O KΑΗΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

O KΑΗΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Το πρόβλημα δεν είναι στην ουσία αν υπάρχει η όχι μεταθανάτια ζωή, «άλλος κόσμος». Το πρόβλημα είναι ο αθεράπευτος, ο αναπάντητος καημός του ανθρώπου για το εφήμερο αυτής του της εδώ ζωής.
Με το να τον βεβαιώνουμε πως άλλη δεν υπάρχει, φοβάμαι πως ελάχιστα τον παρηγορούμε για τούτη που χάνει ,τη μοναδική.
Και να που χωρίς καμιά φιλοσοφική αξίωση, από τον ίσιο δρόμο της απλής λογικής, φτάσαμε στη διαπίστωση του αληθινού μυστηρίου. Δεν είναι το τι υπάρχει μέσα μας. Όχι η αθανασία, αλλά η δίψα μας για αθανασία.
Η μεγάλη μας αρρώστια είναι ο χρόνος-όποιος θέλει να το αγνοεί αυτό όποιος καμώνεται πως το περιφρονεί, το μόνο που μπορεί να κατορθώσει είναι να μας πείσει πως δεν έχει σπλάχνα ανθρώπινα.
Η αλήθεια είναι πολύ πιο σεμνή απ’ όλες τις θεωρίες. Ζούμε μέσα σε μιαν αντίφαση τρομαχτική: ενώ πονάμε, ενώ ματώνουμε για τη φυγή των πάντων, για τη φθορά του εαυτού μας, των αγαπημένων μας ,αναγνωρίζουμε εξ άλλου πως διαφορετικά δεν θα μπορούσε να γίνει, πως το παροδικό είναι υψηλή σοφία μέσα στην οικονομία της ζωής, και πως η ίδια η ομορφιά είναι αλληλένδετη με το εφήμερο.
Ακινησία, σταμάτημα της ροής ,θα σήμαινε ακαριαία έκπτωση όλων των αξιών, εξίσωση με τον θάνατο. Ιδού η τραγωδία.

Άγγελος Τερζάκης

ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ


  
                                     ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

                                                      

                                                        Λεωνίδα Γ.Μαργαρίτη Επιτ.Δικηγόρου
                                                       Αντιπροέδρου Α.Σ.Π.Ε.
Oι πολύτεκνοι   υπό   την  άξια ηγεσία  της Α.Σ.Π.Ε και οι  Σύλλογοι Πολυτέκων της χώρας ,   γιορτάζουν  κι εφέτος   τη Μνήμη των προστατών τους  Αγίων   Τερεντίου και Νεονίλης και των επτά παιδιών τους, που μαρτύρησαν για τα πιστεύω τους. 
Η μνήμη τους  τιμάται από την    Εκκλησία μας την 28η Οκτωβρίου κάθε χρόνου. Η γιορτή  όμως μετατίθεται    με απόφαση  της  Α.Σ.Π.Ε.  και  θα εορτασθεί  την Κυριακή 1η Νοεμβρίου.

            Στα πιστεύω της  Αγίας Πολύτεκνης   Οικογένειας  η  κάθε    οικογένεια στη χώρα μας ,  αντιπαραθέτει     συμβολικά τα  δικά  της πιστεύω,   που συνδυάζονται και  αποδεικνύονται    με έργα αγάπης και προσφοράς. Αγάπη  στον  άνθρωπο   στην κοινωνία  στο Έθνος.

            Οι πολύτεκνοι ,  με τη δημιουργία  πολυμελών  οικογενειών  τις οποίες ανατρέφουν  «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου»      αποτελούν τους σύγχρονους μάρτυρες  του χρέους και του καθήκοντος.

Καθημερινώς  και εμπράκτως    ομολογούν και αποδεικνύουν   την πίστη τους, με    έργα  αγάπης και ευποιϊας  ,με   καθημερινό σκληρό αγώνα  και   ορμητήριο το   Θεοϊδρυτο  θεσμό, της Οικογένειας.

          Ο αγώνας τους σήμερα   διεξάγεται  κάτω από πολύ αντίξοες  συνθήκες   σκληρού ανταγωνισμού, μέσα σε μια  συνεχώς μεταβαλλόμενη και απαιτητική κοινωνία, σε μια πολιτεία αντιοικογενειακή,  αντιπολυτεκνική  και κατ’ επέκταση αντεθνική.

Οι πολύτεκνοι αγωνίζονται να  αναθρέψουν,  μεγαλώσουν,  μορφώσουν και  αποκαταστήσουν επαγγελματικά και οικογενειακά  τα πολλά παιδιά τους, και παράλληλα  να ξεπεράσουν τις   συμπληγάδες  των οξυμένων   κοινωνικών προβλημάτων  και   να αποφύγουν   τις  σειρήνες του ευδαιμονισμού.

