ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΥΛΟΥ ΜΑΡΙΝΑΚΗ

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ


                                           ΚΑΙ Η

                       ΔΗΜΟΤΙΚΗ  ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ


                                 ΤΟΥ  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ  ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ
                                            ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ

Σας προσκαλούν
στο Φιλολογικό Βραδινό  της  Πέμπτης
17ης Ιανουαρίου  2013   και ώρα 7.00 μ.μ.
στην αίθουσα της  Δημοτικής Πινακοθήκης  Πατρών
στο οποίο θα μιλήσει ο

                                     Παύλος Μαρινάκης

 

Δικηγόρος –Συγγραφέας

με θέμα:

«Οι υπεύθυνοι της Μικρασιατικής Τραγωδίας»

Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα   συντονίσει
 ο πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών

Λεωνίδας Γ. Μαργαρίτης

Η παρουσία σας  θα μας τιμήσει ιδιαιτέρως.




 







.










ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ  ΣΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ


H ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

σας προσκαλεί να παραστείτε
την  18η  Iανουαρίου 2013      και ώρα 7,00
στην αίθουσα  της  Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών
όπου θα γίνει η παρουσίαση του νέου  βιβλίου του

ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ

με τίτλο:

«ΤαΓΚΟ, ένα βήμα μπροστά δυο βήματα πίσω »

Για το βιβλίο  θα μιλήσουν οι φιλόλογοι:
Παναγιώτα Λάμπρη και Αλέξανδρος Χάϊδας

Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα διευθύνει
  ο πρόεδρος της Εταιρείας Λεωνίδας Μαργαρίτης



Η παρουσία σας θα μας τιμήσει ιδιαιτέρως.


ΕΦΥΓΕ ΣΗΜΕΡΑ Η ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΠΟΠΗ ΜΠΟΥΝΙΑ-ΠΑΣΠΑΛΙΑΡΗ

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΠΕΝΘΗ


ΕΦΥΓΕ Η ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΠΟΠΗ ΜΠΟΥΝΙΑ-ΠΑΣΠΑΛΙΑΡΗ

Έφυγε σήμερα το πρωί(13/12) μετά από σύντομη νοσηλεία   σε Κλινική των Αθηνών σε ηλικία 78 ετών, η  Φιλόλογος Ερευνήτρια και Ποιήτρια μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών  Ν. Δ. Ελλάδος ,Πόπη Μπούνια-Πασπαλιάρη.
Η αείμνηστη και ξεχωριστή φίλη Πόπη γεννήθηκε στην Κύμη της Ευβοίας το έτος 1935 και μετά τις εγκύκλιες σπουδές της, φοίτησε  στο τμήμα   Κλασικής Φιλολογίας και Ιστορίας του  Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ δύο χρόνια αργότερα τελείωσε  Αγγλική Φιλολογία και Παιδοψυχολογία. Δίδαξε σε ιδιωτικά Γυμνάσια και Λύκεια των Αθηνών  καθώς  και στο Δημόσιο Γυμνάσιο Ελευσίνας.
Υπήρξε μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, της Εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος, Ευβοϊκών Σπουδών, Ηλειακών Μελετών  και Μακεδονικών Σπουδών. Υπήρξε ακόμη μέλος Πνευματικών Σωματείων όπως του Πειραϊκού Συνδέσμου, της Πανευοβοϊκής Ομοσπονδίας ,των Ηπειρωτικών Σπουδών και της Εταιρείας του Αίμου.
Είχε λάβει μέρος σε Επιστημονικά Συνέδρια Ιστορίας, Κοινωνιολογίας και ποίησης. Είχε δώσει πληθώρα διαλέξεων σε μεγάλες αίθουσες  των Αθηνών, Πειραιώς και σε πολλές πόλεις της επαρχίας καθώς και στην πόλη των Πατρών, στα πλαίσια των Φιλολογικών βραδινών της Εταιρείας Λογοτεχνών αλλά και σε πόλεις του εξωτερικού.
Συνεργασίες της είχαν δημοσιευθεί σε πολλές ελληνικές και ξένες εφημερίδες καθώς και πολλά έγκυρα επιστημονικά περιοδικά. Διατηρούσε    ένα μεγάλης αξίας και σημασίας προσωπικό αρχείο ιστορικών κυρίως θεμάτων και ερευνών που είχε πραγματοποιήσει σε συνεργασία με ξένους φορείς.
             Ασχολήθηκε με τη Ναυτική ιστορική έρευνα και Ηθογραφία και κείμενά της έχουν δημοσιευθεί  στα ναυτικά περιοδικά ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ και ΕΞΑΝΤΑΣ.
Είχε γράψει ποίηση ,θέατρο , μυθιστόρημα, ορατόριο, ηθογραφία, διήγημα και μελέτες  ιστορικής ύλης.
  Έχουν κυκλοφορήσει τα εξής βιβλία της:
΄Ένα παιδοδιαλεκτικό με τον τίτλο: «Προσανάματα» μια ποιητική συλλογή με τον τίτλο: «Περισυλλογή και Σκέψεις» μια μελέτη  με  τον τίτλο : «Όστρακα από το Ρέντη»  ακόμη τους «Πολίτες της Θάλασσας»  και τον τόμο με τίτλο : «Νικόλαος Καβάσιλας, από την Κωνσταντινούπολη  στην ΄Ηλιδα», το θεατρικό έργο με τίτλο: «Οι Ηλείες» και το τελευταίο  της με τίτλο: «Οστρακα εξ Αντρρηίδος». Τα δύο τελευταία έργα της εκδόθηκαν με δαπάνες του Δήμου Ανδραβίδας επί δημαρχίας Ιωάννη Παπανδρέου.
          Η αείμνηστη φίλη μας  είχε στενούς δεσμούς με την Ηλεία και ειδικότερα με την πόλη της Γαστούνης όπου και διέμενε τους θερινούς μήνες .  Ήταν παντρεμένη με τον Ηλείο Πέτρο Πασπαλιάρη, ο οποίος   έφυγε προ μηνός περίπου για το αιώνιο ταξίδι. Από του έτους 2005 υπήρξε τακτική συνεργάτης της τοπικής   εφημερίδας «ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» της Αμαλιάδας, ενώ συνεργασίες της είχαν περιληφθεί και στο τριμηνιαίο έντυπο του Συλλόγου των Γαστουνέων της Αθήνας.
      Το παρόν σημείωμα μας  ας είναι ένα κερί στη μνήμη της.

