ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ

ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ
Η Εταιρεία Λογοτεχνών στα πλαίσια του κύκλου των φιλολογικών βραδινών, θα γιορτάσει κι εφέτος την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης στην αίθουσα του αναγνωστηρίου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών την προσεχή Δευτέρα 17 Μαρτίου και ώρα 7.μ.μ..
Η εκδήλωση περιλαμβάνει σύντομη ομιλία για το νόημα τής γιορτής από τον πρόεδρο της Εταιρείας Λεωνίδα Μαργαρίτη και ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του Στ΄ Διαγωνισμού Ποίησης που είχε προκηρύξει και φέτος η Εταιρεία μεταξύ μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων.
Η κυρία ομιλία της βραδιάς της εκδήλωσης θα γίνει από τη Φιλόλογο-Θεατρολόγο, Κρητικό θεάτρου και Λογοτεχνίας, Χριστίνα Κόκκοτα η οποία θα παρουσιάσει το συνολικό ποιητικό έργο του Αμαλιαδίτη ποιητή Κωνσταντίνου Δ. Ηλιόπουλου-Elliot (TΑ ΟΛΙΣΘΗΡΑ ΣΗΜΕΙΑ, ΕΠΩΔΕΣ, ΟΥΤΗ ΕΚΕΙΝΗ,ΤΑ ΠΙΝΑΚΙΑ). Θα ακολουθήσουν απαγγελίες ποιημάτων γνωστών νεοελλήνων ποιητών μας από καλλιτέχνες ηθοποιούς και από τους μαθητές που βραβεύθηκαν οι οποίοι θα απαγγείλουν τα ποιήματα τα οποία διακρίθηκαν στο διαγωνισμό.
Τέλος θα γίνει η απονομή των βραβείων και των επαίνων στους μαθητές που συμμετείχαν στο διαγωνισμό και διακρίθηκαν.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Αρχαίες Ελληνίδες φιλόσοφοι- επιστήμονες



       Αρχαίες Ελληνίδες

φιλόσοφοι- επιστήμονες

Οι περισσότεροι έχουμε διαστρεβλωμένη εικόνα για τη θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα. Νομίζουμε, γιατί έτσι μας είπαν, ότι οι Ελληνίδες ζούσαν κλεισμένες μέσα στο σπίτι, δίχως καμία συμμετοχή στα κοινά, στην Παιδεία και στις Επιστήμες. Αυτό το μεγάλο ψέμα εύκολα ανατρέπεται.
Οι γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα είχαν όσα δικαιώματα και οι σημερινές, εκτός από πολιτικά (δικαίωμα ψήφου). Πολλές από αυτές διακρίθηκαν στις επιστήμες ως ισάξιοι φιλόσοφοι των ανδρών συναδέλφων τους. Ακολουθεί ένας ενδεικτικός κατάλογος με Ελληνίδες φιλοσόφους και επιστήμονες της αρχαιότητας.
ΑΒΡΟΤΕΛΕΙΑ: Πυθαγόρεια φιλόσοφος από τον Τάραντα
ΑΓΛΑΟΝΙΚΗ: αναφερόμενη από τον Πλούταρχο ως Αγανίκη (5ος αι. π.Χ.), ήταν μια αρχαία Ελληνίδα αστρονόμος (η πρώτη χρονολογικά γυναίκα αστρονόμος της αρχαίας Ελλάδας) από τη Θεσσαλία. Αναφέρεται πιο συγκεκριμένα ως Αγλαονίκη η Ηγήτορος επειδή ήταν κόρη του ηγέτη («Ηγήτορα» ή «ταγού») των Θεσσαλών. Δεν είναι γνωστό τίποτα από τη ζωή της Αγλαονίκης.
Ωστόσο αναφέρεται ότι ήταν διάσημη για την ικανότητά της να προβλέπει τις εκλείψεις Ηλίου με ακρίβεια ώρας, κάτι παρόμοιο δηλαδή με τον περίπου σύγχρονό της Θαλή, πράγμα που προδίνει μια παραπέρα γνώση στη Μαθηματική Αστρονομία σε σχέση με τους Βαβυλώνιους αστρονόμους.