 Δεν φθάνει όμως αυτός  και μόνον ο αγώνας, χρειάζεται να  αντιπαλεύουν   και τους κοντόφθαλμους Κύκλωπες μιας  αδιέξοδης  πολιτικής της κεντρικής εξουσίας που συνεχώς ξεχνάει  μετά τις εκλογές τι είχε  πρίν απ΄αυτές .
Σήμερα έχει  φαλκιδεύσει   συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα και εχει φτάσει στη λήψη ακόμη και  αντισυνταγματικών μέτρων.

 Η Κεντρική εξουσία βραχυκυκλωμένη από εσφαλμένες  ή και εχθρικές   εισηγήσεις  μανδαρίνων,     καθυστερεί να  αντιληφθεί  ότι   οι προτάσεις και εισηγήσεις  μας  βρίσκονται    προς τη σωστή   κατεύθυνση. 
Ο επίμονος ,επίπονος  και  καθημερινός  αγώνας, μας  ενδυναμώνει  και μας  καθιστά ισχυρότερους, με αποτέλεσμα  κάθε φορά   να βγαίνουμε  νικητές στην παλαίστρα της ζωής.

 Ο αγώνας  μας  με συντονιστή  την Ανωτάτη  Συνομοσπονδία Πολυτέκνων  Ελλάδος βρίσκεται συνεχώς   στην πρωτοπορία  για την περιφρούρηση των δικαιωμάτων μας και την  επίμονη επίκληση και   υπόμνηση  προς τους εκάστοτε Κυβερνώντες    των διατάξεων του Συντάγματος που  υποχρεώνουν  τη λήψη  ειδικής μέριμνας υπέρ των πολυμελών οικογενειών.
 
             Παραμένουν όμως πολλά  ζητήματα  σε εκκρεμότητα και με την ευκαιρία της γιορτής τα φωτίζουμε με τα φώτα των Μ.Μ.Ε. και είναι τα παρακάτω:
        -Να καθιερωθεί για τις πάσης φύσεως προσλήψεις των εκπαιδευτικών, όπως το 20ο/ο προέρχεται από πολυτέκνους και τέκνα πολυτέκνων, όπως ισχύει για τις προσλήψεις όλων των άλλων υπουργείων (άρθρο 1 παρ. 3 περ. δ και άρθρο 6 παρ. 1 και 2 του Ν. 3454/2006) προηγουμένων στις τοποθετήσεις των πολυτέκνων γονέων, που απέκτησαν την πολυτεκνική ιδιότητα μέχρι και το 2011, αφού αυτοί είχαν αδικηθεί. Το μέτρο δεν έχει δημοσιονομικό κόστος, αφού διορισμοί στην εκπαίδευση θα γίνονται.
            -Να καθιερωθούν ελεύθερες μετεγγραφές των πολυτέκνων και των τέκνων τους, όπως ίσχυαν από το 1979 για 32 χρόνια χωρίς κανένα πρόβλημα, όπως ομολογούσαν οι ίδιοι οι Πρυτάνεις, ώστε να μπορούν οι πολύτεκνοι και τα τέκνα τους να μετεγγράφονται σε αντίστοιχη Σχολή που είναι πλησιεστέρα στον τόπο μονίμου κατοικίας των γονέων τους ή σε πόλη που σπουδάζει άλλος αδελφός (η) τους.
            - Να συμπεριληφθούν και οι Οργανώσεις των πολυτέκνων, όπως γινόταν για 30 χρόνια, στους φορείς διανομής φρούτων, λαχανικών κ.λπ. (που χορηγούνται για της Ε.Ε. ως βοήθεια), που τους έθεσε εκτός η υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 1701Β/14-8-2015), με αποτέλεσμα οι πολύτεκνοι πλέον να τα στερούνται και να αυξηθεί το όριο εισοδήματος για τη διανομή τροφίμων  παρεμβάσεως της Ε.Ε.
            -Να αναγράφεται στη συμπλήρωση του Εντύπου Α21 που χρησιμοποιεί ο ΟΓΑ, για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων, εάν οι συμπληρώνοντες το Έντυπο αυτό έχουν την πολυτεκνική ιδιότητα και τον αριθμό μητρώου της ΑΣΠΕ.
            Μέτρα χωρις  δημοσιονομικό κόστος:
- Να επανέλθουν ως δημογραφικά κίνητρα η επαναχορήγηση της ισόβιας σύνταξης της πολύτεκνης μητέρας και η επαναχορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων, όπως γινόταν μέχρι το 2009, αφού το κόστος τους είναι μικρότερο από το κόστος του επιδόματος τέκνων και του λεγομένου επιδόματος τριτέκνων και πολυτέκνων.
- Να υπάρξει εξαίρεση της πρώτης κατοικίας των πολυτέκνων από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ.
- Να επανέλθει το αφορολόγητο των παιδιών, όπως καθορίσθηκε με τον Ν. 3842/2010 ( ΦΕΚ 58Α/23-4-2010) στις 25.500 ευρώ για όσους έχουν τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και να θεσπισθεί επί πλέον τουλάχιστον 5.000 ευρώ για κάθε ένα από το 5ο και επί πλέον τέκνα.
- Να εξαιρεθούν οι πολύτεκνοι από τον φόρο πολυτελείας αυτοκινήτων, δεδομένου ότι απέκτησαν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού εξ ανάγκης λόγω των πολλών παιδιών τους και να έχουν μειωμένα τέλη κυκλοφορίας για τ΄ αυτοκίνητα τους.
- Να προστατευθεί η πρώτη κατοικία των πολυτέκνων από τους πλειστηριασμούς.
- Ν΄ απαλλαγούν οι πολύτεκνοι από την εισφορά αλληλεγγύης.

