ΣΩΤΗΡΗΣ Ι ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ‘’Ο ΕΛΛΗΝ’’

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

‘’Ο ΕΛΛΗΝ’’
(Ένας παρεξηγημένος οραματιστής)

 

(Ομιλία του Λογοτέχνη Σωτήρη Νικολακόπουλου στον κύκλο των Φιλολογικών Βραδινών της Εταιρείας Λογοτεχνών σε συνεργασία με τη Στέγη Γραμμάτων «ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ» στην αίθουσα εκδηλώσεων της Στέγης Γραμμάτων τη Δευτέρα 23η Ιανουαρίου 2023)

 


 

 

Θα αναφερθώ στον Περικλή Γιαννόπουλο, αυτό τον μεγάλο Έλληνα, τον σπουδαίο, αλλά παρεξηγημένο οραματιστή, τον πυργωτή της εθνικής ιδέας και της εθνικής συνείδησης, τον απηνή διώκτη της ξενικής επιρροής, τον «απροσάρμοστο» του 20ου αιώνα, «τον εξοχότερο των Νέων Ελλήνων», όπως τον αποκάλεσε ο Γαβριηλίδης. Χαρακτηρίστηκε από τους ομόδοξούς του πατέρας του πνευματικού κινήματος του ελληνοκεντρισμού και του ελληνικού εθνικισμού, «ο μεγαλύτερος, ο ευγλωττότερος και ο φωτεινότερος απόστολος του κατά φύσιν ελληνικού ζην», «άγιος της ελληνικής νεολαίας», «αηδόνι της ελληνικής γης», «μάγος της ελληνικής γλώσσας», ή ακόμη, απλά και πάνω απ' όλα, «ο Έλλην». Και ακόμη, αισθητικός της ελληνικότητας, σουρεαλιστής πριν τον σουρεαλισμό, οικολόγος πριν το οικολογικό κίνημα, Εθνικός αλλά και Βυζαντινός μαζί, «ξανθός ιππότης», μποέμ, και δανδής μαζί, αναρχικός και σαμουράι ρομαντικός, ιδιόρρυθμος, δριμύς κατήγορος της κοινωνίας της εποχής του.

Ο Περικλής Γιαννόπουλος γεννήθηκε το 1870 στην Πάτρα, οι ρίζες του  ήταν αρχοντικές. Ο πατέρας του ήταν γιατρός, από Μεσολογγίτικη γενιά και η μητέρα του από την Βυζαντινή αριστοκρατική οικογένεια των Χαιρέτηδων. Καταγόταν δηλαδή από την αρχοντική, βυζαντινής καταγωγής, οικογένεια Χαιρέτη. Γι’ αυτό φέρεται ότι επηρεάστηκε ιδιαίτερα από το έργο του θείου του Εμμανουήλ Χαιρέτη. Τελείωσε το Α’ Γυμνάσιο Πατρών το 1887 κι έπειτα παρακολούθησε μαθήματα ιατρικής για ένα χρόνο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλα δύο χρόνια στο Παρίσι. Ήταν πανέμορφος κι έμοιαζε σαν αρχαίος έφηβος βγαλμένος απ’ τη σμίλη του Πραξιτέλη. Επιβλήθηκε εύκολα στους κύκλους του Παρισιού και έκανε άστατη και ζωηρή ζωή. Απόλλωνα τον ονόμασε μια ηθοποιός του θεάτρου, όταν τον είδε καθισμένο στα πρώτα καθίσματα και με αυτό το όνομα τον ήξερε στη συνέχεια το Παρίσι.

Μια αναφορά του Σικελιανού, νομίζω, ότι εκφράζει απόλυτα το διάβα του Γιαννόπουλου από το κοσμικό Παρίσι: 

«Η νιότη του έπαιξε παράφορα, 

τον αυλό, για  να χορέψουν χίλιοι Σάτυροι, 

που εξέβγαιναν μπροστά του, 

μεθυσμένοι από τη ζέστα του ήλιου».

Μετά, όμως, από δυο χρόνια τα πράγματα άλλαξαν εντελώς. Ο πατέρας του πέθανε, ο νέος με την ομορφιά του Αντίνοου έμεινε χωρίς

χρήματα και οι σπουδές του ήταν ακριβώς εκεί που άρχισαν. Και το χειρότερο η υγεία του κλονίστηκε. Έτσι, έφυγε από το Παρίσι και καταφύγιο βρήκε για λίγους μήνες στο Λονδίνο, κοντά στον αδελφό του.

Το 1893, τη χρονιά που ο Τρικούπης αναγνώριζε στη Βουλή την πτώχευση της Ελλάδας, ξαναντικρύζει την αγαπημένη του Ακρόπολη και γράφεται στη Νομική Σχολή, που όμως δεν πρόκειται να φοιτήσει ποτέ. Στην Αθήνα αποκαταστάθηκε η υγεία του κι άρχισε να δημοσιεύει μεταφράσεις από έργα του Ντίκενς, του Πόε, του Λοτί και του Μπωντλαίρ.  Τα πρώτα σκιρτήματα στη καρδιά από το λόγο του ωραίου ελληνολάτρη:

 

«Παντοῦ φῶς, παντοῦ ἡμέρα, παντοῦ τερπνότης, παντοῦ ὀλιγότης, ἄνεσις, ἀραιότης· παντοῦ εὐταξία, συμμετρία, εὐρυθμία· παντοῦ ἡμερότης, χάρις, ἱλαρότης· παντοῦ παίγνιον ἑλληνικῆς σοφίας, διάθεσις γελαστική, εἰρωνία Σωκρατική· παντοῦ φιλανθρωπία, συμπάθεια, ἀγάπη· παντοῦ ἵμερος, πόθος ᾄσματος, φιλήματος· παντοῦ πόθος ὕλης, ὕλης, ὕλης· παντοῦ ἡδονὴ Διονύσου […..]

 

Ένα γράμμα, όμως, που ήρθε από τα Μέθανα του λόγιου φίλου του Γεννάδιου, έμελλε να αλλάξει τη ροή της ζωής του Γιαννόπουλου και την προσφορά του στη χώρα: 

« Παύσε να διαβάζεις Μπωντλαίρ και λοιπά περιττώματα» τού έγραφε και τον προέτρεπε να μελετήσει καλά τους Έλληνες κλασικούς…»

Με εντελώς προσωπικό ύφος και γλώσσα, και ασυγκράτητο πάθος, εκφράζει τις ελληνοκεντρικές του πλέον ιδέες και καταγγέλλει τα κατ’ αυτόν αίτια της ελληνικής κακοδαιμονίας – προπαντός την ξενομανία, τον “φραγκοραγιαδισμό” όπως τον ονόμασε ο ίδιος. Το 1906 εκδίδει ως αυτόνομο βιβλίο το “Νέον Πνεύμα”, και το 1907 την εκτενέστερη “Έκκληση προς το Πανελλήνιον Κοινόν” – τα ιδεολογικά του μανιφέστα. Οι “περικλογιαννοπούλειες” ιδέες, σε σύγκρουση με κάθε κατεστημένο, προκαλούν αντιδράσεις στην Αθήνα της εποχής. Από άλλους θεωρείται απλώς ρομαντικός και ωραίος τρελός, από άλλους υβριστής, άλλοι όμως αναγνωρίζουν από την πρώτη στιγμή την πρωτοτυπία του και εμπνέονται από αυτόν. (Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος, ο Αρίστος Καμπάνης, ο Παύλος Νιρβάνας, ο Σπύρος Μελάς δημοσιεύουν πολύ εγκωμιαστικές κριτικές. Ο Ίων Δραγούμης γίνεται αδελφικός του φίλος, και μάχεται μετά τον θάνατο του Γιαννόπουλου να κάνει το όραμα του φίλου του πολιτική πράξη. Ο Άγγελος Σικελιανός θα ακολουθήσει δική του, πρωτότυπη ελληνοκεντρική πορεία, θα υμνήσει όμως και αυτός τον Γιαννόπουλο και βεβαίως δεν θα μείνει ανεπηρέαστος από αυτόν.)