Η ίδια, κατά την παράδοση, ισχυριζόταν ότι κατέβαζε από τον ουρανό τη Σελήνη, μία φράση που σχετίζεται με την πρόβλεψη των εκλείψεων Σελήνης, επίσης με ακρίβεια ώρας. Σχετικό σχόλιο υπάρχει στον Απολλόδωρο (Ρόδιον Δ΄ 59). Υπάρχει και η άποψη ότι ήταν μάντιδα και αστρολόγος.
Ο κρατήρας Αγλαονίκη στο νότιο ημισφαίριο της Αφροδίτης, που έχει διάμετρο 64 km, ονομάσθηκε έτσι προς τιμή της αρχαίας αυτής αστρονόμου.
ΑΓΝΟΔΙΚΗ: Η πρώτη γυναικολόγος τον 4ο αιώνα π. Χ ντύθηκε άντρας και κατάφερε να παρακολουθήσει μαθήματα γυναικολογίας. Η αποκάλυψη της πραγματικής της ταυτότητας έγινε τυχαία. Κατηγορήθηκε ότι είχε σχέσεις με τις ασθενείς της και δικάστηκε ως «άνδρας γιατρός που διατηρούσε ερωτικές σχέσεις με τις ασθενείς του». Στη διάρκεια της δίκης και για να υπερασπιστεί τον εαυτό της, αναγκάστηκε να αποκαλύψει την πραγματική της ταυτότητα. Το αποτέλεσμα ήταν να αθωωθεί. Η αθώωση μάλιστα δημιούργησε «δεδικασμένο» και παράλληλα αλλαγή του νόμου που επέτρεπε πλέον και στις γυναίκες να ασκούν την Ιατρική.
ΑΙΘΡΑ: Μέσα από την άχλη της ιστορίας ξεπροβάλει η μυθική μορφή της Αίθρας, κόρης του βασιλιά της Τροιζήνος Πιτθέα και μάνας του Θησέως, με μία άλλη ιδιότητα άγνωστη στους πολλούς. Την ιδιότητα της δασκάλας της αριθμητικής (λογιστικής) δίδασκε τους νέους με τη χρήση άβακα και συμβόλων (κρητικοκομυκηναϊκό σύστημα) ήδη από τον 10 αι. π.Χ
ΑΞΙΟΘΕΑ: (4ος π.Χ. αιώνας). Μαθήτρια της ακαδημίας του Πλάτωνος. Ήλθε στην Αθήνα από την Πελοποννησιακή πόλη Φλιούντα. Δίδαξε μαθηματικά και φυσική στην Κόρινθο και την Αθήνα.
ΑΡΕΤΗ η Κυρηνεία: Κόρη του Αριστίππου, ιδρυτού της Κυρηναϊκής φιλοσοφικής σχολής, η Αρετή (συναντάται και ως Αρήτη) σπούδασε στην ακαδημία του Πλάτωνος. Δίδαξε μαθηματικά, φυσική και ηθική φιλοσοφία στην Αττική και έγγραψε σαράντα τουλάχιστον βιβλία, τουλάχιστον δύο από τα οποία ήταν πραγματείες για τα μαθηματικά. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, τον διαδέχθηκε, κατόπιν εκλογής στην διεύθυνση της Σχολής. Χαρακτηριστικό είναι ότι ανάμεσα στους μαθητές της συγκαταλέγονταν και 100 περίπου φιλόσοφοι.
Ο John Morans στο βιβλίο του “Women in Science” αναφέρει ότι το επίγραμμα του τάφου της έγγραφε : Το μεγαλείο της Ελλάδος, με την ομορφιά της Ελένης, την πέννα του Αριστίππου, την ψυχή του Σωκράτους και την γλώσσα του Ομήρου.
ΑΡΙΓΝΩΤΗ: Φιλόσοφος, συγγραφέας, μαθηματικός από την Σάμο. Ο Πορφύριος την αναφέρει ως θυγατέρα του Πυθαγόρα.  Η Αριγνώτη έγραψε πολλά φιλοσοφικά έργα και μαθηματικό βιβλίο με τίτλο «ΠΕΡΙ ΑΡΙΘΜΩΝ» που χάθηκε.