Τέλος   ευχόμαστε σ’ όλους τους πολυτέκνους    της χώρας  μας , υγεία, πρόοδο , ατομική  και οικογενειακή ευτυχία.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΓΑΛΑΤΕΙΑΣ Ι.ΒΕΡΡΑ "ΑΧΡΟΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ" ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΗ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟ



ΟΙ ΕΝΧΡΟΝΕΣ ΚΑΙ ΑΧΡΟΝΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ
στην ποίηση της Γαλάτειας Βέρρα
         

        Το θέμα απόψε είναι η τελευταία ποιητική συλλογή της Γαλάτειας Βέρρα «Άχρονα Πρόσωπα».
Ωστόσο, επειδή το έργο, η ποίηση ενός ποιητή είναι ενιαία, δηλαδή η τελευταία ποίηση έχει τις ρίζες στην προηγούμενη ποίηση, και η προηγούμενη ποίηση εκβάλλει, κατά κάποιον τρόπο, στην τελευταία χρονολογικά ποιητική δημιουργία, θα μιλήσω από λίγο και για τις τρεις συλλογές.

Α Το Ξεκίνημα

1.      Τελειώνοντας την ανάγνωση της πρώτης ποιητικής συλλογής, που έχει τίτλο «Η ευγένεια των ήχων» σταματώ στο τελευταίο ποίημα «Διττότητα». Ξαναδιαβάζω τους πρώτους στίχους:
       
                   «Ατενίζω έναν δίγνωμο ουρανό.
                   Διαθέσεις αλλάζει συνεχώς.
                   Δεν γνωρίζω αν ευμενής φανεί ή αναίτια δυσμενής.
                   Κάποτε αφέθηκα στην αγκαλιά του.
                   Χρυσό νερό έπλυνε τις ελπίδες μου.
                   Το στήθος μου γέμισε ήπια βροχή.
                   Τα βράδια έλαμπε ανάμεσα στα άστρα.
                   Γεμάτο φως με μανδύα χρυσοκέντητο, πλουμιστό.»
                                                                             «Διττότητα» (54)

          Μου κεντρίζει την περιέργεια ο 4ος στίχος:
                   «κάποτε αφέθηκα στην αγκαλιά του»
       
        Αυτό το «κάποτε» βέβαια αναφέρεται στην προηγούμενη ζωή της ποιήτριας και ασφαλώς στη μετεγραφή αυτής της ζωής στην ποίησή της.
        Η περιέργειά μου με ώθησε, λοιπόν να δω ποια πράγματα/ποιες καταστάσεις συνθέτουν αυτή την αίσθηση, να βρίσκεται δηλαδή κάποιος στην αγκαλιά του ουρανού.
        Έτσι πήρα να διαβάζω τα ποιήματα της συλλογής από την αρχή.

        Το πρώτο που παρατηρεί κανείς είναι ότι κέντρο της ποίησης της Γαλάτειας είναι το εγώ με διάφορες μορφές και τρόπους. Τι χαρακτηρίζει αυτό το εγώ;


                «έβγαλα το καπέλο των συμφορών. Τίναξα
                ασυναίσθητα τα ρούχα της απογοήτευσης. []
                Ύστερα ακολούθησαν τα χρόνια της άφεσης.
                Τα χρόνια μιας χαράς ανεηλάτητης. Εκεί που
                τα συναισθήματα βρίσκουν χώρο και φιλοξε-
                νούνται στοργικά. Εκεί που οι γιοι και οι
                κόρες αναγνωρίζουν τον πατέρα.»
                                                                «Επαναπατρισμός» (10)
                                               
        Το όνειρο είναι μια άλλη όψη του εγώ.

         
          «Με το πρώτο πρωινό φως ξύπνησα. Άνοιξα
                τα μάτια στο όνειρο. Η φαντασία με οδήγησε
                σε μέρος ασφαλές»
                                                                «Δρόμος μετ΄εμποδίων» (12)
       
                                       
        Όπου η ποιήτρια αναφέρει το όνειρο, αυτό είναι της ημέρας, του φωτός, όχι της νύχτας, του ύπνου.
        Μέσα στο όνειρο αναπτύσσεται ο έρωτας, άλλο χαρακτηριστικό των ποιημάτων, είναι ένας έρωτας ιδανικός αλλά ημιτελής, ένχρονος.