Συλλαμβάνει την ιδέα συγγραφής μιας ενιαίας συνθετικής εργασίας περί της Ελληνική Αναγεννήσεως, τμήματα της οποίας, όπως οι μελέτες του περί χρώματος και γραμμής, δημοσιεύονται σε εφημερίδες της εποχής εκείνης. Αρνείται προσφερθείσα εργασία στη Βιομηχανική Τράπεζα και στους σιδηροδρόμους, ζει απομονωμένος σε ένα δωμάτιο κάτω από την Ακρόπολη που του παραχώρησε ο Πατρινός κτηματίας Χαλκιόπουλος και μελετά ασταμάτητα.

Προετοιμάζοντας τον εαυτό του για την μεγάλη αποστολή του, την αναγέννηση δηλαδή της Ελλάδας, άρχισε τις εκδρομές στην αττική γη, που τη θεωρούσε προνομιούχο περιοχή του ελληνικού χώρου. Υμηττός, Πεντέλη, Ελευσίνα, τον περίμεναν καθημερινά. Έμαθε τα μυστικά κάθε πέτρας, κάθε βράχου κάθε πλαγιάς και κάθε φυτού. Αντάμωνε τις ελιές, τα πεύκα, τα κυπαρίσσια, σαν φίλους. Τα μελετούσε όλα. Ήξερε πως η φύση κρατάει κρυμμένα καλά τα μυστικά της. Μελετούσε τις αποχρώσεις ενός δέντρου κάτω από το φως του ήλιου, τα κοινά σημεία μιας ανεμώνης και ενός θυμαριού. Μέσα του βούιζαν μέλισσες, σείονταν τα στάχυα, φλέγονταν οι αγροί κι όπως είπε ο Νιρβάνας «φίλος του ήταν ο στάχυς, δουλειά η αντηλιά του μνημείου, ραντεβού του η κάθε ανεμώνη, επιχείρησίς του η ζώσα ποίησις του τόπου αυτού».

Άκουγε μέσα σ' ένα κοχύλι τις μελωδίες του Αιγαίου. Έγινε ένα με τη φύση και κατέληξε στο συμπέρασμα και στο όνειρο: Ο τόπος κλείνει όλο το νόημα!  Δεν χρειάζεται κανένα άλλο νόημα. Ο τόπος είναι Ελληνικός και γεννά Έλληνα. Πώς είναι δυνατόν ο Έλληνας να στρέφει το βλέμμα του στην Ευρώπη, να δέχεται τις ξενικές επιρροές και να μαϊμουδίζει;

Ερώμενοι τον τόπο μας, προσκυνούμε την Ελλάδα. Εξυμνώντας την Ελλάδα, δοξολογούμε μετεωρίζουμε και πυργώνουμε τον Άνθρωπο· Δοξολογούμε τον Έλληνα Πρόγονο, που τακτοποιεί το χάος του λογισμού με τον έντεχνο Λόγο και την ερευνητική σκέψη. Τον γλύπτη που ισορροπεί σε μοναδικές αναλογίες το κάλλος. Τον ποιητή που οικοδομεί την τραγική ουσία του μύθου μέσα στην κόγχη του αρχαίου θεάτρου. Τον φιλόσοφο που λογίζει το μυστήριο του Κόσμου με τον ακοίμητο λογισμό του. Αλλά και τον ανώνυμο κάτοικο αυτής της ευλογημένης Γης, τον ξωμάχο, τον βοσκό, τον ψαρά, τον δουλευτή, που κάθε γενιά  - εδώ και τρεις χιλιάδες χρόνια - κατακτά νέους ορίζοντες και ψηλαφεί νέους κόσμους. Αυτή η μικροσκοπική σκόνη του Διαστήματος, ο Άνθρωπος, στα δικά μας χώματα έχει ανακαλύψει το ευδαίμον και το ελεύθερο της ζωής. Και έχοντας από την αυγή της Ιστορίας, εισχωρήσει στη δομή της ύλης, αποδεσμεύει την ενέργεια, αποκαθιστώντας την ενότητα του Απείρου. Στα δικά μας χώματα, ο Άνθρωπος έγινε Σύμπαν..... 

«Φαντασθῆτε ὅτι ἔχετε Πλοῦτον Θεοῦ. Τί Παλάτι θὰ ἠθέλατε; Κλείσετε τὰ μάτια σας καὶ φαντασθῆτε. Ἔπειτα ἀνοίξετε τὰ μάτια σας: Τὸ ἔχετε ἐμπρός σας, ὡραιότερον τοῦ ὡραιοτέρου ὀνείρου. Εἶναι ἡ ΓΗ ΣΑΣ.»  («Ἑλληνικὸν Χρῶμα», 1904).

 

Και ο πόλεμος κηρύχθηκε. Από τη μια μεριά ο καλός κόσμος της Αθήνας, να βρίσκεται και να ζει μες στη χλιδή και την ανεμελιά, ξεχνώντας εύκολα την ντροπή του 1897, να διασκεδάζει με ιταλική μουσική και να μην νοιάζεται για τίποτε το εθνικό και αναγεννητικό, και από την άλλη ο Περικλής Γιαννόπουλος να μαστιγώνει την κατάσταση αυτή καθημερινά, να εξαπολύει βέλη απ' τη φαρέτρα του εναντίον όσων θέλουν την ξενική επιρροή και την ενσωμάτωση άλλων, έξω Ελληνικών, συνηθειών και όσων βρίσκονται σε πολιτικά, πολιτιστικό και εθνικό λήθαργο.

Ο πόλεμος αυτός κράτησε κοντά στα δέκα πέντε χρόνια και έληξε με ήττα του Γιαννόπουλου, εκείνο το γκρίζο μεσημέρι της 10ης Απριλίου 1910, στον Σκαραμαγκά. Ο Γιαννόπουλος είναι απών από τα λογοτεχνικά δρώμενα δυο χρόνια (1904-1906). 