ΒΙΤΑΛΗ: κόρη της Δαμούς και εγγονή του Πυθαγόρα. Γνώστρια των πυθαγόρειων μαθηματικών. Η Δαμώ προτού πεθάνει της εμπιστεύτηκε τα «υπομνήματα», δηλαδή τα φιλοσοφικά κείμενα του πατέρα της.
ΔΑΜΩ: Θυγατέρα του Πυθαγόρα και της Θεανούς δίδαξε τα πυθαγόρεια δόγματα στην Σχολή του Κρότωνος. Μετά την διάλυση της Σχολής, η Δαμώ, στην οποία ο Πυθαγόρας είχε εμπιστευτεί τα γραπτά του έργα, με την ρητή εντολή να μην τα ανακοινώσει σε αμύητους, κατέφυγε στην Αθήνα. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα τήρησε την παραγγελία του πατέρα της. Αργότερα όμως δημοσίευσε μόνο την γεωμετρική διδασκαλία του Πυθαγόρα, με την βοήθεια του Φιλολάου και του Θυμαρίδα.
Η έκδοση αυτή, που είχε (σύμφωνα με τον Ιάμβλιχο) τον τίτλο «Η ΠΡΟΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑ ΙΣΤΟΡΙΑ». Ήταν μία γεωμετρία ανωτέρου επιπέδου. Κατά τον Γέμινο, η κατασκευή του κανονικού τετραέδρου και η κατασκευή του κύβου οφείλονται στην Δαμώ. Η Δαμώ απέκτησε μία κόρη την Βιτάλη.
ΔΕΙΝΩ: Γυναίκα του Βροντίνου. Μαθήτρια και πεθερά του Πυθαγόρα, γνώστρια της αριθμοσοφίας. Μελέτησε τους ελλιπείς αριθμούς. Ένας αριθμός λέγεται ελλιπής, όταν οι γνήσιοι διαιρέτες του (δηλαδή οι διαιρέτες εκτός του εαυτού του), αν προστεθούν δίνουν άθροισμα μικρότερο του ιδίου του αριθμού. Έτσι ο αριθμός 8 είναι ελλιπής γιατί 1+2+4=7
ΠΟΛΥΓΝΩΤΗ (7ος – 6ος π.Χ. αιώνας) Ο ιστορικός Λόβων ο Αργείος αναφέρει την Πολυγνώτη ως σύντροφο και μαθήτρια του Θαλού. Γνώστρια πολλών γεωμετρικών θεωρημάτων, λέγεται (μαρτυρία Βιτρουβίου), πως και αυτή συντέλεσε στην απλούστευση των αριθμητικών συμβόλων με την εισαγωγή της αρχής της ακροφωνίας, δηλαδή με την εισαγωγή αλφαβητικών γραμμάτων που αντιστοιχούσαν το καθένα σε το καθένα στο αρχικό γράμμα του ονόματος του αριθμού. Έτσι το Δ αρχικό του ΔΕΚΑ, παριστάνει τον αριθμό 10. Το Χ, αρχικό του ΧΙΛΙΑ παριστάνει τον αριθμό 1000 κοκ Κατά τον Βιτρούβιο η Πολυγνώτη διετύπωσε και απέδειξε πρώτη την πρόταση «ΕΝ ΚΥΚΛΩ Η ΕΝ ΤΩ ΗΜΙΚΥΚΛΙΩ ΓΩΝΙΑ ΟΡΘΗ ΕΣΤΙΝ»
ΛΑΣΘΕΝΕΙΑ (4ος π.Χ. αιώνας). Η Λασθενία από την Αρκαδία είχε μελετήσει τα έργα του Πλάτωνος και ήλθε στην Ακαδημία (του Πλάτωνος) για να σπουδάσει μαθηματικά και φιλοσοφία. Μετά τον θάνατο του Πλάτωνος συνέχισε τις σπουδές της κοντά στον ανεψιό του Σπεύσιππο. Αργότερα έγινε και αυτή φιλόσοφος και σύντροφος του Σπευσίππου. Σύμφωνα με τον Αριστοφάνη τον Περιπατητικό στην Λασθένεια οφείλεται και ο επόμενος ορισμός της σφαίρας:
«ΣΦΑΙΡΑ ΕΣΤΙΝ ΣΧΗΜΑ ΣΤΕΡΕΟΝ ΥΠΟ ΜΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΝ, ΠΡΟΣ ΗΝ, ΑΦ’ ΕΝΟΣ ΣΗΜΕΙΟΥΤΩΝ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΠΑΣΑΙ ΑΙ ΠΡΟΣΠΙΠΤΟΥΣΑΙ ΕΥΘΕΙΑΙ ΙΣΑΙ ΑΛΛΗΛΑΙΣ ΕΙΣΙΝ».

