα. Δύναμη στην πένα του, ευρηματική φαντασία

ψυχαναλυτική και συμβολική η παρουσία των ηρώων του, πρωτοτυπία στη σύλληψη  των έργων του, επαναστατική, φιλοσοφική και, αρκετές φορές σαρκαστική η γραφή

του. Αν κανένας μελετήσει το σύνολο του έργου του θα δει πως η εξέλιξη της  πνευματικής πορείας του ήταν συνέχεια ανοδική. Ο συγγραφέας δε μοιάζει να  ικανοποιήθηκε ποτέ από τον εαυτό του πάντα από έργο σε έργο αναζητάει και  ψάχνει».

Ο Πράτσικας εμπνέεται από κοινωνικό βίωμα που ολοκληρώνεται σε πρακτικό αποτέλεσμα προσωπικής ή ευρύτερης δημιουργίας, επικεντρωμένος στον

Σύγχρονο  άνθρωπο, στις επιθυμίες του, στα οράματά του και στη μελλοντική του σπορά. Με το έργο του Μ. Π. έχουν ασχοληθεί αξιόλογες μορφές των γραμμάτων όπως ο Πέτρος Γλέζος, ο Τάσος Αθανασιάδης, ο Ανδρέας Καραντώνης, ο Διονύσης  Κωστίδης ο Σαράντος Καργάκος κ.α.»

Κλείνοντας αυτό το μικρό αφιέρωμα σε ένα άνθρωπο που γνώρισα από τα  ποιήματά του (Μου τα παραχώρησε ευγενικά ο φίλος λογοτέχνης και πρόεδρος των

Λογοτεχνών ΝΔ Ελλάδος Λεωνίδας Μαργαρίτης) θέλω να πω ακόμα ότι ο Μανώλης Πράτσικας Δεν προσπαθεί με κάποιες μεθόδους να επιβληθεί, αλλά με

μια ειλικρινή διάθεση καταδεικνύει την ουσία των πραγμάτων. Σχεδόν στο τέλος κάθε ποιήματος υπάρχει μια πικρή διατύπωση και μια διαπίστωση που σε

αφοπλίζει. Γράφει με μια καθαρότητα και διαύγεια τέτοια που φέρνει τον αναγνώστη  αντιμέτωπο με τον ίδιο του τον εαυτό, με τις ίδιες του τις πληγές.

 

 

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΦΩΣΤΑΙΝΗΣ ‘’ Απλός, λιτός, στοχαστικός ‘’ 'ΓΝΩΜΗ" ΚΥΡΙΑΚΗ 21η ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2021 Επιμέλεια ΣΩΤΗΡΗΣ Ι.ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

 


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΦΩΣΤΑΙΝΗΣ

‘’ Απλός, λιτός, στοχαστικός ‘’

http://www.poiein.gr/wp-content/uploads/2018/09/205258_0.jpg

 

Διαβάζουμε από την Σελίδα του  ‘’ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΦΩΣΤΑΙΝΗΣ. Όνομα πού δανείσθηκα ἀπ’ τό χωριό μου Φώσταινα όπου γεννήθηκα το 1949. Το πραγματικό μου όνομα είναι Αλέξανδρος Μπεθυμούτης. Σπούδασα πολιτικός μηχανικός καί εργάσθηκα στην Τ.Υ.Δ.Κ. του νομού Ἀχαΐας. Έχω εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές: Δεσμοί χώματος (Διάττων 2000), Ναυάγιο φῶς (Διάττων 2004), Ὑπέρθυρο τοῦ ἀνέμου (Διάττων 2008) και Ἡ προσευχή τῶν λόφων (Πλανόδιον 2012).

Πέρα ἀπό τά ἔργα τῆς ἀνάγκης στά βουνά καί τούς λίγους κάμπους τῆς πατρίδας, «τά ποιήματα εἶναι τό παραπανιστό, τά δῶρα τοῦ θεοῦ», ὅπως ἔλεγε ο Γ.Σ., ἀλλιῶς τά φιλέματα τῆς γλώσσας. Ὃταν ὁ δρόμος - τύχῃ ἀγαθῇ - σᾶς φέρει ὡς τήν πόρτα μου.’’ Ας δούμε την γραφή του

 

ΟΡΦΑΝΟΣ ΣΤΙΧΟΣ

Πάει καιρὸς
ποὺ ποίηση καὶ τραγούδι
χόρευαν χέρι χέρι.

Ζευγάρωσαν στερνὴ φορὰ
σὲ λημέρια κλέφτικα
γέννησαν καὶ νανούρισαν
τὸ τεθλασμένο πρόσωπό μας.