Το 1906 κυκλοφορεί το «ΝΕΟΝ ΠΝΕΥΜΑ», έργο που τάραξε τα λιμνάζοντα ύδατα της λογοτεχνικής πολιτικής και πολιτισμικής καταστάσεως της χώρας. Στρέφεται κατά της ξενομανίας, κατά των βουλευτών, κατά των ιερέων, που κοιμούνται στα στασίδια τους, όπως έλεγε και ο Ουγκώ, κατά του ψεύδους, κατά των βαρβάρων της Δύσεως και κραυγάζει με οργή:

 

«Με ψευδή δεν δημιουργούνται έθνη, μάθετε να υποφέρετε την αλήθεια, ολόκληρη και γυμνή, πεθαίνετε, διότι εσκοτώσατε το πνεύμα, Κάτω η Ελλάς των ψήφων, των Μισθών, των Χαρτοπαικτών των βουλευτών ».

 

Το βιβλίο αυτό δημιούργησε σάλο πραγματικό μεταξύ των πνευματικών ανθρώπων της εποχής εκείνης. Γύρισαν την πλάτη με περιφρόνηση οι περισσότεροι στον διαφαινόμενο προφήτη του Ελληνισμού. Μόνον ο Ξενόπουλος υπερασπίσθηκε το βιβλίο, χαλαρά, και ο Σικελιανός επίσης. Βέβαια, και ο Ίων Δραγούμης, επιστήθιος φίλος του Γιαννόπουλου, που έγραψε:

«Δεν ξέρω δεν λέει σωστά πράγματα ή στραβά τό βιβλιον τού Γιαννοπούλου, μά όταν το διάβαζα ήταν σάν άνεμος νά φυσομανούσε μέσα μου τρομαχτικά καί νά συντάραζε τον ελληνισμό μου όλον καί νά με ελευθέρωνε καί αφού τό διάβασα μού φάνηκε σάν τον βαρρια τον παγωμένο πού μανιασμένος σαρώνει τούς βρώμιους από μικρόβια αέρηδες καί από κάθε βρώμα ή σκουπίδι καθαρίζει τον Κόσμο. . . 

Τον άλλο χρόνο, 1907, κυκλοφόρησε την «Έκκλησιν προς το Πανελλήνιον Κοινόν». Ο Γιαννόπουλος με το τελευταίο αυτό έργο του, έκανε έκκληση για κοινωνική αναμόρφωση και εθνική Αναγέννηση. Ο πόλεμος κατά της ξενικής επιρροής και του αμαθούς καλογηρισμού γίνεται πιο σκληρός στο βιβλίο αυτό:

 

«Δεν θα κρίνετε Σεις οι Φράγκοι, τα χθεσινά αγριογούρουνα, Εμάς, αλλ' Εμείς θα κρίνωμεν Εσάς και τον Πολιτισμόν Σας»,  έγραφε.      

Περιφρονεί και μισεί τους Ευρωπαίους ο Γιαννόπουλος, γιατί θεωρεί ότι μας κρατούν αιωνίως σε δουλειά και εξάρτηση και δεν αφήνουν να αναπνεύσουμε. Στο βιβλίο αυτό ορθώνεται και εναντιούνται, όχι μόνο στον Καλογηρισμό, αλλά και στον ίδιο τον Χριστιανισμό, τον οποίο προσπαθεί να αποκαθάρει από τον στείρο Εβραϊσμό, στον οποίο ερείδεται. Θεωρεί τον Χριστιανισμό μέσο και όπλο πολιτικό, επιβολής του Ελληνισμού, και ζητεί από το Ιερατείο να αντιληφθεί και να εφαρμόσει την αποστολή του αυτή, αλλιώς: 

«Πας παπάς αισθανόμενος ότι είναι πρώτα χριστιανός και δεύτερα Έλληνας ΞΟΥΡΑΦΙΣΘΗΤΩ»!.

Από τα δυο αυτά βιβλία του Γιαννόπουλου ευκρινώς διαφαίνεται ο Μεγαλοϊδεατισμός του, που θέλει να σώσει από την κατάπτωση τον Ελληνισμό. 

Η «Έκκληση», όμως, του Γιαννόπουλου καμιά δεν βρήκε απήχηση στον πνευματικό κόσμο της εποχής εκείνης, ούτε στο λαό, που συνέχισαν τον λήθαργο του πνευματικού ραγιαδισμού τους. Έγραφε πριν 110 χρόνια, κεραυνός, για τότε αλλά και για σήμερα («Ἔκκλησις πρὸς το Πανελλήνιον Κοινόν», 1907):

 

«Ντροπή Σας νὰ συζητᾶτε μὲ τὸν Σκυλόφραγκο ἂν ἡ Μακεδονική Σας Γῆ εἶνε Δική Σας Γῆ. Καὶ νὰ τὸν πείσῃς, δὲν τὸν πείθεις τὸ Λῃστή. …..

 

Άλλοι εσήγησαν, οι πολλοί, και άλλοι, οι λίγοι, άρχισαν τις άδικες επιθέσεις σε βάρος του. Τον ονόμασαν «κίτρινο λιβελλογράφο», «Επιθεωρητή του Υμηττού», «Δον Κιχώτη» και «τρελό». Τρελός, λοιπόν, ο Περικλής Γιαννόπουλος! Και του έδειχναν τον δρόμο για τον Σκαραμαγκά, όπως μετά από 30 περίπου χρόνια έδειχναν το δρόμο στον Ιωάννη Συκουτρή προς τον Ακροκόρινθο. Είναι οι ίδιοι εκείνοι που έσυραν τον Απόστολο Μακράκη στη φυλακή και στην ταπείνωση και όμοιοι με εκείνους που ξυλοκοπούσαν τον Θεόφιλο Καΐρη, για να τον φρονιμέψουν και τελικά να τον εξοντώσουν στη Σύρο.  

Ο Γιαννόπουλος πάντως περιφρόνησε τον θάνατο και τον επιδίωξε, όπως έκανε 18 χρόνια μετά και ο Κώστας Καρυωτάκης.  Ο Ιων Δραγούμης, καλλιεργητής του σπόρου των ίδιων ιδεών, μας αποκαλύπτει πολλά για να την απόφαση αυτή του Γιαννόπουλου  ο οποίος  άρχισε να εξαφανίζει τις φωτογραφίες και τα χειρόγραφά του. Έκαψε όγκους εργασιών του, μεταξύ των οποίων και την «Αρχιτεκτονική» του, που όσοι είχαν ακούσει αποσπάσματα, την εκθείαζαν. Υπερασπιζόμενος τις ιδέες του, έλεγε για δικαιολογία, ότι η Ελληνική γη που τον ενέπνευσε, θα ενέπνεε και άλλους, να γράψουν τα ίδια. Η κατάσταση  ήταν μη αναστρέψιμη, παρά τις εναγώνιες και φιλότιμες προσπάθειες φίλων του. Γράψει στο ποίημα ο τραγουδιστής   ‘’Απόσπασμα’’

 

Ἡ πόλις εἶνε λευκή.

Ἡ πόλις εἶνε ὡραία.

Ἡ πόλις εἶνε γεμάτη παλάτια.

Παραδίσεια στολισμένα κάθονται γύρω της ὅλα τὰ βουνά,

νυμφικὰ λάμπουν τὰ μαρμαρένια της παλάτια.

Καὶ ὁ Ἥλιος κατάχρυσος περιπατεῖ μόνος

εἰς τοὺς ἐρήμους της δρόμους καὶ κλαίει.