Λεωνίδας Γ. Μαργαρίτης
Πρόεδρος Εταιρείας Λογοτεχνών

"ΔΥΟ ΓΑΙΔΑΡΟΙ ΜΑΛΩΝΑΝΕ" ΓΙΑ ΤΑ ΣΑΜΑΡΑΙΪΚΑ

"ΔΥΟ  ΓΑΙΔΑΡΟΙ ΜΑΛΩΝΑΝΕ" ΓΙΑ ΤΑ  ΣΑΜΑΡΑΙΪΚΑ

                                                              Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη
                                                              Επιτ.Δικηγόρου
Ο θυμόσοφος λαός μας συνηθίζει να χρησιμοποιεί τον τίτλο του σημειώματος μας  όταν θέλει να υποδηλώσει ότι κάποιοι ερίζουν για κάτι που δεν τους ανήκει. Και βεβαίως η δημοσία γη δεν ανήκει σε κανέναν πλην του Ελληνικού Λαού ο οποίος εκφράζεται με την συντεταγμένες εξουσίες. Είναι γνωστό άλλωστε το αξίωμα πως στη  δημόσια περιουσία δεν αναγνωρίζεται δικαίωμα χρησικτησίας. Όμως ατυχώς για τους εκάστοτε εκπροσώπους του Δημοσίου υπάρχουν και παρεκκλίσεις του κανόνα αυτού με συνέπεια δάση, ακτές, αιγιαλοί ,οικήματα δημόσια να καταλαμβάνονται, να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για χρόνια από μεμονωμένα άτομα ή κοινωνικές ομάδες και όταν κάποιος από τους φορείς της εξουσίας του δημοσίου ενεργοποιηθεί για την εφαρμογή των κανόνων και την αποκατάσταση της νομιμότητας τότε έχουμε τις πάσης φύσεως αντιδράσεις και αδιανόητες παρεμβάσεις αποτροπής εφαρμογής της νομιμότητας.
Ο λόγος παρέμβασής μας υπήρξε μια σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του γ.γ. Μανώλη Αγγέλακα με σκοπό όπως πληροφορηθήκαμε  την οριοθέτηση του δάσους της Στροφυλιάς. Το ειδικότερο ζήτημα που απασχολεί τους  εκπροσώπους των ομόρων νομών Ηλείας και Αχαΐας είναι  κατά πόσον μια έκταση  με την ονομασία  «Σαμαραίϊκα» του δάσους Στροφυλιάς  ανήκει στον Νομό Ηλείας ή Αχαΐας. Και για να δώσουμε το στίγμα του ουσιαστικού προβλήματος πρέπει να γίνει κατανοητό
κυρίως  για τους αμύητους,   ότι  ομιλούμε για   δασικές εκτάσεις που έχουν καταπατηθεί από ιδιώτες πάνω σε μια   έκταση 250 στρεμμάτων που ήδη  έχει κηρυχθεί αναδασωτέα.
          Το φαινόμενο "Σαμαραίικα"  δεν αποτελεί βιοτεχνία κατασκευής σαμαριών που χρησιμοποιούνται για τα γνωστά υπό εξαφάνιση πλέον συμπαθή τετράποδα αλλά  αποτέλεσμα της βλαχοπολιτικής που εφαρμόζει η Ελληνική κρατική διοίκηση  από  συστάσεως του, γύρω από τη δημόσια περιουσία και τους εκάστοτε καταπατητές της.
Είναι απορίας άξιο πως,  όταν ο λαός  μας με τον ξεσηκωμό του ελευθέρωσε  τη σκλαβωμένη χώρα,  τμήματα της Ελληνικής γης  παρέμειναν ουσιαστικά σκλαβωμένα  και δεν προβλέφθηκε η διανομή τους στους ακτήμονες αγωνιστές  αλλά συνεχίζουν ακόμη και σήμερα  να αποτελούν αν και δασικές αποκλειστικά εκτάσεις  ιδιοκτησία τσιφλικάδων -μοναχών.