Σημείωση:  Επιλέξαμε κάποιες ενδεικτικές σύντομες βιογραφίες για να μη  κουράσουμε.
Λ.Γ.Μ.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ



ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ
                                   Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επιτ. Δικηγόρου
                               Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών
                 Οι  εραστές της ποίησης μαζί με τους δημιουργούς της με διακήρυξη της ΟΥΝΕΣΚΟ γιορτάζουν   σ’ όλο τον κόσμο, την 21η Μαρτίου κάθε χρόνου   την Διεθνή Ημέρα Ποίησης.
                  Η γιορτή αυτή    μας προσφέρει μια ακόμη  ευκαιρία να μελετήσουμε  κάποια  ποιήματα  και  να ακούσουμε ανάλογες  ομιλίες  για την ποίηση και τους  ποιητές.
                    Θα κεντρίσει   ίσως   το ενδιαφέρον και   ατόμων  που δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. Εκείνη τη μέρα   ίσως  αναζητήσουν  κάποια   ποιητική συλλογή, να επαναλάβουν  κάποιους στίχους που  στο παρελθόν τους συγκίνησαν  και τους θυμίζουν   κάποιες  συναισθηματικές στιγμές της ζωής τους.
            Η ποίηση είναι σύμφυτη με την ανθρώπινη φύση και  ψυχολογία. Ο Έλληνας γνήσιος απόγονος του Ομήρου έχει κληρονομήσει το φίλτρο της ποίησης και  του έχει γίνει  εσωτερική ανάγκη  για δημιουργία, για τραγούδι,  μοιρολόγι, ύμνο, θρήνο,  θούριο, παιάνα.
 Η ποίηση  ταξιδεύει,  εμπνέει,  παρηγορεί και  χαρίζει ελπίδα και αισιοδοξία. Ο άνθρωπος σε κάθε ευκαιρία με την ποίηση τραγουδάει, χορεύει, πολεμάει ονειρεύεται και  θρηνεί.
         Με στίχους αποτυπώνει  τους καημούς  ,τις ελπίδες , τα βάσανά  ,τις προσδοκίες  του για απελευθέρωση, και την αισιοδοξία του για υψηλότερους στόχους.
           Η ποίηση σαν όστρακο  αντηχεί τη μουσική του κόσμου, την αρμονία του σύμπαντος. Αναμεταδίδει τη  φωνή του λαού, τη γλώσσα των εκλεκτών, το λόγο του ερημίτη.
           Πνευματική άσκηση και  προσευχή στο κενό είναι η ποίηση. Διάλογος με την απουσία. Προσκλητήριο σε ταξίδι. Είναι η ζωντανή φωνή του ανθρώπου, μέσα στην ερημιά της μεταφυσικής αγωνίας. Η παρηγοριά των μοναχικών στο κυνήγι της στιγμιαίας  ευτυχίας. Ο εσωτερικός κραδασμός του είναι, στις επιδράσεις των συναισθηματικών φορτίσεων. Το ψυχικό βίωμα, το ηθικό  αντίκρισμα της αμεσότητας και της πληρότητας.