       

                «Καθώς τακτοποιούσε κάποια έγγραφα, πρόσεξα των
                χεριών σου τις κινήσεις.
                Χέρια ευγενικά. Δάκτυλα μακρόστενα και λεπτά, σχε-
                δόν ασθενικά. Τίποτα δεν μαρτυρούσε ότι σκληρά εί-
                χαν εργαστεί. Χέρια ειλικρινή, που δεν πρόδιδαν την
                παραμικρή ταραχή. Τα κάλυπτε ένα συναίσθημα διά-
                χυτο που μετουσιωνόταν σε τέχνη. Χέρια δειλά μα και
                αυθόρμητα μαζί, έτοιμα να υμνήσουν έναν έρωτα.
                Εσύ συνέχισες αμέριμνος την ταξινόμηση, μέχρι που
                σήμανε το κουδούνι. Τότε ένιωσα την επιθυμία να τ’
                αγγίξω, να τα φέρω πιο κοντά στον δικό μου κόσμο,
                μα ήταν ήδη αργά. Εσύ χανόσουν πια στο βάθος του
                διαδρόμου…
                                                                «Η μαγεία των χεριών» (39)

                                               
                «Στο ημίφως κάποιων σκέψεων σε ονειρεύτηκα. Έμοια-
                ζες ακέραιος, ντυμένος με το ένδυμα της πάλης. Στα
                μάτια σου το φως της αποκάλυψης. Στο γέλιο σου μια
                αδιόρατη ευγένεια. Ύστερα κάθισες γονατιστός ψελ-
                λίζοντας μια προσευχή. Στα χέρια σου τρεμόπαιζε η
                ελπίδα. Κι εγώ σαν προαιώνια πληγή στο στήθος σου,
                που προσπαθεί να κλείσει μάταια. Το ένιωσα στον πιο
                βαθύ αναστεναγμό σου, στη συντριβή που πρόδιδε το
                βλέμμα σου.
                Έπειτα γαλήνη, καθώς απομακρυνόσουν σιωπηλά χω-
                ρίς απαιτήσεις. Έμεινε μόνο μια αίσθηση πικρή, ημιτε-
                λής. Όπως η συνέχεια που επιζητεί το άγγιγμα. Όπως
                το φιλί που δόθηκε πρώιμα.
                                                                «Το ατελέσφορο» (18)
                                               
                «Το καλοκαίρι θεριεύει ο έρωτας, πρώτα τον νανουρίσει
                η άνοιξη. Στήνει τα δίχτυα του με τον αέρα, τα αρώματα, τις
                οσμές. Στη φαρέτρα του έχει πάντα τα βέλη της γοητείας, του
                τυχαίου, των χρωμάτων του δειλινού. Τα θύματα του αμέτρητα,
                βαδίζουν χωρίς σκέψη στο βωμό των έντονων συναισθημάτων. []
                Ποιος θνητός θα αντισταθεί; Ποιος θα υψώσει την ασπίδα για να
                προφυλαχθεί; Κανείς. Κανείς δεν θα ξεφύγει από αυτό που τόσο
                πολύ ποθεί. Καημένοι βροτοί. Και η μοίρα ακόμα σας εμπαίζει.
                                                                «Η τακτική του έρωτα» (28)

        Και η κριτική μετά από την εμπειρία του ένχρονου έρωτα:

                «Τραγούδια του έρωτα. Στις εκφρασμένες αρρυθμίες ψυχής» []
       
                «Τραγούδια του έρωτα. Πλοιάρια δίχως πλήρωμα» []

                «Κάποτε ψέλλισα κι εγώ τον σκοπό του έρωτα.
                Ήταν βαθύς, μελαγχολικός. Στοχαστικός και απόμακρος»
                                                                «Απόηχοι» (25)

        Και η τελική κρίση που σου δίνει την αίσθηση μιας ώριμης φιλοσοφικής σκέψης:

                «Αγκάλιασα το «μερικό» με την αίσθηση του «όλου»»
                                                                «Οσμή καιρών» 25
        Όμως εκείνο που κυριαρχεί είναι μια ζωή πλήρης.

                «Ακατάπαυστα αισθάνομαι, βιώνω, καρτερώ…»

όπως βέβαια φαίνεται απέξω.

                «Το αεράκι κάνει πιο εύπεπτη την πραγματικότητα»
                                                                «Όταν πάλλεται η ζωή» (19)

        Γιατί το στήριγμα έρχεται απέξω, απ’ το παρελθόν, την παράδοση.

                «Μάνα, φώτιζε το δρόμο μου –κράτα μου το χέρι-,
                φίλησέ μου το μέτωπο»
                                                                «Αφοσίωση» (37)

        Και στο ποίημα «Οδηγήτρια μνήμη» (13)

                «Κλείνεις αποφασιστικά την πόρτα της εμπειρίας.
                Κατευθύνεσαι στο γνωστό-άγνωστο με τις αποσκευές
                της ανάγκης. [] Χτίζεις το αύριο με ρυθμούς παράδοσης.

                Κάτι ξέχασες. Να ασπαστείς τους ουρανούς.
                Αυτοί σε αναγέννησαν».