Τώρα ὁ στίχος ὀρφανὸς
ἀλυχτάει τὶς νύχτες
στὸ νυσταγμένο φῶς μιᾶς λάμπας.

Πιστεύω πως ο Αλέξανδρος Φωσταίνης, ανήκει στην κατηγορία   των ποιητών,  που με γενάρχη τον Μάρκο Μέσκο, διαμόρφωσαν και επεξεργάστηκαν με σοβαρότητα και τέχνη, αυτή την τάση στην σύγχρονη ποίησή μας, δηλαδή την ποίηση της ενδοχώρας

Θα μας πει ο ποιητής Στέλιος Μαφρεδας από την παρουσίαση που έγινε προς τιμή του Αλέξανδρου Φωσταινη ‘’ Στις δύο πρώτες του συλλογές, ο Φωσταίνης  περιέγραψε τα στοιχεία της μνήμης του, δηλαδή την προέλευση, την λειτουργία και την χρησιμότητά της, και οριοθέτησε τις δυνατότητες και τις απαιτήσεις του από αυτή. Αλλά καθόρισε με τρόπο σαφή και τις διαστάσεις της : στην μεν πρώτη συλλογή  η μνήμη εκτείνει την εμβέλειά της στον πολύ συγκεκριμένο χώρο της γενέθλιας γης, με το υποκειμενικό στοιχείο να είναι έντονα τονισμένο· στην δεύτερη συλλογή η μνήμη αναφέρεται στην συλλογική  δράση και στην διαχρονική παρουσία και ενέργεια του συνόλου. Είναι  χαρακτηριστικές αλλά και ενδεικτικές των προθέσεων και των στόχων του δημιουργού, οι επικεφαλίδες των σχετικών ποιημάτων : Μνήμη πικρής ελιάς, και Των Ελλήνων, αντιστοίχως.
Μέσω της μνήμης, ο Φωσταίνης προσεγγίζει με ευλάβεια και συστολή το παρελθόν, απεικονίζει με αυθεντικότητα τις ενθυμήσεις του και τις εκθέτει με τρόπο ανεπιτήδευτο και ειλικρινή. Οι ερεθισμοί του είναι πολλαπλοί, στρέφεται στον φυσικό κόσμο πολύ συχνά,  και σ’ αυτόν βρίσκει πολλούς δρόμους διαφυγής από τον κίνδυνο του παρόντος. Το λυρικό στοιχείο  βρίσκεται σε συχνότατη χρήση, ως ειδοποιός διαφορά με την ξηρότητα που επικρατεί στον πυκνοκατοικημένο αστικό χώρο και ως συστατικό ενός αλλιώτικου νοήματος και  τρόπου διαβίωσης.’’

ΔΕΣΜΟΙ ΧΩΜΑΤΟΣ

Ἡ ἀδύναμη ζωὴ εἶναι δυνατὴ
πιὸ δυνατὴ κι ἀπὸ τὸ σίδερο
μέσʼ ἀπὸ τὴν καρδιὰ τῆς γῆς βγαλμένη
κι ἀπροστάτευτη.

KARIN BOYE

Τὰ χωράφια μας φτωχὰ
δὲ μᾶς ἄφησαν χωρὶς
ψωμὶ κρασὶ καὶ λάδι.
Χρυσὸ καὶ κάρβουνο
δὲν ὑποσχέθηκαν
λίγη μόνο λάσπη ἀπὸ ἄργιλλο
νὰ καῖμε μὲ λιόκλαρα
τοὺς φούρνους μας.

Τὰ βουνά μας
στὰ ὅρια τοῦ χιονιοῦ
πλαγιὲς τοῦ ἥλιου ποὺ φώλιασαν
πουλιὰ καὶ βελάσματα.
Στὸ σβήσιμό τους ποταμίσια νερὰ
μιλᾶνε στὸ δρόμο τους
ταξίδια τῆς θάλασσας.

Τὰ βράδια γύρω στὴ φωτιὰ
συλλογιζόμαστε
τὴν ἀργόσυρτη διαδρομή μας
ἀπʼ τὰ ψηλὰ στὰ χαμηλὰ
ὅταν λιῶσαν οἱ φόβοι.

Δεσμοὶ χώματος καὶ ριπὲς ἀνέμου
τὰ χνάρια τῆς γενιᾶς μου. Τ’ ἀκολούθησα.
Ταπεινὴ ζωὴ παραποτάμια
ἀπ’ τὸ πολὺ μᾶς προφύλαξε.
Εὔκαιρους μᾶς βρῆκε τ’ ὄνειρο
καὶ μᾶς υἱοθέτησε.