          Ο Άρης Δικταίος σ’ ένα δοκίμιo για την ποίηση γράφει: «Η ποίηση στις πιο υψηλές στιγμές της δεν είναι παρά η έκφραση της ανθρώπινης απελπισίας για την εφημερότητα τούτη. Μιας απελπισίας, που δεν έρχεται παρά σαν το αποτέλεσμα μιας παρά φύσιν δίψας για το απόλυτο.»
            Αλλά ας αφουγκραστούμε και φωνές από τους ποιητές του κόσμου: Ο Οκτάβιος Πας  αναφερόμενος στην ποίηση γράφει  :
           «Η ποίηση δεν προτίθεται να παρηγορήσει τον άνθρωπο για το θάνατο, αλλά να τον κάνει να διακρίνει ότι ζωή και θάνατος είναι αξεχώριστα…ότι είναι ένα σύνολο. Ο αρχαίος ποιητής ισχυριζόταν ότι εκφράζει την πραγματικότητα ή ότι δημιουργεί μιαν άλλη ιδεώδη. Ο σύγχρονος ποιητής αναζητεί στην ποίηση το μυστικό του κόσμου και κείνο της μεταμόρφωσής του. Η ποίηση είναι η τάση του ποιητή να δαμάσει την πραγματικότητα και να συγκρατήσει το εφήμερο με λέξεις θαυμαστά διευθετημένες».
           Ο Ντίλας Τόμας μας λέγει :  «΄Ένα ποίημα μπορείς να το διαλύσεις για να δεις τι είναι εκείνο που το κάνει να πάλει, τεχνικά κι όταν τα κομμάτια που βρεθούν απλωμένα εμπρός σου, τα φωνήεντα, τα σύμφωνα, οι ρύμες και τα μέτρα. Ναι αυτό είναι! Για αυτό τούτο το ποίημα με συγκινεί! Είναι η τεχνική! όμως ξαναβρίσκεσαι πάλι εκεί που ξεκίνησες. Επιστρέφεις με τη μαγεία της συγκίνησης που του  δώσανε οι λέξεις. Και η μεγαλύτερη ακόμη τεχνική αφήνει τρύπες και κενά στην επεξεργασία ενός ποιήματος, έτσι ώστε κάτι που δεν υπάρχει στο ποίημα να μπορεί να ξεγλιστρήσει, να εισδύσει ν’ αστράψει και να βροντήξει μέσα σου. Η χαρά και ο προορισμός της ποίησης είναι και ήταν πάντα, η δοξασία του ανθρώπου που είναι δοξασία του Θεού».
           Tέλος  ο Σεϊμου Χίνι  σε δοκίμιό του, γράφει:«Η ποίηση ας μου επιτραπεί να πω είτε εκπληρώνει το θέλημα κάποιου αρχαίου Θεού είτε φιλοδοξεί να εκφράσει κάτι καινούργιο, πρέπει ν’ αποτελεί προϊόν εργασίας μιας συγκροτημένης συνείδησης και ως εκ τούτου να μην απλοποιεί. Ο,τι επεξεργάζεται και ο,τι επινοεί θα πρέπει να προσβλέπει στην σύνθετη πραγματικότητα η οποία περιβάλλει και από την οποία προέρχεται. Η Θεία Κωμωδία συνιστά ένα περίβλεπτο παράδειγμα για το πώς μπορεί η ποίηση, να φτάσει στην ύψιστη επάρκεια….. … Όσο τα στοιχεία που συντονίζουν την φαντασία ανταποκρίνονται στα δεδομένα που συντονίζουν τον κόσμο και διαρκούν, η ποίηση δεν θα πάψει να παίζει, και να φέρει εις πέρας, τον σημαίνοντα ρόλο της».