        Νάτους πάλι τους ουρανούς. Μας ξαναγυρίζουν εκεί που αφήσαμε το τελευταίο ποίημα της συλλογής.

                «Κάποτε αφέθηκα στην αγκαλιά σου.[]

                Τώρα, στέκεσαι σιωπηλός με υπεροχή ανένοχη.
                Με βήμα καθοριστικό, απόλυτα συγκρατημένο.
                Σύννεφα πυκνά σκίασαν τον γλυκό του ορίζοντα.
                Αστραπές έλαμψαν στο ιερό του στερέωμα.
                Το πρόσωπο του αυστηρό.
                Φανερά ασημοκαπνισμένο.
                Έτρεξα να κρυφτώ.
                Να φύγω από την ακατάλυτη παρουσία του.
                Είναι αργά… τόσο βαθιά ριζωμένος στο είναι
                μου, τόσο βασανιστικά αναγκαίος…
                                                                «Η ευγένεια των ήχων» (54)

                 
2.      To «τώρα» μας οδηγεί στο κλίμα της 2ης συλλογής «Χρώματα αλήθειας».
          Και εδώ κυριαρχεί το εγώ αλλά έχουμε αλλαγή κλίματος. Τα όνειρα πλέον είναι πλανερά (87).

                «οι δαιμονικοί καιροί απομάκρυναν το όνειρο»
                                                                «Αιμάτινη ελπίδα» (57)

και αλλού ξεσπάει:

                «Πρέπει να βγω από την αιχμαλωσία.
                να αποτινάξω τον βάναυσο ζυγό
                των νόθων ονείρων»
                                                        «Όλα μπορούν να αλλάξουν» 69

Ο έρωτας έχει μικρότερη παρουσία:

                «Ο ερωτισμός αποσύρεται όλο και πιο αποφασιστικά.
                Οι σκηνές του πόθου οπισθοδρομούν»
                                                                «Βίωμα» (43)

Ο έρωτας είναι ασταθής, άνευρος, διστακτικός, ατελέσφορος. (58)

                «Το τραγούδι που ψέλλισα στο χρόνο λιγόστεψε. [] Κι αν
                σε κρατώ ευλαβικά στο νου, κι αν σε ανασταίνω
                μέσα από τις λέξεις, νιώθω μέσα μου βαθιά το
                απραγματοποίητο.»
                                                     «Αναφορά στο ζωντανό παρελθόν» (58)

Η πορεία της ζωής έχει αλλάξει. Ο έρωτας έχει αλλάξει όχι απλώς μορφή αλλά ουσία. Είναι χαρακτηριστικό το ποίημα «Προκαθορισμένη πορεία» (113)

                «Η κόρη που τόσο αγάπησες προτίμησε την οδυ-
                νηρή εξορία του νου. ’Εβαλε προσεκτικά τον κοι-
                νό βίο στο κουτί του χθες. Φαντάστηκες πως θα
                χτίσεις μέσα της ό,τι δεν έχτισαν αιώνες. Παιδιά
                με ζωηρές ιαχές, χαμόγελα, εικόνες τρυφερές.
                Μα αυτή έστρεψε αλλού της σκέψης τον ορίζο-
                ντα. Διάλεξε της καρδιάς τη σιωπή. Αγάπησε τα
                μη ορώμενα. Αφοσιώθηκε σε πόθους ιερούς. Εσύ
                πρέπει να βηματίσεις στα μέλλοντα. Μη στρέ-
                ψεις το βλέμμα στη φωτογραφία στων στιγμών.
                Δεν θα γυρίσει. Ο δρόμος της δεν έχει επιστροφή»

        Ανεξάρτητα από αυτό η εικόνα του άνδρα αρχίζει να αλλοιώνεται:

                «Η γραβάτα έδεσε πειστικά
                τον μετέωρο ανδρισμό.
                Υπογράμμισε αχνά την ορατή απορία.
                Το βλέμμα έδειξε ικανοποίηση.
                Ο καθρέφτης για μια ακόμη φορά
                έντυσε κομψά το ψέμα»
                                                                «Παραπλάνηση» (51)


        Ένα άλλο σημάδι της αλλαγής του κλίματος είναι η έντονη παρουσία του 3ου ενικού και πληθυντικού προσώπου. Αυτό σημαίνει στροφή στου εγώ στον έξω κόσμο.
Ακόμη και η πολιτική υφίσταται την αυστηρή κριτική της ποιήτριας σε δυο χαρακτηριστικά ποιήματα. Το «Ως πότε;» (16) και «Κρίσιμοι καιροί» (17). Αλλά και υπαινικτικά εκφράζεται για την πολιτική, όπως είναι πιο ταιριαστό για την ποίηση, όπως στο ποίημα «Η ανάγκη» (117)