O Αλέξανδρος Φωσταινης είναι ένας ποιητής αναγνωρίσιμος από τον τρόπο της γραφής του. Απλός, λιτός και στοχαστικός με μια όμορφη θα μπορούσαμε να πούμε   διάθεση. Καταγράφει αλήθειες της ζωής με έναν τρόπο που δεν χαρακτηρίζεται καθόλου σαν μοντέρνος ή μεταμοντέρνος. Όμως αγγίζει τον σύγχρονο αναγνώστη.

Κοινωνικά στιγμιότυπα, μια κουβέντα, ένα βλέμμα, μια λεπτομέρεια, γίνονται τα ερεθίσματα για την δημιουργία. Ο άνθρωπος που δεν είναι αριβίστας ή που χαρακτηρίζεται από ευγενικά αισθήματα, συχνά πέφτει θύμα μιας αστοχίας, μιας κακοτυχίας ή της ίδιας του της μιζέριας. Οι άνθρωποι που κατέληξαν να γίνουν σκιές, μια καταστροφική κουβέντα που πληγώνει, λέξεις που οδηγούν στον θάνατο, η πόλη  που όλο κοιμάται και δεν λέει να ξυπνήσει, ο άνθρωπος ο μόνιμα διωγμένος κι από το ίδιο του το σπίτι ακόμα, η αναμονή ενός μάταιου ονείρου, όλα αυτά αποτελούν στοιχεία που περιλαμβάνονται στα ποιήματα του Φωσταινη. Κάπου μακριά αχνοφέγγει μια ελπίδα, αλλά δύσκολα ο άνθρωπος έχει αισιοδοξία. Κρύβει συνήθως τρικυμία στην καρδιά του και ποτέ δεν ησυχάζει.

Η ΣΤΡΟΦΗ

Ἡ ἅμαξα σταματημένη
τὴν ὥρα τῆς δίψας·
ὕστερα ἡ πηγὴ μόνη.
Ἕνας δρόμος
ποὺ παίρνει νόημα
ἀπʼ τὸ ταξίδι σου
μετὰ στροφὴ καὶ χάνεσαι.
Σχήματα κινήσεις ἐπιθυμίες
ὁρατὲς καί ἀόρατες
σβήνουν στὸ χῶρο.
Μένει μόνο ἡ δίψα
ἐκεῖ στὴ στροφὴ τοῦ δρόμου.

ΜΕ ΤΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ

Παιδιὰ
ποὺ λέγαμε τὰ κάλαντα
εἴχαμε φόβο μὴ μᾶς ποῦν
τὰ εἶπαν ἄλλοι.

Μεγάλος πιὰ
σᾶς στέλνω τὰ τραγούδια μου
μὲ τὸ ταχυδρομεῖο·
δὲν τʼ ἀντέχω νὰ μοῦ κλείσετε
κατάμουτρα τὴν πόρτα.
Ἀλλιῶς θὰ τὰ συνόδευα.

Από τη συλλογή «ΔΕΣΜΟΙ ΧΩΜΑΤΟΣ» Διάττων 2000

Όλο κάτι θα λείπει ή θα απουσιάζει. Όλο και κάποιο ζητούμενο θα βασανίζει τον αφηγητή. Η ατελείωτη αναμονή, η περιπλανώμενη θλίψη, η μοναξιά του υποκειμένου, η τραγικότητα ενός ανθρώπου  ξεχασμένου από όλους και από όλα υπάρχουν μέσα στο έργο του. Και συνυπάρχουν με μια επαναστατική διάθεση στα σημεία. Εξομολογείται και μας λέει

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ

Κύριε
ὁμολογῶ τὶς ἁμαρτίες μου:
Ὅ,τι φθαρτὸ ἀξιώθηκα
ἔργο τῶν χειρῶν μου.
Γιὰ τὶς ἀνάγκες τῆς ψυχῆς
κατάκλεψα τοὺς συνανθρώπους μου.

Καὶ ἄγνοια τῶν ἐντολῶν σου
δὲν προφασίζομαι.

ΘΑΝΑΤΟ ΓΛΕΝΤΙ

Τὸ βράδυ
πρὶν ἀπʼ τὴν ἐκτέλεση
μαζεύτηκαν γύρω στὶς σκηνὲς
ἔφαγαν ἤπιαν ἀγκαλιάστηκαν
κι ἄρχισαν γλέντι οἱ κρατούμενοι.