Κατάκλεισται εἶνε ὅλαι αἱ θύραι,

κατάκλειστα εἶνε ὅλα τὰ παράθυρα,

ἡ πόλις εἶνε νεκρά.

Ἡ πόλις ἄλλοτε ἦτο ὅλο ζωὴ καὶ ἑώρταζε λαμπρὰς ἑορτὰς

καὶ ἕνα Κακὸν Πνεῦμα ἐπέρασε καὶ ἐμαρμάρωσε τὴν χαράν.

Οἱ ἄνθρωποι εἶνε κλεισμένοι εἰς τὸ σκότος,

αἱ ψυχαὶ δεμέναι εἰς σώματα νεκρά………

 

Δημοσιεύτηκε στο ‘’ Νουμα ‘’, ἀρ. 34, 1-5-1903

 

Την προηγούμενη μέρα της 10nς Απριλίου 1910 ο Γιαννόπουλος ταχυδρόμησε, σαν αποχαιρετιστήριο δώρο, σ’ όλους τους φίλους του, μια κάρτα, που παρίστανε έναν έφηβο καβαλάρη απ' τη ζωοφόρο του Παρθενώνα. Υποδηλωτικό του τρόπου που θα πέθαινε....

Το ίδιο βράδυ πήγε στον κινηματογράφο με συντροφιά το ζεύγος Κ. Κατσίμπαλη ( είναι οι γονείς του γνωστού Κατσίμπαλη). Καλοδιάθετος, τους κάλεσε μετά να πάρουν μια μπύρα στο Σύνταγμα. Την ώρα που πίνανε έβγαλε απ' την τσέπη του «Το τριαντάφυλλο και το Αηδόνι» του Ουάιλδ, που είχε μεταφράσει και τους το διάβασε με φωνή βραχνή και με πικρό χαμόγελο στα χείλη.

Την άλλη μέρα, μ ’όλη τη δυνατή βροχή ο Γιαννόπουλος ντυμένος στα ολόλευκα, με άσπρη φανέλα, και γάντια γκλασσέ, πήρε ένα αμάξι και έφθασε στο Σκαραμαγκά. Εκεί, αφού έφαγε στο χάνι, ζήτησε από τον αμαξά να ξεζέψει ένα άλογο. Το πήρε, καβάλησε και προχώρησε στην ακτή. Μπροστά στο κύμα αλείφτηκε αρώματα, στεφάνωσε με αγριολούλουδα το κεφάλι και κάλπασε προς τα κύματα, μέσα στην ανοιξιάτικη νεροποντή, έχοντας πάνω του ένα σακουλάκι με βαρίδια. Σαν έφτασε έτσι, καβάλα, στα βαθιά νερά, γύρισε το άλογο προς την ακτή και κρατώντας το, με  το ένα χέρι, πυροβόλησε με τ’ άλλο στον κρόταφό του και χάθηκε μέσα στα κύματα…

Μετά από δυο βδομάδες η θάλασσα έβγαλε το πτώμα του στην παραλία της Ελευσίνας. Με αγαλματώδη ακαμψία, έμοιαζε σαν αρχαίος κούρος, που η θάλασσα τον ξαναγύριζε στο φως.

Ο αστυνόμος της Ελευσίνας με τους χωρικούς τον μεταφέρανε στο μικρό νεκροταφείο του χωριού. Την άλλη μέρα σα φτάσανε με το τραίνο ο επίλαρχος Κρίτσας με τον Κ. Κατσίμπαλη για να φροντίσουν την ταφή του, τον βρήκανε αλειμμένο με μύρα και στεφανωμένο με άνθη. Τους εξήγησαν πως δυο κυρίες, που φαίνονταν απ' την καλή Αθηναϊκή κοινωνία, είχαν φθάσει με το πρωινό τραίνο, τον είχαν περιποιηθεί και φύγανε χωρίς κανείς να μάθει ποιες ήταν.

Υπήρχε πρωθυπουργική εντολή να ταφεί ο Γιαννόπουλος εκεί, για να μη δημιουργηθούν επεισόδια από ενδεχόμενη μεταφορά του στην Αθήνα ( Ο Βενιζέλος ήταν Πρωθυπουργός ολίγων ημερών). 

Έτσι κι έγινε. Ένας παπάς έψαλε λίγο πιο πέρα απ' το νεκρό του Γιαννόπουλου, πού ήταν πνιγμένος μέσα σε αγκαλιές από άνθη, ενώ κορίτσια της Ελευσίνας, ντυμένα με τα τοπικά τους ρούχα, ακούμπησαν δίπλα του ένα κανάτι γεμάτο νερό, όπως υπαγόρευε ένα πολύ παλιό τους έθιμο. Κάποια αρχόντισσα του τόπου πρόσφερε ένα λινομέταξο σεντόνι για να τον τυλίξουν κι ενώ τον κατέβαζαν στον τάφο, οι κόρες της Ελευσίνας χύνανε πάνω του νερό απ' την υδρία τους. Την ίδια στιγμή, σ' ένα ύψωμα πιο πέρα, φάνηκαν που παρακολουθούσαν ακίνητες την ταφή οι δυο πρωινές μυροφόρες. Μετά από πάρα πολλά χρόνια θα μαθευόταν πως ήταν η Σοφία Λασκαρίδου μαζί με μια φίλη της. Μόλις είχε γυρίσει επειγόντως απ' το εξωτερικό, θέλοντας να τον προφτάσει, μα είχε έρθει αργά. Ο Γιαννόπουλος ανήκε πια στην Αττική γη που τόσο είχε λατρέψει και που τον αγκάλιαζε τώρα στοργικά. 

 

Ο θάνατος του Περικλή Γιαννόπουλου προκάλεσε ταραχή στην μικρή Αθήνα του 1910. Οι εχθροί του υποστήριζαν ότι δεν ήταν στα λογικά του. Οι φίλοι του τον έκλαιγαν και προσπαθούσαν να προστατέψουν την μνήμη του.

 

Η Μυρτιώτισσα      έγραψε για τον φιλο της

«Στη ·φυση εμέ θά με θυμάστε· μόνο», 

Είπες κι απ’ το πλευρό μας ξέφυγες γοργός

 καί τώρα ακολουθεί τον υστερνό σου δρόμο 

θλιμμένος και ,βαρυς ό λογισμός

 

Εύγενικέ μας φίλε, ή ωραία μορφή σου 

ήταν για μάς. γλυκεία παρηγοριά

κι ήξερε ν άνασταίν ή δυνατή ψυχή σου 

ολα τά νεκρωμένα μας Ιδανικά......

 

Και ο Κωστής Παλαμάς γράφει στο Περιοδικο ‘’Βωμοί’’

Πάει κι ο Άντινοος έφηβος κι ο πιο λαμπρός που ζουσε 

μέ τό οραμα ήμερόφαντον ανάστασης ώς πέρα

 μιας ομορφιάς έλλήνισσας, άπάνου από τά λόγια,

καί πού γοργά τη ζήση. του πού ζούσε άνάμεσό μας, 

και ξαφνικά, την τράβηξε μέσ’ από μάς και! φεύγει, 

καθως τραβάς τό χέρι σου να μή σου τό μολεψη 

το χέρι κάποιου ανάξιου με τό χαιρετισμό του. 