                «Στις στέγες χαμηλών σπιτιών κρύβεται η Ανάγκη.
                Έρπει διαρκώς με το γλοιώδες σώμα της. Οι
                οφθαλμοί της προσηλωμένοι στο χώμα. Ποτέ δεν
                μειδιά. Ποτέ δεν ελπίζει. Χαίρεται με το φθαρτό
                της υλικό, όντας ανίκανη να απαλλαγεί από αυτό.
                        Ο ουρανός άγνωστη λέξη. Νεκρή. Κρατούμε-
                νη σε δεσμωτήρια σκονισμένων βιβλίων»



        Η απαλλαγή από το παρελθόν είναι εμφανής:

                «Έβγαλα επιτέλους τα γυαλιά. Δεν θα αντικρίζω
                πια μυωπικά τον κόσμο»
                                                                «Ωριμότητα» (79)





Β Η τελευταία συλλογή

        Η Τελευταία συλλογή έχει τίτλο «Άχρονα πρόσωπα» και περιλαμβάνει 120 ποιήματα.
        Καθώς διάβαζα για δεύτερη φορά αυτά τα ποιήματα ετοιμάζοντας αυτή την ομιλία δυο πράγματα τριγύριζαν στο μυαλό μου˙ ποια είναι η σχέση αυτής της συλλογής με τις δύο προηγούμενες και δεύτερο, τι σημαίνει ο τίτλος «Άχρονα πρόσωπα».

1       Τα καινούργια ποιήματα είναι όλα σε στίχους, ενώ στις προηγούμενες συλλογές. Αντίθετα το 3ο πρόσωπο (ενικό και πληθυντικό) έχει αυξημένη παρουσία.
Η κριτική είναι οξυδερκή. Διαβάζω τρία ποιήματα:

                «Ατυχής προορισμός» (51)

                «Περνούσε αρκετό χρόνο στο γραφείο του μελετώντας.
                Ήθελε σπουδαίος να γενεί.
                Γράμματα δεν έμαθε ποτέ.
                Δεν ανέγνωσε ψυχές.
                Δεν συλλάβισε το φως.»

                «Εικόνα ματαιότητας» (57)

                «Στην εικόνα του
                έχτισε μια ολόκληρη ζωή.
                Στη χάρτινη απεικόνιση
                της μορφής του.
                Πόσο βέβαια τα θεμέλια
                κλονίστηκαν.
                Πόσο ανεμπόδιστα το χαρτί   
                σκίστηκε.»

                «Το ένδυμα του καλοκαιριού» (35)

                «Φόρεσε το ένδυμα του καλοκαιριού.
                Τα χέρια του ώριμα φρούτα.
                Παραχώρησε για λίγο το βλέμμα
                στο φως. Δεν είχε χρόνο.
                Βιαζόταν να αγαπήσει.»
        Εδώ η ποιήτρια παρουσιάζει τον επιπόλαιο έρωτα.
Η παρουσία του έρωτα στη συλλογή αυτή είναι εντονότερη από την προηγούμενη. Υπάρχει ο ιδανικός έρωτας είτε ως παρελθόν, όπως στο ποίημα «Η κόρη» (34):

                «Η κόρη πάντα θα αγαπά το παλικάρι.
                Τον νέο της πρώιμης νιότης.
                Αυτόν που τη σεργιάνισε σε κήπους
                ανθηρούς με εύοσμες υποσχέσεις.
                Τι κι αν υπήρξε ο μεγάλος απών
                σε κάθε της βήμα…»

        είτε ως θεά του έρωτα από απόσταση, όπως στο ποίημα                  «Ένα ζευγάρι» (55):

                «Ένα ζευγάρι φανερά ερωτευμένο
                γευμάτιζε στο νοητό άκρο
                του απέραντου γαλάζιου.
                Χαιρόταν συγκρατημένα τη νεότητά τους.
                Κάποια στιγμή ο νέος άφησε τα ευγενικά του
                χείλη στον καρπό της.
                Τότε αυτή πήρε τη μορφή της πληρότητας.
                Όπως αρμόζει σε κάθε γυναίκα που
                ψηλαφεί την ευτυχία.»

        Γενικά όμως η αίσθηση που αφήνει ή άφησε ο έρωτας είναι του ανεκπλήρωτου, του ματαιωμένου.
        Ωστόσο μετά από τα πολλά αυτά φίλτρα ο έρωτας στο ποίημα           «Σε θυμάμαι» (87) ως παρουσία και ταυτόχρονα ως απουσία έχει αποκαθαρθεί, αποσταχθεί, είναι ισορροπημένος.


                «Σε θυμάμαι στον απόηχο των λέξεων.
                Στις κρύπτες μονάζουσας σκέψης.
                Στα πολύχρωμα φτερά άγνωστης πεταλούδας.
                Δραπετεύεις πάντοτε στη συνειδητή μου αναγκαιότητα.
                Χάνεσαι δε επιμελώς
                για να μένει
                το αποτύπωμα σου αλησμόνητο.»