Οἱ φύλακες θορυβήθηκαν·
«τοῦτοι δῶ δὲν λογαριάζουνε ζωὴ
καὶ δὲν φοβοῦνται χάρο».
Ἀργότερα πιάστηκαν μαζί τους
στὸ χορὸ καὶ στὸ τραγούδι.

Τὴν αὐγὴ
μεθυσμένοι ἀκόμη
μὲ χέρι σταθερὸ στὴ σκανδάλη
ἀποχαιρέτησαν συντρόφους
μιᾶς νύχτας ἀλησμόνητης.

Καὶ γύρισαν πίσω στὴ σκοπιά τους.

 

Η εξομολόγηση, το προσωπικό χάος δίνουν  στίγμα στη θεματολογία, αλλά και το ύφος του ποιητή. 

Δεν προσπαθεί με  κόλπα να επιβληθεί, αλλά με μια ειλικρινή διάθεση καταδεικνύει την ουσία των πραγμάτων. Σχεδόν στο τέλος κάθε ποιήματος υπάρχει μια πικρή διατύπωση και μια διαπίστωση που σε αφοπλίζει. Γράφει σε ελεύθερο στίχο, όμως με μια καθαρότητα και διαύγεια τέτοια που φέρνει τον αναγνώστη αντιμέτωπο με τον ίδιο του τον εαυτό, με τις ίδιες του τις πληγές.

ΣΕ ΠΗΡΕ Η ΣΙΩΠΗ

Ὅταν γελᾶς τὰ πρωινὰ
μʼ ἀνθόμελο ἀλείφεις τὸ ψωμί μου.

Ὅταν μιλοῦν τὰ μάτια σου γαλάζια
βυθίζομαι αἰχμάλωτος
νεράιδας μοίρας.

Ὅταν χορεύεις στὴ βροχή, ζηλεύω,
ἀπʼ τὸ κακό μου σύννεφο
γίνομαι μαῦρο.

Ὅταν τραγουδᾶς ἡλιοβασίλεμα
πλάθω μὲ χρῶμα καὶ νερὸ
διάτρητη εὐτυχία.

Ὅταν τὴ θάλασσα πετροβολᾶς
γέφυρα στήνεις μυστικὴ
γιὰ τὴν πέρα ὄχθη.

Ὅταν σὲ παίρνει ἡ σιωπὴ
μυρωδιὰ βρεγμένου χώματος
χαϊδεύει τὴν αὐλή μας.

Ὅταν κλαῖς πίσω ἀπʼ τὸ τζάμι
ἀπὸ τὰ μάτια σου περνῶ
δὲ μὲ κοιτᾶς καὶ χάνομαι στοὺς δρόμους.

Από τη συλλογή «ΝΑΥΑΓΙΟ ΦΩΣ», Διάττων 2004

Αισθάνομαι ήδη από τον τίτλο ότι ο ποιητής σκύβει επάνω στο καθημερινό για να το ενώσει με το αιώνιο , στο ατομικό για να το κάνει οικουμενικό και σ αυτό που ο ίδιος εμφανίζει στα ποιήματά του. Πόσες φορές στο κλάμα μας μέσα δεν νιώσαμε ότι «μόνο εγώ κλαίω» «μόνο εγώ πονάω» και ότι ο πόνος είναι τόσο μεγάλος που δεν τον χωρά η γη. Το ‘’Υπέρθυρο του Ανέμου’’ με ανακουφίζει. 

 

Τʼ ΑΓΡΙΜΙΑ

                             Στὸν Δημήτρη Κάββουρα

Ὅσο περνοῦν τὰ χρόνια
καὶ πιὸ πολλὲς μοῦ ρίχνεις εὐθύνες
γιὰ τὸ χαρτὶ τῆς νιότης μας
ποὺ κάψαμε.

Ὅτι μπορῶ κάνω κι ἐγὼ
πρὶν νὰ καοῦμε ὁλότελα.

Ὁλημερίς φυλάω καραούλι
πότε θὰ πᾶν τʼ ἀγρίμια γιὰ νερὸ
νὰ πιάσω ἕνα στίχο δροσερὸ
νὰ σὲ φιλέψω.

 

ΑΣΤΕΓΟΣ

Οὔτε παράθυρο στὸν κόσμο
οὔτε πόρτα νὰ βγάζει στὴν αὐλὴ.

Ἕνα κεραμίδι μόνο ὀνειρεύεται.
Καὶ βρέχει.