 

Ο Μαλακάσης λίγες μέρες μετά τον Θάνατο του γράφει

Τώρα σ; εύλάβεία μνήμης, ώ ’Απολλώνιε ζήσε, 

Νέος μαζί κι αρχαίος—μια λύπη, μιά χαρά— 

Σαν απ’ τόν Πραξιτέλη μαρμαρωτμένος να είσαι 

Καί σαν ζωγραφισμένος Απ’ τό Λα-Γκάνταρά. 

 

Ο δε Σικελιανός πέντε ημέρες μετά τον θάνατο του έγραψε ποίημα  250 στίχων που αρχίζει

‘’Κάψτε το ωριο Ιππόλυτον! Ω νιάτα

Που κρατάτε καθάρια μιαν Ελλάδα

Σκαλισμένη στα μάρμαρα…’’



Σωτήρης Νικολακόπουλος

Δοκιμιογράφος – Ποιητής















Πηγές

-Ανδρέα Ευθ. Μουγγολιά, Το Α΄ Γυμνάσιον εν Πάτρας, Εκτυπωτική Αττικής 2001 σελίδα 92

-Περικλής, Γιαννόπουλος (1907). «Έκκλησις προς το πανελλήνιον κοινόν». Αθήναι: Έκδοσις Ι.Δ. Κολλάρου, 2019.

- Τζιόβας, Δημήτρης (2011). Ο μύθος της Γενιάς του Τριάντα, Νεωτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία. Αθήνα: Πόλις. σελ. 163, 229, 252 348, 350.

-Δημήτρης Κιτσίκης, «Ο άγιος της ελληνικής νεολαίας Περικλής Γιαννόπουλος», περ. «Τρίτο Μάτι», τ. 107, Νοέμ. 2002

-Επαμεινώνδας Παντελεμίδης, «Περικλής Γιαννόπουλος, ο Έλλην», «Τετρακτύς Αείγνητος»

-Μ. Μελετόπουλος, «Περικλής Γιαννόπουλος: Βίος, έργο και αυτοκτονία», περ. «Νέα Κοινωνιολογία», τ. 39, Φθινόπωρο 2004 σελ. 137-178: "Αποτίμηση", σελ. 176

-Γ. Κατσίμπαλης, Βιβλιογραφία Περικλή Γιαννόπουλου, «Τα Νέα Γράμματα», τ. 1-3, 1938· αναδημοσίευση: περ. «Νέα Κοινωνιολογία»,  2004, σελ. 179-185



 

Δρ Κωνσταντίνος ΜπούραςΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΕYAΓΓΕΛΙΑ (ΛΙΤΣΑ) Ι.ΔΑΜΟΥΛΗ-ΦΙΛΙΑ.    “Αρσανάδες και Αρχονταρίκια. Ιστορική και πολιτιστική αναδρομή του ταξιδιού στο Άγιο Όρος από τον 19ο αιώνα έως σήμερα μέσα από τα οδοιπορικά Γάλλων και Γαλλόφωνων περιηγητών”. Εκδόσεις:Γρηγόρη, Αθήνα 2022, σελ. 602

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

ΕYAΓΓΕΛΙΑ (ΛΙΤΣΑ) Ι.ΔΑΜΟΥΛΗ-ΦΙΛΙΑ.

 Αρσανάδες και Αρχονταρίκια» - Το νέο βιβλίο της Ευαγγελίας Δαμουλή - Φίλια  | ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Corfu Κέρκυρα News

 Αρσανάδες και Αρχονταρίκια. Ιστορική και πολιτιστική αναδρομή του ταξιδιού στο Άγιο Όρος από τον 19ο αιώνα έως σήμερα μέσα από τα οδοιπορικά Γάλλων και Γαλλόφωνων περιηγητών”. Εκδόσεις:Γρηγόρη, Αθήνα 2022, σελ. 602,

 

Βιβλιοκριτική από τον ποιητή-θεατρολόγο μεταφρασιολόγο Καθηγητή Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Είναι εκπληκτικής εμβρίθειας η έρευνα, η μελέτη, η μεθοδική ταξινόμηση και τέλος η συναρπαστική αφήγηση που επαληθεύει την λογοτεχνικότητα αυτού του βιβλίου (σπάνιο επίτευγμα στα σχολαστικά πανεπιστημιακά μας συγγράμματα– γιατί αυτό είναι: εγχειρίδιο εξαντλητικό τού θέματος και επεξηγηματικό τού παρά-θέματος).

Και δεν πρόκειται για μια απλή ξενάγηση, μήτε για μια

συνέχεια τού προηγούμενου βιβλίου της με τίτλο «Μεθώντας μ' ένα κρασί αγιονορείτικο...», αλλά πρόκειται για μια άριστα δομημένη ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΜΕΝΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ (ειδικά για τις

γυναίκες, όπως η εξαίρετη συγγραφέας Διδάκτωρ Ευαγγελία Ι. Δαμουλή – Φίλια, που δεν θα προλάβουν ίσως να δουν την άρσιν τού περιφήμου «αβάτου»).

Το «Περιβόλι της Παναγίας» χτισμένο πάνω σε αρχαιοελληνικό πελασγικό μαντείο τής Μεγάλης Μητέρας Θεάς, διαιωνίζει τα ίδια στερεότυπα τής λατρείας μιας Ουρανίας Μορφής Φιλευσπλάχνου, Ελεήμονος και Προστατευτικής, παρεχούσης ασφάλειαν κατά παντός κινδύνου.

Είναι εκπληκτικό πώς βλέπουν οι άντρες περιηγητές μέσα από αυτό το πανόραμα μία διαφορετική ψηφίδα τού Αγίου Όρους, ήδη από τα μέσα τού 19ου αιώνα έως και την ταραγμένη αλλά ευεπίφορη, ελπιδοφόρα Ελλάδα που πρόλαβε αυτή τη φορά το τραίνο και μπήκε νικηφόρος στην ψηφιακή εποχή τού 21ου αιώνα με την Ρομποτική Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση εντός των θυρών πλέον.

Όλες αυτές οι ψηφίδες συνθέτουν μία τεράστια τοιχογραφία για τον προσεκτικό, υπομονετικό «επαρκή αναγνώστη», που δεν θα αρκεστεί σε μια γραμμική ανάγνωση, αλλά θα διατρέξει αυτό το εξαντλητικό πόνημα πολλές φορές, βοηθούμενος από την αριστοτεχνική διάρθρωση τού Πίνακα Περιεχομένων.

Πρέπει να πω πως η δόμηση τής Βιβλιογραφίας κατά

θεματικές, η Εργογραφία, οι περιλήψεις σε ελληνικά, γαλλικά κι αγγλικά, ο πρόλογος από την Ιφιγένεια Μποτουροπούλου,Ομότιμη Καθηγήτρια της Ιστορίας του Γαλλικού Πολιτισμού ΕΚΠΑ, καθώς και η αναλυτική αλλά συνοπτική εισαγωγή από την ίδια την δεινή ερευνήτρια, συναπαρτίζουν ένα σοφά αρχιτεκτονημένο «γλωσσικό» χωροδικτύωμα με αποτέλεσμα να καθίσταται το όλον επίτευγμα φιλικό και στον μέσο αναγνώστη.