2       Αυτή η συνείδηση της παρουσίας-απουσίας νομίζω ότι μας εισάγει κάπως στην έννοια του άχρονου ή καλύτερα στο χώρο του άχρονου.
Η λέξη υπάρχει μια φορά στη συλλογή αυτή (σελ. 42) υπάρχει όμως στην προηγούμενη 5 φορές. Εδώ μας διευκολύνει η χρήση της στο ποίημα «Χρόνος κυρίαρχος» (29) της συλλογής «Χρώματα αλήθειας».

                «[]Άχρονη δεν έγινα ακόμη.
                Φέρω επάνω μου το στίγμα των στιγμών.[]»

Αυτό ακριβώς είναι η ένδειξη του χρόνου. Θα αναζητήσουμε, λοιπόν, το «άχρονο» στην έξοδο από τις χρονικές στιγμές, στον εντοπισμό των άχρονων στιγμών.
        Αυτή είναι η αναζήτηση της ποιήτριας όπως φαίνεται   στο ποίημα «Εδώ» (68)               

                «Εδώ, σε αυτή τη ζωή σε αγάπησα.
                Στο μετρήσιμο χρόνο
                της εγκόσμιας βιοτής μου.
                Ξόδεψα όλες τις προμήθειες της γνώσης.
                Αγόρασα ουράνια τροφή.
                Έφυγα φλεγόμενη
                για να βρω πολιτεία νοητή.»

Η πιο απλή άχρονη στιγμή περιγράφεται στο ποίημα «Πού κατοικεί;» (12)

                «Πού κατοικεί αυτός ο νέος;
                Σε κάθε του χαμόγελο
                προβάλλει η άνοιξη.
                Στο άγγιγμα του
                αιχμαλωτίζει τη ζωή.»

Οι στιγμές του έρωτα είναι άχρονες:

                «Όταν τα μάτια συναινούν μυστικά
                όταν τα χείλη αφήνονται σε φλογερές ομολογίες
                όταν το χαμόγελο χαράζεται ανάγλυφα
                στα ακόρεστα χείλη

                τότε η επέλαση του έρωτα γίνεται
                μια αδιαμφισβήτητη αλήθεια.»
                                                           «Το στιγμιότυπο του έρωτα» (84)

Η γενικευμένη ερωτική διάθεση ωθεί τον άνθρωπο έξω από το χρόνο.

                «Ποτέ μην αρνηθείς τον ασπασμό
                της φωτεινής ημέρας.
                Κρύβει τοπία νου. Ανέμους ζωής.
                Φωνές τέχνης.
                Στο φιλί αυτό να δίνεις σημασία.
                Δεν γνωρίζεις πως αν το αντιπαρέλθεις
                το πεπρωμένο δεν θα σ’ το δωρίσει ξανά;»
                                                                «Ποτέ μην αρνηθείς» (24)

Ο «ασπασμός της φωτεινής ημέρας» είναι άχρονος.
Τον ρόλο του φωτός στην υπέρβαση του χρόνου τον παρουσιάζει πολύ καλά το ποίημα «Όταν τη νύχτα ακολουθεί η μέρα» (50)

                «Μεσάνυχτα.
                Στον καναπέ απομεινάρια ενδυμάτων.
                Τα πάντα ησυχάζουν. Κι όμως
                ο χρόνος διαπερνά τις σιωπές.
                Τις κάνει να αφήνουν βαθύ αναστεναγμό.
                Τις ωθεί σε ιταμή αιτιολογία.
                Αυτό είναι το έργο του.
                Κρίνει δίχως ελαφρυντικά.
                Προσθέτει μεθοδικά κάθε παράπτωμα.
                Ακονίζει εξόχως τη λεπτή του μνήμη.

                Ξημερώνει.
                Το πρώτο φως διαλύει τις σκιές.
                Ο χρόνος φαντάζει κακόγουστη φάρσα.
                Όνειρο που διαλύεται με τις πρώτες αχτίδες.
                Άχρονα πρόσωπα γίνονται όταν αυτά ταυτίζονται˙

                Με διαπερνάς όπως το βέλος στον στόχο.
                Όπως η ρομφαία το ανυποψίαστο θύμα.
                Όπως η βροχή το στεγνό ένδυμα.
                Εισχωρείς αθόρυβα, μυστικά, απόλυτα.
                Θέλω να φωνάξω και γίνεσαι η φωνή.
                Θέλω να κλάψω και γίνεσαι το δάκρυ.»

Άλλα «άχρονα πρόσωπα» γίνονται όταν αυτά γεύονται τη στιγμή του «εξαίφνης». Όπως στο ποίημα «Για μια στιγμή» (56)

                «Για μια στιγμή
                η θέα από το παράθυρο μας έγινε διαφορετική.
                Φάνηκαν τα αγκαλιασμένα χαμόγελα των νέων
                η κίτρινη μελωδία των πουλιών
                τα ξεχασμένα νερά της λίμνης.»

Ή στο ποίημα «Συνάντηση» (77)

                «Τη συναντούσε πρώτη φορά.
                Στη θέα της σκίρτησε.
                Άνθισε ολόκληρος.
                Οι ώριμες στιγμές του έγιναν εφηβικές.