           Αποτέλεσμα  αυτής της τακτικής το δάσος Στροφυλιάς να θεωρείτε τσιφλίκι της Μονής Μεγάλου Σπηλαίου. Να το κάνει τι ακριβώς  άραγε, το δάσος το  Μοναστήρι; Να κάνουν βόλτες αναψυχής οι καλόγεροι; Απλά και τυπικά   εμφανίζεται ιδιοκτήτης του δάσους για  να έχει την ευχέρεια κάθε βοσκός να παραχειμάζει , να βόσκει ελεύθερα κι ανεμπόδιστα τα ζωντανά του, να κάνει αυθαίρετα καλύβες και μαντριά, να κάνει  τμηματικές  εκχερσώσεις  δασικών εκτάσεων, να μην τον εμποδίζει κανένας  και να μην ενδιαφέρεται  κανένας για την τύχη του δάσους. Έτσι  φτάσαμε  σήμερα  στο  δάσος της Στροφυλιάς να έχει δημιουργηθεί μια  εκτεταμένη   καλλιεργήσιμη έκταση   την οποία εκμεταλλεύονται  οι  πρώην βοσκοί,  οι οποίοι πλέον εξελίχθηκαν  εκτός από κτηνοτρόφους και  σε παραγωγούς αγροτικών προϊόντων.
    Όμως η έκταση αυτή  ανήκει ουσιαστικά στο δημόσιο  το οποίο έστω και όψιμα αποφάσισε να την κηρύξει αναδασωτέα.
    Αλλά ας έλθουμε και στο θέμα της οριοθέτησης  για την οποία  υπάρχει η διένεξη μεταξύ των εκπροσώπων των δύο ομόρων νομών. Ποίο είναι  αλήθεια το σκεπτικό της;   Έχουν  την ευγενή φιλοδοξία να βοηθήσουν στην  εκκαθάριση  του καθεστώτος  ιδιοκτησίας  της εκτάσεως αυτής   έτσι ώστε  να αποκατασταθεί πλήρως  και πρακτικά η κυριότητά του    Ελληνικού   Δημοσίου και  να αναδασωθούν   τα κατεστραμμένα τμήματα του δάσους;΄Eχουν συντάξει κάποιες μελέτες αξιοποίησης του δάσους οι μεν τις οποίες δεν αποδέχονται οι δε;
    Έχουν μήπως  σκοπό    να δικαιώσουν τους καταπατητές και περιμένουν να εισπράξουν την ανταπόδοση της ευγνωμοσύνης τους στην κάλπη του ενός ή του άλλου νομού;  Mήπως έχουν διαφορετικές στοχεύσεις οι μεν από τους δε στον τρόπο αξιοποίησης  για να επιλεγεί ο νομός στον οποίο θα πρέπει να   υπαχθεί διοικητικά η  έκταση  Σαμαραίικα;  Μήπως στοχεύει η μία ή άλλη πλευρά στη  δημιουργία   παραθεριστικών  οικισμών  τύπου  Γλύφας,  Καβουρίου Κατακώλου και  Παραλίας Ζαχάρως;
     Mήπως φιλοδοξούν οι μεν  και υπολείπονται οι δε, στη δημιουργία  και άλλων αυθαιρέτων κατοικιών για να κάνει τα μπάνια του ο  παράνομος λαός, όχι βέβαια του Ισραήλ, αλλά του Nέου Ελλαδιστάν;
      Τι αλήθεια θα είχαν να μοιράσουν  οι εκπρόσωποι των δύο νομών περιφερειάρχης, αντιπεριφερειάρχες και βουλευτές των  ομόρων νομών εάν ένας σύγχρονος  Σολομών  ένωνε τους δύο νομούς  σε  ενιαίο και δημιουργούσε τον πάλαι ποτέ νομό Αχαϊδοήλιδας; Θα έκαναν δυο πολιτικά αεροδρόμια; Θα κατασκεύαζαν δυο ή πέντε νοσοκομεία; Θα επεξέτειναν  την Ολυμπία οδό μέχρι την Πάτρα ή μέχρι την Ολυμπία; Θα συνέχισαν να ρουσφετολογούν και να συναλλάσσονται με τους καταπατητές της δημόσιας γης; Θα συνέχιζαν να συντηρούν δύο βιλαέτια; Σ' αυτά τα εύλογα ερωτήματα θα υπάρξουν άραγε απαντήσεις; 