Βιβλίο που δεν πρέπει να λείπει από κανέναν συλλέκτη τής

τυπωμένης φιλομάθειας ανθρώπων που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην έρευνα και χάρη σε αυτούς / σε αυτές τις

παραδείσιες, «ωδικές» θα έλεγα υπάρξεις, γίνεται και η ζωή μας ευλογημένη, η επώδυνη καθημερινότητα πιότερο

υποφερτή κι ο κάματος γλυκύς άμα τη εμφανίσει τού

περαιωθέντος έργου.

 

Περήφανα συγκινημένος που την γνωρίζω,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας

https://konsta

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΟΛΥΚΡΕΤΗΣ : Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ


 

5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ  ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ

 

Με ρώτησαν σε μία ομιλία μου να πω δύο λόγια να ερμηνεύσω τη λέξη Εθελοντής και χρησιμοποίησα τη ρήση Εκείνου ( Ιησούς Χριστός ) :

‘’ Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι ‘’ !!

Υπήρχε όμως και δεύτερη ερώτηση :

Ποιόν θεωρείτε μεγαλύτερο φορέα Εθελοντισμού ;

Ενώ όλοι περίμεναν να απαντήσω και δικαιολογημένα : 

·         Ο Ερυθρός Σταυρός ( υποκλίνομαι στο έργο του …), εγώ έδωσα μια διαφορετική απάντηση την δική μου εκδοχή !!

·         Μεγαλύτερος φορέας Εθελοντισμού είναι ο Χριστιανισμός που φτιάχτηκε και οργανώθηκε πάνω στη λέξη ΘΕΛΩ …

‘’ Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν…’’ !!

Την πιο ψηλή θέση όμως των ανθρωπίνων φορέων του Εθελοντισμού κατέχουν οι οργανώσεις ΥΓΕΙΑΣ !

Αναρωτηθήκατε ποτέ κι αν όχι κάντε το τώρα …

·         Πότε απέκτησε και πόση δύναμη είχε μέσα της η δική μας η Λιολιώ Κολυπέρα ;

·         Αναρωτηθήκατε ποτέ πόση αυταπάρνηση χρειάζεται για να δίνεις ένα κομμάτι από το σώμα σου (αίμα , όργανα , μυελό των οστών) ;

·         Μόνο εις παροξυσμόν Αγάπης μπορούν να γίνουν αυτά !!

Γι’αυτούς τους λόγους και άλλους πολλούς, θα σας μιλήσω σήμερα εδώ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών ‘’ ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ ‘’ για την Αγάπη και μάλιστα με τίτλο ‘’ Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ ‘’ !!

 

Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ

Κάθε φορά που επιχειρώ να γράψω και να αναφερθώ στην Υπεραγία Θεοτόκο, την γλυκυτάτη Μητέρα του Ναζωραίου, με καταλαμβάνει ένα δέος.

Στέκομαι αμήχανος μπροστά στην άσπρη κόλλα του χαρτιού, που περιμένει υπομονετικά να φιλοξενήσει τις σκέψεις μου, αποτυπώνοντάς τις πάνω της.

Στέκομαι λοιπόν και ο εγκέφαλός μου αρνείται να δώσει εντολή στο χέρι μου, να αρχίσει να γράφει αυτά που θέλω να πω.

Προσπαθώ να αυτοκυριαρχηθώ, προσεύχομαι.

Στο μυαλό μου έρχεται - φεύγει, έρχεται - φεύγει και ξαναέρχεται η φράση - προσφώνηση - προσευχή από τους Χαιρετισμούς. Τελευταία στάση, γράμμα Ωμέγα:

« Ω Πανύμνητε Μήτερ η τεκούσα των πάντων αγίων , αγιώτατον Λόγον…..» και οραματίζομαι.

Περνά μπροστά μου όλη η ιστορία της Θεοτόκου. Από τη Σύλληψη και τη Γέννησή Της, την Είσοδό Της εις τα ‘Αγια των Αγίων, τον Ευαγγελισμό, τη Γέννηση του Υιού του Θεού και Υιού Της και όλη τη ζωή Του μέχρι το Πάθος, τη Σταύρωση και την Ανάστασή Του.

Ύστερα με κατακλύζουν οι αναμνήσεις από το μοναστήρι της Αμοργού, την Ι.Μονή Παναγίας της Χοζοβιώτισσας. Το Μοναστήρι μας !!

« Ένα πολύτιμο περιδέραιο κρεμασμένο στα βράχια της Αμοργού » !!

Έτσι αποκαλεί το μοναστήρι μας στο εννεάτομο έργο της με τίτλο « Η Πολυώνυμος Δέσποινα και τα Επώνυμα προσκυνήματά Της » η κυρία Παναγιώτα Κωνσταντοπούλου - Δωρή.

Και τώρα γεμίζουν τ’ αυτιά μου γλυκύτατοι ήχοι, από τον ύμνο που έγραψε και συνέθεσε ο έξοχος συμπατριώτης μας, ο δάσκαλος και θεολόγος, ο καθηγητής βυζαντινής μουσικής, ο φίλος Νίκος Θεολογίτης :

« Των νήσων του Αιγαίου 

Σύ προΐστασαι πρόμαχος 

και της Αμοργού η Προστάτις

Παναγία Πανάμωμε ..…» 

Ετούτα τα μελωδικά λόγια εναλλάσσονται με το απολυτίκιο της εορτής των Εισοδίων της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου, της Παναγίας μας :

« Σήμερον της ευδοκίας Θεού το προοίμιον 

και της των ανθρώπων σωτηρίας η προκήρυξις

εν ναώ του θεού τρανώς η Παρθένος δείκνυται

και τον Χριστόν τοις πάσι προκαταγγέλεται …..»

Εδώ χρησιμοποιείται η λέξη ΕΥΔΟΚΙΑ, που σημαίνει « ευμενής διάθεση ». Αυτή που προέρχεται από το Θείο :

« Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία » 

σημαίνει : εύνοια , ευμένεια, επιδοκιμασία, χάρη.

Στο απολυτίκιο του Ευαγγελισμού χρησιμοποιείται η λέξη ΣΩΤΗΡΙΑ που σημαίνει : απαλλαγή από κίνδυνο, λύτρωση.  ΕΚΚΛΗΣ. : Η λύτρωση του ανθρώπου από την αμαρτία.

Είναι απόφαση πιά του Θεού Πατέρα, του Υιού που θεληματικά από αγάπη αναλαμβάνει αυτό το έργο να το φέρει εις πέρας και του Αγίου Πνεύματος που συνεργάζεται και της Θεοτόκου που δέχεται :

« Ιδού η δούλη του Κυρίου, γέννητώ μοι κατά το ρήμα Σου »!!

Έτσι θα γεννηθεί ο Σωτήρας : Αυτός που σώζει.

ΕΚΚΛΗΣ. : Ο Ιησούς Χριστός ως λυτρωτής του ανθρώπου από το θάνατο και την αμαρτία.