                Αμηχανία, νευρικότητα, ερωτική ανεπάρκεια.
                Λησμόνησε πως ήταν άνδρας με πυγμή.
                Κυρίαρχος αγάπης.
                Έμεινε ασάλευτος στα χέρια της.
                Αντικείμενο σιωπηλής παρατήρησης.»


        Την «άχρονη μορφή» όμως μπορούμε να την δούμε αν αντιστρέψουμε την «ένχρονη» κατάσταση.
Ο εγκλωβισμός στο χρόνο είναι ακριβώς το αντίθετο της άχρονης κατάστασης.


                «Το ρολόι χειρός είναι δώρο ακριβό.
                Δοσμένο από τον πατέρα.
                Έγινε αφορμή μέτρησης στιγμών.
                Αιτία αποτίμησης του χθες.
                Άγκυρα του απόρθητου παρόντος.

                Μόνο το μέλλον διέφυγε.
                Αυτό που ξέρει πάντοτε
                να αποδρά την ύστατη ώρα.»
                                                                «Ρολόι χειρός» (63)


Ο εγκλωβισμός επίσης στις έγνοιες και στη μοναξιά βυθίζει το πρόσωπο στο χρόνο μακριά από το άχρονο.

                «Μπήκε βιαστικός στο μετρό.
                Με τις τελευταίες αναλαμπές
                μιας απαιτητικής ημέρας.
                Παρατηρούσε μηχανικά τις στάσεις
                και τα πρόσωπα.
                Ξαφνικά ένιωσε την ανυπόφορη μοναξιά του πλήθους.
                Τις στοιβαγμένες ιστορίες αδιάφορων ανθρώπων.
                Τα απορροφημένα βλέμματα
                μιας τραυματικής ζωής.
                Κατέβηκε γοργά.
                Άλλωστε τι θα προσέφερε
                μια επιβράδυνση;»
                                                                «Στο μετρό» (28)

Και ένας τελευταίος εγκλωβισμός˙ ο εγκλωβισμός σε μια ψευδή, εικονική ζωή στερεί τα πρόσωπα από την έξοδο τους στο άχρονο, όπως το περιέγραψε στα ποιήματά της η Γαλάτεια.

                «Πάντοτε μας χώριζε ένας καθρέφτης.
                Διάφανος, ακριβής, πολυεπίπεδος.
                Όλη μας η ζωή μια αντανάκλαση.
                Το δάκρυ μας κρυστάλλινο.
                Δεν αντέχω πια το είδωλο σου να ασπάζομαι.
                Να προσκυνώ το άσαρκό σου σώμα.
                Να φιλώ τα εικονικά σου χείλη.»
                                                                «Ο καθρέφτης» (83)

        Έξοδος από τον εγκλωβισμό σε τέτοιες καταστάσεις προς το «άχρονο» μπορεί να οδηγήσει την ποιητική ευαισθησία στις του απρόσιτου, μια εμπειρία που τη διαισθάνεται ο αναγνώστης σε μερικά ποιήματα της Γαλάτειας.

                «Ποτέ δεν φανταζόμουν
                πως το φυσικό πλησίασμα
                θα οδηγούσε σε ανάγκες θείες.
                Πως θα παραχωρούσε ευγενικά τα πρωτεία.
                Πως θα αποτελούσε αφορμή για το απείρως απρόσιτο.
                Έφτασε η στιγμή που τα όπλα της κοσμικής γοητείας
                έγιναν ανίκανα να υπερασπιστούν τους οπαδούς τους.»
3.      Αλλά ας τελειώσουμε με κάτι απλό.
Ένα χαρακτηριστικό αρκετών ποιημάτων αυτής της συλλογής είναι η λιτότητα. Είναι μια ιδιότητα που δεν προσδιορίζεται με λόγια, αλλά δείχνεται.
Αυτό θα κάνω και εγώ τώρα˙ θα σας δείξω, λοιπόν, δύο λιτά ποιήματα διαβάζοντας τα:

                ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
       
                «Συναντηθήκαμε ανάμεσα
                σε κέδρα και χειμάρρους.
                Οι λέξεις πήραν το άρωμα του ξύλου.
                Ποτέ μου δεν αγάπησα περισσότερο.» (96)


                ΑΠΛΟΤΗΤΑ

                «Φάνταξαν πολλά τα λιγοστά
                καρύδια μες στις χούφτες σου.
                Δώρο ακριβό σε ροζιασμένα χέρια.
                Είναι ευλογία το απλό
                μεγάλο να το βλέπεις.»  (48)

        Πίσω από τις λέξεις των δύο αυτών ποιημάτων κρύβονται αφηγήσεις απέραντες˙ εδώ έχουμε τη συμπύκνωσή τους. Αυτή είναι η λειτουργία και η σημασία της ποίησης. Και η ευλογία της.
        Αυτή την ευλογία ευχόμαστε να την έχει πάντα και η Γαλάτεια.

       

                                Άρης Δρουκόπουλος
                                                                                         30/09/’14