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ :Ο Πλούτος 
Σκηνοθεσία : Τσέζαρις Γκραουζίνης
Από το  Μανώλη  Πράτσικα

Στις 25/9/2008 παρακολούθησα την παράσταση Μήδεια του Ευριπίδη - Σκηνοθέτης ο Ανατόλ Βασσίλιεβ. Στις 20/12/2012 παρακολούθησα την παράσταση Ο ΠΛΟΥΤΟΣ του Αριστοφάνη -Σκηνοθέτης ο Τσέζαρις Γραουζίνης. Ο πρώτος πειραματίσθηκε πρωτοποριακά στον ανοιχτό χώρο, ο δεύτερος σε κλειστό. Επιχείρησαν αμφότεροι την περίφημη ανανέωση στην ανάγνωση και στα σχήματα της λέξης, της φράσης αλλά και της κίνησης. Όμως αυτή η προσπάθεια δεν υπήρξε λειτουργική μιας ουσιαστικής θεατρολογίας. Έτσι αυτό το σχεδίασμα της πνευματικής και ιστορικής προσέγγισης έγινε προσχέδιο τυμβωρυχίας.
Σχετικά με την ανανέωση και την πρωτοπορία στη θεατρική θεώρηση και ειδικά στον Σαίξπηρ. Ο Όρσον Ουέλς ήταν εκείνος πριν από το 1940 που αντικατέστησε τα Ελισαβετιανά ρούχα με σύγχρονη ένδυση-πρόσθετα. Μέσα από το θέατρο έχουμε ανανέωση στην 7η τέχνη. Τον Γκρίφκ στην Αμερική, τον Αζεστάϊν στη Ρωσία και ίσως τον Λαγκ στη Γερμανία.
Παλαιότερα στην Ελληνική θεατρολογία ο Σ. Καραντίνας αποδοκιμάστηκε αγρίως σε πρωτοποριακή σκηνοθετική του δουλειά στο Αρχαίο Δράμα.
Ακολούθησε ο Ευαγγελάτος και ο Τερζόπουλος, ενώ ο Κουν παραδειγμάτισε θετικά με ένα πηγαίο λαϊκό χρώμα κι όχι παρδαλό την ανανέωση στη ποιότητα και στην υφολογική ευαισθησία της αρχαίας κωμωδίας. Τόσο η ανανέωση όσο και η πρωτοπορία δεν αποδίωξαν το ύφος της έμπνευσης.
Θα επισημάνω επίσης και το παρακάτω: σχετικά με την πρωτοποριακή προσέγγιση και ανάγνωση των έργων της Αρχαίας τραγωδίας από τους θεατρολόγους που προέρχονται από την Δυτική θεατρική κουλτούρα και το τόπο. Σέβονται το ύφος και δεν σακατεύουν την ευαισθησία της πνευματικής υφολογικής ενότητας.
Αντίθετα οι εξ' Ανατολών θεατράνθρωποι - Π.χ. Βασσίλιεβ Γκραουζίνες - ίσως και να βρίσκεται στη μέση και η κοσμοθεωρία του Στανιλάσκι - εκείνο που καταδιώκουν και το απομακρύνουν με σκηνικά τερτίπια είναι το ύφος, η ενότητα και τα αγαθά και άριστα του συγγραφέα.
Και έτσι παρατηρείται η γενίκευση του φαινομένου να σηκώνεται βαρύς αχός και αγανάκτηση από τους Έλληνες κυρίως μελετητές και γνώστες της κλασσικής θεατρολογίας.
Σε κάθε παράσταση αυτές περίπου είναι οι αποδοκιμασίες.
Τώρα για την παράσταση Πλούτος του Αριστοφάνη μεταχείρισης  Γραουζένη.
Αρχικά δεν είχαμε καμία ενότητα ύφους και ανάγνωσης. Μόνο ένα σμπαραλιασμένο λίγο απ όλα κουραστικότατο και κυρίως αντιπνευματικό εννοιολογικά για εκείνους που έχουν την ευαισθησία του καλού θεάτρου.
Σημεία αλλοπρόσαλλα μουσικοχορευτικού ομίλου.
Σημεία να καταλήγουν σε παιδικό παραμύθι αλλά και να αναποδογυρίζονται από ρεαλιστικές υποδείξεις.
Σημεία μοντερνοποίησης στη πλατεία απαράδεχτα γιατί ξέφευγαν από την γνησιότητα του κοσμικού, φοβερές φωνασκίες. Γιατί αυτή η διαδήλωση;
Κακότυχο ιστορικά και πολιτιστικά είναι το θέατρο της Πάτρας. Έφυγε πικραμένη η Μεγάλη Λυμπεροπούλου, Έφυγε ο παραγωγικότατος Μουμουλίδης. Έφυγε ο σοβαρότατος Γιάννης Βόγλης κ.τ.λ.
Κι αυτό συμβαίνει γιατί δεν επιδιώχθηκε η προσέγγιση στους διακεκριμένους θεατρολόγους του Πανεπιστημίου της Πάτρας που γνωρίζουν περισσότερα και χρήσιμα θεατρικά απ5 όλους εκείνους που συγκροτούν την ειδική επιτροπή ελέω κομματικών κανονισμών.
Όμως πριν τελειώσω το κριτικό αυτό σημείωμα οφείλω να συγχαρώ απόλυτα σχεδόν τους ηθοποιούς που παρουσίασαν το έργο - υποκριτική, κίνηση και συνείδηση καλλιτεχνική - έδωσαν μία πειθαρχημένη παράσταση. Το μόνο που ξεχωρίζει ως Πλούτος στο χρωστικό πλούτο του σκηνοθέτη.

ΟΙ ΛΟΥΚΟΥΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ

ΟΙ ΛΟΥΚΟΥΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ

Τα χρόνια της παιδικής  ηλικίας του Πέτρου ήταν χρόνια στέρησης. Συνέπεσαν με την  περίοδο της εχθρικής   Γερμανικής κατοχής  και  του εμφυλίου. Η οικονομική κατάσταση των αγροτών δεν ήταν διόλου καλή. Του πολύτεκνου πατέρα του  ακόμη χειρότερη.
 Ο Γιώργης Μαράντης,  ο πατέρας του με πέντε παιδιά πάλευε να τα φέρει βόλτα. Τα δυο πήγαιναν  στο Δημοτικό  σχολείο ενώ τα τρία ήταν μικρότερης ηλικίας. Η μάνα τους η κυρά-Τασία  έκανε μεγάλο αγώνα να μη στερήσει τα παιδιά της από  τις συνηθισμένες για  την ηλικία τους λιχουδιές. Ένα κουλούρι για το καθένα ήταν το δώρο τους κάθε βδομάδα που ζύμωνε το ψωμί της οικογένειας. Κάποιες φορές όταν είχε περισσότερο χρόνο ξέκλεβε λίγο ζυμάρι και έκανε μερικά τηγανόψωμα  και τους  τα  προσέφερε άλλοτε  πασπαλισμένα με λίγη ζάχαρη άλλοτε με πετιμέζι. Ήταν γι’ αυτά η καλύτερη απόλαυση στη φτωχική ζωή τους. Μια γλυκιά απόλαυση ήταν κι εκείνη που τους πρόσφερε  στα γενέθλια τους .Για να τα γιορτάσει και να νοιώσουν τη μέρα ξεχωριστή από τις άλλες τους ετοίμαζε χαλβά του κουταλιού. Ήταν ένα σχετικά εύκολο γλύκισμα που συνηθίζονταν στα χωριά του κάμπου μαζί με τους κουραμπιέδες και τους λουκουμάδες. Ο χαλβάς του κουταλιού ήταν πιο εύκολος στην παρασκευή του ενώ τα άλλα γλυκίσματα είχαν μεγαλύτερη διαδικασία και χρόνο για να γίνουν. Οι κουραμπιέδες ήταν γλυκίσματα που προσφέρονταν  στις ονομαστικές γιορτές ,στους γάμους και τα βαφτίσια. Τους λουκουμάδες τους ετοίμαζαν μετά την παραγωγή του νέου λαδιού που συνέπιπτε με τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και τους προσέφεραν μελωμένους με ζάχαρη ή  με αγνό  γνήσιο μέλι πασπαλίζοντας τες   με σκόνη  κανέλας και σουσάμι.
          Η κυρα-Τασία   κάθε χρόνο, φρόντιζε να έχει ετοιμάσει την ανάλογη ποσότητα  λουκουμάδων για την οικογένειά της  και ανήμερα την Πρωτοχρονιά τις προσέφερε μελωμένες και πασπαλισμένες με κανέλα και σουσάμι..
             Εκείνη τη χρονιά είχε επιστρατεύσει όλη της την αγάπη και τη φροντίδα  μια και είχε αποκτήσει και το πέμπτο παιδί της και οι ευθύνες της είχαν αυξηθεί.
          Ο κ. Γιώργης με τα μεγαλύτερα παιδιά είχε ξαμοληθεί  να μαζέψουν ελιές από εκείνες που οι άνεμοι του χειμώνα  τις είχαν αποσπάσει βίαια από τα κλαδιά  και οι  εργάτες  δεν  είχαν  διάθεση να μαζέψουν. Έτσι οι ιδιοκτήτες των ελαιοδέντρων επέτρεπαν σε τρίτους να κάνουν εκείνοι  τη συλλογή της χαμάδας. Από το σύνολο της ποσότητας που μάζευαν δύο μερίδια ήταν του αφεντικού-ιδιοκτήτη του λιοστασιού και ένα τρίτο ήταν του συλλέκτη. Με υπομονή επιμονή και κουράγιο μέσα στο κρύο και τ’ αγκάθια κατάφεραν ο κ. Γιώργης και οι δυο λεβέντες του, μαθητές του δημοτικού τότε να συγκεντρώσουν το λάδι της χρονιάς τους. Η αποζημίωσή τους περίμενε, αφού έτσι