Στις 25 Μαρτίου απεσταλμένος του Θεού, ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, θα φέρει το μήνυμα στην Παρθένο Μαρία και ο ιερός υμνωδός θα γράψει και θα συνθέσει το απολυτίκιο του Ευαγγελισμού :

« Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον

και του απ’αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις 

ο Υιός του Θεού , Υιός της Παρθένου γίνεται 

και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται……» 

 

Σε άλλο τροπάριο « ο Γαβριήλ καταπλαγείς » θα αναφωνήσει :

« Ποίον σοι, εγκώμιον προσαγάγω επάξιον 

τι δε ονομάσω σε ; απορώ και εξίσταμαι 

διο ως προσετάγην βοώ σοι

Χαίρε η Κεχαριτωμένη »

Τώρα μπορείτε να κατανοήσετε καλύτερα τη δική μου αμηχανία ως προείπα. Έτσι, Θεία χάριτι και φιλανθρωπία, θα γεννηθεί από την Παρθένο Μαρία ο Υιός του Θεού. Η απέραντη αγάπη του Πλάστη για το πλάσμα Του. Η απέραντη αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο, θα στείλει τον Μονογενή Του Υιό στη γη για να μας σώσει και να μας διδάξει την αγάπη. Πρώτα θα κηρύξει και θα μας πεί : 

« Αγαπάτε αλλήλους …….»

Μετά θα βάλει πολύ ψηλά τον πήχυ για τον άνθρωπο και θα μας παροτρύνει :

« Εγώ δε λέγω υμίν, αγαπάτε τους εχθρούς υμών » 

Ο Απόστολος των Εθνών, ο Παύλος, μετά από χρόνια θα γράψει στην Α’ προς Κορινθίους επιστολή του, τον υπέροχο ύμνο της αγάπης.

« Εις τον βίον αυτόν η γνώσις μας είναι περιορισμένη και οι προφήται μέρος μόνον των μυστηρίων της Θείας σοφίας μας αποκαλύπτουν.      Όταν δε, εις τον μέλλοντα βίον έλθει το τέλειον και μας δοθεί η τέλεια γνώσις, τότε το μερικόν και ατελές θα καταργηθεί. Αυτά θα γίνουν εις την μέλλουσα ζωήν. Τώρα δε εις την παρούσαν μένουν η πίστις, η ελπίς και η αγάπη, αυτά τα τρία. Μεγαλυτέρα δε από αυτά είναι η αγάπη».

Να γιατί η Αγάπη είναι το μείζον, γιατί όλοι συμφωνούν πως η Αγάπη δεν έχει όρια !!

Βλέποντας την καταστροφή που γίνεται κάθε μέρα στον πλανήτη μας και τις επιπτώσεις που έχουν όλα αυτά στην υγεία μας, στη ζωή μας, αποφάσισα και εγώ να εκπονήσω ένα….κυβερνητικό πρόγραμμα και να το καταθέσω σε σας :

 

«Αν κυβερνούσα εγώ την πλάση

δεν θ’άφηνα κανείς να την χαλάσει.

Θα’ δινα καρδιά στην πέτρα

και ψυχή σ’όλα τα δέντρα.»

 

Και στον άνθρωπο εν τέλει 

θα ‘δινα κρασί και μέλι.

Και θα του στερούσα μόνο

την αρρώστια και τον πόνο.»

 

Όμως ούτε κυβερνώ τον κόσμο, ούτε μόνος μου έχω τη δύναμη να τον επηρεάσω.

Να λοιπόν τα όπλα μας. Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη. Αυτά τα έχουμε ή μπορούμε να τα αποκτήσουμε και κανείς δεν μπορεί να μας τα πάρει γιατί είναι άϋλα.

Ο μεγαλύτερος επιστήμονας του καιρού μας , ο Αϊνστάϊν, γράφει για την Αγάπη :

« Υπάρχει μια εξαιρετικά ισχυρή δύναμη που, μέχρι σήμερα, η επιστήμη δεν έχει βρεί επίσημη εξήγηση γι’αυτήν.

Αυτή η παγκόσμια δύναμη είναι η ΑΓΑΠΗ.

Η ΑΓΑΠΗ ξεδιπλώνει και αποκαλύπτει. Για την ΑΓΑΠΗ ζούμε και πεθαίνουμε. 

ΑΓΑΠΗ είναι ο Θεός και Θεός είναι η ΑΓΑΠΗ.

Η ΑΓΑΠΗ είναι η πιο ισχυρή δύναμη που υπάρχει, διότι δεν έχει όρια. Ίσως δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να κάνουμε μια βόμβα ΑΓΑΠΗΣ, μια συσκευή αρκετά ισχυρή, ώστε να καταστρέψουμε εντελώς το μίσος, τον εγωϊσμό και την απληστία, που καταστρέφουν τον πλανήτη μας.

Στην υπέροχη και πλούσια Ελληνική γλώσσα, που μας άφησαν παρακαταθήκη οι πρόγονοί μας, υπάρχει μια τρισύλλαβη λέξη η οποία τα λέει όλα. Α-ΓΑ-ΠΩ !!

 

«Αγαπώ μια λεξούλα

μικρή τοσοδούλα,

μα έχει βάθος πολύ

τόοσο μέεεγα.

Αν προσέξεις θα δείς, 

πως αρχίζει με ‘Αλφα

και τελειώνει με Ωμέγα.»

Κάποια στιγμή θα προσπαθήσω να απαντήσω το αιώνιο ερώτημα « Τι είναι η Αγάπη ; », εμπνεόμενος από την υπέρτατη Αγάπη που νιώθει αυτός που δίνει – προσφέρει, ένα κομμάτι από το ίδιο του το σώμα.

(Αίμα , όργανα, μυελός των οστών), και θα γράψω :

«Αγάπη είναι να αιμοδοτείς

χωρίς ποτέ να μάθεις,

ποιός πήρε από το αίμα σου

δύναμη για να ζήσει.»

‘Ομως δεν είναι είναι όλα ρόδινα. Υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος που δηλητηριάζει τη ζωή μας, αυτό το πέρασμα μας από τη Γη. Το περιγράφει πολύ σοφά ο νυν Δαλάϊ Λάμα ως εξής :

«Ο άνθρωπος είναι τόσο αγχωμένος για το μέλλον, που δεν απολαμβάνει το παρόν. Ζεί σαν να μην πρόκειται να πεθάνει ποτέ και μετά πεθαίνει, χωρίς να έχει ζήσει»

Και να η σκληρή πραγματικότητα. Με απόλυτο ρεαλισμό θα γράψω ή αν προτιμάτε θα φωνάξω :

«Ζούμε σε μια κοινωνία,

που δεν θέλει να βλέπει,

τον εαυτό της στον καθρέπτη

 

Ζούμε σ’έναν κόσμο,

που δεν του αρέσει να βλέπει,

τον εαυτό του στον καθρέπτη

 

Κι αντί να διορθώσει τ’ άσχημα,

αντί να φτιάξει τον γιαλό

οπού στραβά αρμενίζει,

βρήκε τη λύση εύκολη,

κι έσπασε τον καθρέπτη.

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην Αγάπη. Η Αγάπη είναι προϊόν ελευθερίας. Μία ελευθερία που μας την έδωσε ο ίδιος ο Δημιουργός. Αλλά ο άνθρωπος δεν αρκείται στη χρήση της, τις περισσότερες φορές ρέπει στην κατάχρηση της ελευθερίας.