Φράσεις που δεν έχουν πόνο αλλά προσμονή σαν περιγραφές της περιπλάνησης .αλλά και πάλι ..δεν είναι περιπλάνηση είναι περιήγηση και προσεκτική παρατήρηση στο λαβύρινθο της ζωής.

Η ΑΝΘΡΩΠΙΑ ΤΟΥ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΤΟ ΠΡΩΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΙ

 

Πάνω στην πλάτη μου ζεστός

Εσύ να ψήνεις τον καφέ

Αργά όπως εχθές όπως προχθές--άσε να βιάζονται τα χρόνια—

Και να σε περιμένω.

Να’ρχεται πρώτα τ’άρωμα.

Μένει εκεί – σταθερά – μαρτυρικά – υπομονετικά- στωικά- ήρεμα και παρατηρεί, γράφει και καταγράφει το ελάχιστο . Εμένα με βοηθά. Γιατί μου καταδεικνύει το σημείο βρασμού. Ενώ εγώ βολεύομαι στο να βλέπω την φασαρία των υδρατμών.

 

ΣΑΝ ΤΟ ΝΕΡΟ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ

Δὲν εἶνʼ ἀλήθεια
δὲν εἶναι ψέμα.
Ὄνειρο εἶναι ξένο
ποὺ τό ʼζησα γιὰ δικό μου.

Κι αὐτὸ
σὰν τὸ νερὸ γλιστρᾶ
καὶ μένω μʼ ἄδεια χέρια.

΄Βλέπουμε πως η ποίηση που μας απασχολεί εδώ, η ποίηση του Αλέξανδρου Φωσταινη, έχει το βασικό χαρακτηριστικό της ειλικρίνειας, χωρίς την οποία η χρήση της γλώσσας γίνεται οντολογικά επικίνδυνη και θανατική για την πνευματική υπόσταση του ποιητή. Αυτή η ειλικρίνεια απομακρύνει την εκζήτηση –μόνιμο χαρακτηριστικό της τωρινής μας αταίριαστα φιλόδοξης ποίησης. Από κει και πέρα ο δρόμος είναι ανοιχτός για την ποιητική πορεία και την οντολογική πνευματική καταξίωση. Ο Φωσταινης απλά, και σίγουρα αυθόρμητα αρνητικός προς τα αλλότρια ποιητικά ήθη, είναι άσχετος με ό,τι μη γνήσιο, και έξω από τεχνητούς κανόνες, ή και επικαιρικές ποιητικές σχολές

Ο ΠΡΩΤΟΛΑΤΗΣ

Τὸ κακὸ δὲν ἀργεῖ.
Καὶ νʼ ἀργοῦσε, στὸ τέλος, δὲν ξεχνοῦσε
ὅπου ὑπῆρχε πόρτα νὰ χτυπήσει.
Μαυροντυμένες τότε ψυχὲς
ἔσερναν ὁλονυχτίς τὸ μοιρολόι.

Ποτισμένο θλίψη τὸ λαρύγγι τους
ἀνέβαινε κόμπο-κόμπο
τὸ δρόμο τοῦ θρήνου.
Καὶ σὲ ταξίδευαν
ὡς τὶς παγωμένες ἄκρες τῆς ψυχῆς σου.

Ὅποιος ἄντεχε κοινωνοῦσε τὸ θαῦμα.

Τὸ ἄλλο πρωὶ
ἀνάλαφροι κινούσαμε γιὰ τὸ χωράφι
μὲ τὸ νεκρό μας πρωτολάτη.

…τὸ τραγούδι μας μελαγχολικό
φορὲς-φορὲς θυμίζει μοιρολόι.

Από τη συλλογή «ΥΠΕΡΘΥΡΟ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ», Διάττων 2008

Μια ευαίσθητη πνοή διαχέει στους μελετημένους, λυρικούς  στίχους εκφράζοντας συμπυκνωμένα, λακωνικά, υψηλά μηνύματα και απέραντα συναισθήματα και στοχασμούς. Με ύφος λεπτό, με παλμό και κίνηση εναλλασσόμενη περιρρέει τους μικρούς, αλλά με μουσικότητα ομοιοκατάληκτους στίχους δίνοντας χαρακτήρα ρυθμικό. Εικόνες με αποχρώσεις φωτός, ωρίμανση με σιωπή προδίδουν νουν σοφίας. Ποίηση εσώψυχη, αναδεικνύει έναν ποιητή ονειρολόγο που με ευαισθησία ψυχής αναπλάθει την συμπαντική ωραιότητα του Κόσμου και αποκαλύπτει τη μοναδικότητά του.