είχαν εξασφαλίσει το ένα μέρος των υλικών που χρειάζονταν για την παρασκευή των λουκουμάδων της Πρωτοχρονιάς. Το δεύτερο αναγκαίο υλικό που θα έπρεπε να φροντίσουν να εξασφαλίσουν ήταν τα ξύλα. Όμως σ’ ένα κάμπο δεν είναι εύκολο να βρει κανείς ξύλα και μάλιστα την περίοδο των Χριστουγέννων. Τα χωράφια  το καλοκαίρι είχαν φυτευτεί  μποστάνια, ενώ εκείνη την περίοδο  είχαν σπαρθεί  τα στάρια. Που να βρει κανείς ξύλα για τη φωτιά. Δύσκολο το εγχείρημα για τον κάμπο. Τα μόνο  ξύλα που μπορούσαν να εξασφαλίσουν ήταν τα ξερά γλυκόριζα  που φύτρωναν σε χωράφια που είχαν μείνει ακαλλιέργητα  και κάποιες λυγαριές στις όχθες του αυλακιού που διέσχιζε τον κάμπο. Μέσα στο κρύο και την παγωνιά τα δυο αδέλφια ο Πέτρος και ο Νίκος έκαναν το ακατόρθωτο  εξασφαλίζοντας  και την δεύτερη ύλη, ξύλα για τη φωτιά. Ο πατέρας τους  είχε αναλάβει από ενωρίς να   εξασφαλίσει το αλεύρι, τη ζάχαρη το σουσάμι και το ούζο  που θα  έπιναν οι μεγάλοι της οικογένειας.
          Το πρωί εκείνης της Πρωτοχρονιάς όταν σηκώθηκαν από τον ύπνο και ετοιμάσθηκαν, τους περίμεναν στο τραπέζι οι μελωμένοι λουκουμάδες  πασπαλισμένοι  με κανέλα και σουσάμι. Ευχήθηκαν ο ένας στον άλλον τα χρόνια πολλά ευτυχισμένο  το νέο έτος 1952 και απόλαυσαν τη νοστιμιά των λουκουμάδων της Πρωτοχρονιάς.
Πέρασαν χρόνια πολλά από τότε. Τα παιδιά μεγάλωσαν πήραν τους δικούς τους δρόμους, έκαναν δικές τους οικογένειες ενώ οι γονείς έμειναν στο τόπο τους και τώρα πλέον  αναπαύονται  στον τόπο της  παντοτινής γαλήνης. Έπαψαν  να θυμούνται τα όσα έζησαν  τα  δύσκολα χρόνια που  πέρασαν. Τα παιδιά ζούνε πλέον στους δικούς τους ρυθμούς ο καθένας και όταν καθένα απ’ αυτά ξεκλέβει λίγο χρόνο από τις έννοιες του  δεν παραλείπει να ανάψει το κανδήλι της μνήμης στο διπλανό  κοιμητήρι.
           Ο Πέτρος  που εδώ και χρόνια είχε εγκατασταθεί στην Πάτρα σηκώθηκε όπως  κάθε μέρα την ίδια ώρα  από το κρεβάτι του, τι κι αν ήταν  Πρωτοχρονιά. Έκανα τις μελετημένες κινήσεις του, τάισε  τις κότες και τους σκύλους του, πέταξε τα σκουπίδια στον κάδο, ετοίμασε το πρωινό του, πήρε τα χάπια που  είχε ορίσει ο γιατρός του και τη δοσολογία   φρόντιζε η γυναίκα του και μετά πήγε στο ναό της πόλης για μια ευχαριστήρια προσευχή.
           Όμως αν και όλα ήταν εντάξει, όλα ήταν προετοιμασμένα και πλέον δεν είχε έννοιες παρόμοιες με εκείνες των παιδικών του χρόνων, αποζητούσε κάτι από το παρελθόν. Κάτι του έλειπε από εκείνη τη μέρα. Ήταν οι σκιές των γονιών, ήταν τα παιδικά χαμόγελα,  το κλάμα του μωρού που έλειπε; Είχε  από την προηγουμένη  αναχωρήσει για το σπίτι της  και η μικρότερη κόρη του με το μωρό της και του έλειπε το κλαψούρισμά της. Σαν κινηματογραφική ταινία του έφεραν στο νου του, όλο εκείνο το σκηνικό της παρασκευής των λουκουμάδων της Πρωτοχρονιάς  του 1952.Τις είδε  να αχνίζουν πάνω στο τραπέζι επικαλυμμένες με  κανέλα και  σουσάμι και να περιμένουν…