Έτσι εύστοχα θα σημειώσει  ο Πατρινός ποιητής  Διονύσης Καρατζάς στο βιβλίο του « ΙΟΝΙΟ – Πορεία Δυτικά » :

 

«Γιατί ελευθερία δεν σημαίνει

ασυδοσία που διαλύει, αλλά

αδέσμευτη έκφραση που συνθέτει,

αρχές και καλλιεργεί την

φαντασία και έμπνευση…»

 

Χρησιμοποιώντας λοιπόν όπως λέει ο ποιητής , φαντασία και έμπνευση, κάποια βράδια, απολαμβάνοντας την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο, θα φθάσει ως την πένα μου, ο στίχος που γεννήθηκε εκείνη τη στιγμή στο μυαλό μου :

 

«Πανσέληνος απόψε και θαρθώ, 

παρέα με τον έρωτα για να σου τραγουδήσω.

Θα πάρω φως απ’ το φεγγάρι για κλωστή,

και στα μαλλιά σου δύο αστέρια θα κεντήσω.»

 

Περνώντας τα χρόνια και ωριμάζοντας θα γράψω :

«Θεού πνοή ειν’ η ψυχή,

και ζεί μέσα στο πήλινό μας σώμα.

Αγάπη όταν δεν έχεις στη καρδιά,

φεύγει η δροσιά από τον πηλό

και μένει σκέτο χώμα.»

 

Στην 29η Αμφικτυονία των Σ.Ε.Α που έγινε στη Πάτρα 5 – 6 - 7 Οκτωβρίου 2018 θέλησα να εξηγήσω γιατί ήρθαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι – εθελοντές αιμοδότες στη πόλη μας να συνεορτάσουμε .

Θα παρακαλέσω και θα ζητήσω βοήθεια από τον Όσιο Ιωακείμ της Μονής των Νοτενών , στο Ναό του στη Πάτρα όπου ψέλνω τις Κυριακές και μόχι μόνο …( Απολυτίκιον : Βίον Ένθεον λαμπρώς ασκήσας ….) 

Έτσι θα γράψω τα ΑΝ του Ανθρώπου που αγαπά !

 

“ ΤΑ ΑΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ “

Αν δεν καιγότανε απ’ τις φλόγες,

της Αγάπης οι καρδιές.

Αν δεν πονούσαν οι ψυχές,

για τους καϋμούς των άλλων.

Αν δεν αγωνιούσαμε για το μέλλον 

των παιδιών.

Αν δεν προσευχόμαστε γι’ αυτούς

που υποφέρουν.

Αν δεν καταλαβαίναμε την αδυναμία μας 

στο θάνατο και την αρρώστια.

Αν δεν προσφέραμε στον άνθρωπο

Πίστη , Ελπίδα, Αλληλεγγύη.

Αν δεν παρακαλούσαμε τον Δυνατό

βοήθεια να μας δώσει. 

Τότε πως θα μπορούσαμε 

να κάνουμε ένα θαύμα για

να γίνει ο άρρωστος καλά, 

εκεί που οι γιατροί σηκώσανε τα χέρια !!

Με Πίστη, Αγάπη κι Ανθρωπιά,

γίνεται του Ανθρώπου η καρδιά,

πυρκαγιά.

 

Τελικά τι είναι η αγάπη ; Η δική μου απάντηση είναι : 

 

H αγάπη είναι ήλιος

καλοκαιρινής αυγής

και νύχτας αυγουστιάτικης

ολόγιομο φεγγάρι.

 

Η αγάπη είναι μουσική

από παλιό βιολί

που στις χορδές του αργόσυρτα

τρίβεται το δοξάρι.

 

Έτσι τελειώνει η περιπλάνηση του νου και του λογισμού μου, στα ιερά κείμενα και γεμάτος αγαλλίαση αρχίζω να τραγουδώ :

 

« Ω Παναγιά της Αμοργού

και Χοζοβιώτισσά μου

μίλια κι αν είσαι μακριά

σ’έχω παρηγοριά μου….»

Αγγελική Κωβαίου – Ψακή έγραψε, Παντελής Δεσποτίδης μελοποίησε.

Τώρα λοιπόν γήινος πια, θα προσπαθήσω να συλλάβω και να γράψω με τις όποιες δυνάμεις έχω, για το υπέροχο νόημα της Αγάπης, έτσι όπως έρχεται εκείνη στα « όνειρά » μου, όχι στον ύπνο μου και μου αυτοσυστήνεται, προσπαθώντας ταυτόχρονα να απαντήσει στα ερωτηματικά μου :

 

« Δεν είν’ η Αγάπη φυλακή, 

συναγερμούς να βάλεις.

Δεν είν’ η Αγάπη συν και πλην, 

συμπέρασμα να βγάλεις.

Αγάπη είναι να πονάς,

όταν πονάει εκείνη. 

Αγάπη είναι να χαίρεσαι,

με τη χαρά που δίνεις.

Αγάπη είναι να προσφέρεσαι,

έτσι γιατί σ’αρέσει ».

 

( Από το ποίημά μου « ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ …..» )

 

                                                   ΦΟΒΑΜΑΙ

« Φοβάμαι τον θάνατο αλλά ελπίζω σε μία άλλη ζωή . Όχι τόσο τον θάνατο από το ιό, αλλά τον πνευματικό θάνατο των ανθρώπων …!!    Αυτών που δεν μπορούν να κλάψουν ή να τραγουδήσουν , να μυρίσουν πνευματικά αρώματα , που δεν μπορούν να αγαπήσουν ». 

Σωτήρης Τσιόρδας

 

Κι εγώ τώρα πια που μεγάλωσα και έχω ωριμάσει :

 

Φοβάμαι αυτούς που δεν έκαναν τις καρδιές τους , φωλιά για να μπει μέσα η Αγάπη, να μείνει και να φιλοξενήσει την Πίστη και την Ελπίδα.

Φοβάμαι αυτούς που δεν είδαν ποτέ ένα ηλιοβασίλεμα και δεν περίμεναν μία αυγή, ναρθεί ο ήλιος  ο φωτοδότης, να διαφεντεύει πάλι τη ζωή μας !!

Φοβάμαι γιατί από αυτούς δεν μπορεί, κανείς μας να περιμένει ένα ευχαριστώ !!

Τους αγαπώ , ( όπως μας το ζητάει Εκείνος ) , αλλά τους οικτίρω , γιατί δεν θα νιώσουν ποτέ , ότι όταν χάνεται ένα παιδί , ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ , όλος ο κόσμος είναι σίγουρα χαμένος !!!

Στην Εθελοντική Αιμοδοσία χρησιμοποιούμε ένα σύνθημα :

« Αν πιστεύεις πως δεν μπορείς να σώσεις τον κόσμο,                            δώσε λίγο αίμα – αυτό που μπορείς – να σώσεις ένα παιδί ! 

Και που ξέρεις ίσως εκείνο να μπορέσει να τον σώσει » !!

Μην το αναβάλλεις . Κάνε το ΣΗΜΕΡΑ !!

 

Λευτέρης Γ. Πολυκρέτης

Αμοργός 18- 8-2020