Κάποια στιγμή συνήλθε από την ονειροπόληση  και αναζήτησε να προμηθευτεί  από το πλησιέστερο  στο σπίτι του ζαχαροπλαστείο, μια μερίδα αχνιστές λουκουμάδες για το κάθε μέλος της οικογένειας. 
          Ήταν ντυμένος  ακόμη με την αθλητική του φόρμα όταν πήρε αυτή την απόφαση. Πότε άλλαξε ρούχα πότε   ετοιμάσθηκε ούτε το κατάλαβε. Σε λίγα μόλις λεπτά βρέθηκε στο ζαχαροπλαστείο. Καλημέρισε τις πωλήτριες,  ευχήθηκε  χρόνια πολλά για τον καινούργιο χρόνο κι αμέσως διατύπωσε την παραγγελία του. «Έξι μερίδες λουκουμάδες» είπε στην  πρώτη πωλήτρια που βρήκε διαθέσιμη  στον πάγκο του καταστήματος. «Κρίμα που δεν μπορούμε να ικανοποιήσουμε την παραγγελία σας κ. Πέτρο» του είπε. «Σήμερα δεν παρασκευάζουμε λουκουμάδες» συνέχισε, «έχουμε πολλές άλλες παραγγελίες λόγω γιορτής». Κι όμως, σήμερα είναι γιορτή των λουκουμάδων ,ψέλλισε.  Επέστρεψε στο σπίτι του άπραγος. Η επιθυμία του έγινε καπνός.
Δεν το έβαλε όμως κάτω. Πήρε το αυτοκίνητό του και πήγε στο κέντρο της πόλης. Εκεί που γνώριζε πως θα βρει οπωσδήποτε λουκουμάδες. Ήταν  ένα γνωστό Ζαχαροπλαστείο που έκανε αποκλειστικά λουκουμάδες στην οδό Αγίου Νικολάου. Άφησε το αυτοκίνητο στη Μαιζώνος κοντά στο μέγαρο των δικαστηρίων και πεζοπόρησε μέχρι  την Αγίου Νικολάου. Πριν ξεκινήσει πέρασε  και από ένα  παρακείμενο ζαχαροπλαστείο και ρώτησε μήπως εκείνο παρασκεύαζε λουκουμάδες. Όμως κι εκεί ατύχησε. «Έχουμε στο πρόγραμμα να κάνουμε  και λουκουμάδες», του είπε μια ευδιάθετη πωλήτρια. Με υποχρεώσατε, είπε μέσα του, και προχώρησε προς την Αγίου Νικολάου. Προχώρησε  προς τον ανήφορο με κατεύθυνση τις γνωστές σκάλες. Πέρασε κάθετα  τη Μαιζώνος και την  Κορίνθου. Εκεί πιο πάνω είδε την ταμπέλα του καταστήματος να γνωστοποιεί στους διερχομένους  με φωτεινή πινακίδα  «ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ ΛΟΥΚΟΥΜΑΔΕΣ».  Πίστεψε  προς στιγμή  πως τέλειωσε η αποστολή του. Κι όμως, πάλι λάθεψε. Το κατάστημα αν και ήταν φωτισμένο εσωτερικά, ήταν κλειστό. Γιόρταζε προφανώς και ο καταστηματάρχης με  το προσωπικό του  την πρωτοχρονιά. Πήρε απογοητευμένος το δρόμο του γυρισμού στο σπίτι. Στη διαδρομή διάφορες σκέψεις εναλλάσσονταν στο νου του. Η φτώχια του τότε και αντιπαράθεση με την  ευμάρεια του σήμερα. Οι δυσκολίες  της ζωής  και πως  υπερνικούνταν τότε και  πως   η άνεση του σήμερα δυσκόλευε  τις σχέσεις των ανθρώπων. Πως η ευτυχία μετριέται κάθε φορά με τα μέτρα της καθημερινότητας , πως οι άνθρωποι την απολαμβάνουν  και την εύχονται στους γύρω τους και πως την εννοεί ο καθένας απ’ αυτούς. Μ’ αυτές τις σκέψεις έφτασε στο σπίτι του τυλιγμένος με τις παιδικές του  αναμνήσεις. Οι λουκουμάδες της πρωτοχρονιάς  μια φορά είχαν νόημα, και αποτελούσαν γεγονός σ’ εκείνα τα αθώα παιδικά μας χρόνια τα οποία φευ  δεν ξανάρχονται ποτέ!...
                                                         ΙΩΝ ΛΕΥΚΙΟΣ


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΝΕΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ   ΝΕΟΥ  ΒΙΒΛΙΟΥ
 ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Την προσεχή Δευτέρα 7η Ιανουαρίου 2013 ξαναρχίζουν μετά από λίγες μέρες διακοπή ,λόγω των εορτών των Χριστουγέννων τα φιλολογικά βραδινά της Εταιρείας Λογοτεχνών που είναι καθιερωμένα πλέον και γίνονται κάθε Δευτέρα βράδυ στις 7 στο αναγνωστήριο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών και με τη συνεργασία της.
Συνεπώς τη  Δευτέρα σύμφωνα με το πρόγραμμα των εκδηλώσεων  ο γνωστός Λογοτέχνης θεατρικός συγγραφέας και κριτικός Μανώλης Πράτσικας θα παρουσιάσει το  νέο  πολιτικό-υπαρξιακό  μυθιστόρημα του πατρινού λογοτέχνη Βασίλη Χριστόπουλου με τίτλο: «ΔΕΝ ΘΑ ΗΣΥΧΑΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ»
Ο Βασίλης Χριστόπουλος είναι ένας ανήσυχος συγγραφέας που σπούδασε  πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Αθήνας και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη χωροταξία και περιφερειακή ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης. Από το 1976 ζει κι εργάζεται στην Πάτρα ενώ έχει δημοσιεύσει μελέτες για την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, δοκίμια για την τέχνη και πεζογραφήματα.
        Ο Μανώλης Πράτσικας γνωστός  πεζογράφος,  κριτικός βιβλίου και θεάτρου, αναμένεται να κάνει τη δική του αξιολόγηση  στο νέο βιβλίο του πατρινού δημιουργού..
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει ο πρόεδρος της εταιρείας Λεωνίδας Μαργαρίτης.
        Η είσοδος για το κοινό θα  είναι όπως πάντα ελεύθερη.