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ





                      ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
                            Τηλ.2610 322 901 κιν.6946 405 993
e-mail :
Κανάρη 46 26222 Πάτρα
 ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Η Εταιρεία Λογοτεχνών  σας προσκαλεί
να παραστείτε στον εορτασμό
της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης
  την προσεχή  Δευτέρα 17 Μαρτίου και ώρα 7.μ.μ.
 στην αίθουσα  της Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
 Σύντομη ομιλία  του προέδρου της Εταιρείας
 Λεωνίδα Μαργαρίτη.
Κύρια ομιλία  από τη  Χριστίνα Κόκκοτα
 Φιλόλογο-Θεατρολόγο-Κριτικό
με θέμα:
«Το  ποιητικό  έργο
του Κωνσταντίνου Ηλιοπούλου »
Απαγγελίες   βραβευμένων ποιημάτων 
 από  τους δημιουργούς.
Απονομή   βραβείων του Στ΄ Διαγωνισμού.

Η παρουσία σας θα μας τιμήσει ιδιαιτέρως

                                    ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ                       

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΟΙΗΣΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ   ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΟΙΗΣΗΣ     ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του ΣΤ΄ ποιητικού διαγωνισμού που προκήρυξε η Εταιρεία Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδας  με την ευκαιρία των εορταστικών εκδηλώσεων για την «Παγκόσμια ημέρα ποίησης»  και την  επέτειο των «150 χρόνων από τη γέννηση και 80 από το θάνατο του ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη».
Η κριτική επιτροπή  συγκροτηθείσα  από τους συμπολίτες   Λεωνίδα Μαργαρίτη Πρόεδρο της Εταιρείας Λογοτεχνών ,Μαρία Καρέλα Πεζογράφο  Γενική Γραμματέα   και Σταύρο Ιντζεγιάννη Λογοτέχνη-Δημοσιογράφο- κριτικό βιβλίου, μετά τη μελέτη των έργων των διαγωνιζομένων  και την  ανταλλαγή απόψεων, κατέληξε στην επιλογή τριών  μαθητών  Λυκείου και  ισάριθμων  μαθητών            Γυμνασίου  για την απονομή    των   βραβείων  και επαίνων της προκήρυξης  ως ακολούθως:
ΒΡΑΒΕΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ
To Α΄ Βραβείο  στο   μαθητή  της Α΄ Τάξεως του 5ου Γ.Ε.Λ. Πατρών  Κωνσταντίνο Βιέννα   με   ψευδώνυμο «Ερμόλαος Κάμμας»   για το ποίημα του  «Ακροβάτης-Το σκοινί»
To B΄Βραβείο  στη  μαθήτρια της Α΄ Τάξεως του 2ου
ΕΠΑ.Λ. Αιγίου Αναστασία Παλιακάση με το ψευδώνυμο «ΗΧΩ ΜΝΗΜΗΣ» για  το ποίημα της  «ΣΤΥΛΟΒΑΤΕΣ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ» και  
Το Γ΄ Βραβείο  στο   μαθητή της Β΄ τάξεως του 12ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης Παντελή-Αρσένιο Καμανά  με το ψευδώνυμο «ΓΟΡΓΙΑΣ» για το ποίημα του «Ο αντιστρεπτός χρόνος»                

ΕΠΑΙΝΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ
 Στους μαθητές Λυκείου  θα απονεμηθούν  επίσης τρεις έπαινοι, ως ακολούθως: 
Ο Α΄ Έπαινος  θα απονεμηθεί   στην  μαθήτρια  της Β΄ Τάξεως του  3ου  Γενικού Λυκείου Πατρών Φλώρα Τσάκωνα με ψευδώνυμο «Κλειώ» για το ποίημα της   «Ήχοι γνώριμοι».
Ο  Β΄ Έπαινος  θα απονεμηθεί  στη Μαθήτρια  της Β΄ τάξεως του Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης της Σχολής Μοραΐτη Αριάδνη-Ιωάννα Καρανικόλα  με το ψευδώνυμο «Αριάννα», για το ποίημα της «ΕΚΕΙ».
             Ο Γ΄ Έπαινος θα απονεμηθεί   στη  Μαθήτρια  της  Β΄ τάξης του 1ου Λυκείου Αμαλιάδας Φωτεινή-Πελαγία Λεβέντη με το ψευδώνυμο «Φέλια Πασχαλίδη »,για το ποίημα της «ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΣΕΝΑ»

ΒΡΑΒΕΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
             Το Α΄ Βραβείο  θα απονεμηθεί στη μαθήτρια της Γ΄ τάξεως του 1ου Γυμνασίου Ναυπάκτου Μαντώ Τσάτσου με το ψευδώνυμο «Madolia steel»  για το ποίημα της  «ΥΠΑΤΙΑ»
           To Β΄ Βραβείο θα απονεμηθεί στο μαθητή της Β΄ τάξης  του Πρότυπου  Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Πατρών Παναγιώτη Τσουκαλή   με το ψευδώνυμο «ΑΝΙΚΗΤΟ ΒΕΛΟΣ» για το ποίημα του «ΕΥΘΥΝΗ».
           Το Γ΄ Βραβείο  θα απονεμηθεί στη   μαθήτρια  της Γ΄ Τάξεως του Εσπερινού Γυμνασίου Αμαλιάδος Χριστίνα Μητρογιαννοπούλου με το ψευδώνυμο «ΕΣΩ»   για το ποίημα της «ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ».
Επίσης  στους μαθητές  Γυμνασίου  θα δοθούν και    τρεις έπαινοι, ως ακολούθως:
 Ο Α΄ Έπαινος θα απονεμηθεί στη   Μαθήτρια   της Β΄ τάξεως του Εσπερινού Γυμνασίου Αμαλιάδος Αμαλία Ναστούλη  με το ψευδώνυμο «ΝΑΜΑ»για το ποίημα της «ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ».
Ο  Β΄ Έπαινο   θα απονεμηθεί στο  μαθητή της Γ΄ τάξεως του Μουσικού Γυμνασίου Πατρών Γιώργο Σώλο με το ψευδώνυμο «Μικρός ονειροπόλος»  για το ποίημα του  «Μικρός ονειροπόλος».
Ο Γ΄ έπαινο  θα απονεμηθεί στη  μαθήτρια της Γ΄ τάξης του 14ου Γυμνασίου Πατρών  Αλεξία Σιλαίου με το ψευδώνυμο «Τζένη» για το ποίημα τους  «Το παιχνίδι της ζωής».
Τα βραβεία και οι έπαινοι θα απονεμηθούν  τη Δευτέρα 17  Μαρτίου και ώρα 7μ.μ. κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων της  Εταιρείας Λογοτεχνών για την Παγκόσμια ημέρα ποίησης στην αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών.
Τα βραβεία πέραν του τιμητικού διπλώματος θα συνοδεύονται και με τεύχη του περιοδικού  «ΑΧΑΪΚΑ» καθώς και με  βιβλία ποιητικών συλλογών μελών της Εταιρείας Λογοτεχνών . Σε όσους μαθητές  θα απονεμηθούν έπαινοι,  θα τους δοθεί   από ένα αντίτυπο της τελευταίας ΑΝΘΟΛΟΓΙΑΣ της Εταιρείας Λογοτεχνών.
Τα ποιήματα που διακρίθηκαν   θα δημοσιευθούν στην Ηλεκτρονική σελίδα της Εταιρείας Λογοτεχνών και   στο προσεχές τεύχος του περιοδικού «ΑΧΑΪΚΑ» ενώ θα γίνει  προσπάθεια όλα τα έργα  των μαθητών που έλαβαν μέρος  στο  διαγωνισμό να εκδοθούν και να  κυκλοφορήσουν σε μια Ανθολογία με τον τίτλο: ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ  ΣΤ΄ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΠΟΙΗΣΗΣ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ



                              ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΓΙΟΡΤΗ  ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

                                              Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επιτ, Δικηγόρου
                                                         Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών
         Mε την αυγή  της Άνοιξης γιορτάζουν οι  γυναίκες όλου του κόσμου.
       Μια καθημερινή ανεξόφλητη  επιταγή. Μια  εκπλήρωση οφειλής  στο άλλο  μισό   της γης.
      Μια γιορτή που θυμίζει ουσιαστικά τους αγώνες της  για αναγνώριση, της συμβολής της  στην πλάση. Από την εποχή της δημιουργίας με το: «ποιήσωμεν αυτω βοηθόν» μέχρι στις μέρες μας οι γυναίκες αγωνίζονται:
       Για την ανεξαρτησία της προσωπικότητάς τους , την ισότιμη αντιμετώπισή τους , και  την αναγνώριση  των δικαιωμάτων τους . Η γυναίκα  του σήμερα δεν είναι η γυναίκα του χτες. Έχει όμως   πολύ  δρόμο να διανύσει.
         Δημιουργήθηκε  συνεργάτης, σύντροφος, βοηθός  και συνδημιουργός , όμως  υποτιμήθηκε σε μεγάλο βαθμό η προσφορά της.
     Όχι μόνο αυτό αλλά ακόμη και  σήμερα  υπάρχουν γυναίκες που κακοποιούνται, που αποτελούν αντικείμενο  εκμετάλλευσης  και αγοραπωλησίας.                     
                  Η παγκόσμια  γιορτή  καθιερώθηκε για να θυμίζει τις υποχρεώσεις  όλων  απέναντι της. Να θυμίζει ,το σεβασμό και την αγάπη  που οφείλουμε  στο πρόσωπό της   και τη στάση μας  ως  κοινωνία για τη  δικαίωση των αγώνων της για  ισότιμη αντιμετώπιση της.
              Βέβαια η γυναίκα δίνει καθημερινά το παρών της   και αξιώνει την ανάλογη τιμή  όλες τις μέρες του χρόνου.
              Ας γιορτάσουμε   μαζί της, τις κατακτήσεις της, ας χαρούμε μαζί της τις επιτυχίες της ,ας αγωνιστούμε μαζί της για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της και ας σταθούμε δίπλα  σ’ όλες   τις καταπιεσμένες γυναίκες του κόσμου.
              Ας γιορτάσουμε τη Γυναίκα Μητέρα, σύντροφο,   αδελφή,   κόρη, ερωμένη, σύμβολο.
             Ας  γιορτάσουμε τη Μητέρα, την πιο γλυκιά μορφή της οικουμένης.
              Ας γιορτάσουμε τη σύντροφο, συνοδοιπόρο της ζωής, συμμέτοχο της χαράς και της λύπης, της  ζωής συνδημιουργό.
              Ας  γιορτάσουμε  την αδελφή, του ονείρου, της αναζήτησης, της εχεμύθειας,  της εφηβείας  τη  φίλη.
             Ας   γιορτάσουμε  κάθε  φίλη  που μας συντρέχει , στις ώρες του πόνου,  και της χαράς .
            Ας  γιορτάσουμε  την κόρη, τη  μικρή αγαπημένη, κρυφή απαντοχή,   συνέχεια της ζωής.
           Ας  γιορτάσουμε την ερωμένη της χαράς, ιέρεια του πάθους, του πόθου και της λύτρωσης.
          Ας γιορτάσουμε τη  Γυναίκα , μύθο και   σύμβολο,  τροφό των γενεών.
          Ας γιορτάσουμε τη γυναίκα που  ανέδειξε Μύστες, Ήρωες και   Στρατηλάτες.
          Ας γιορτάσουμε τη γυναίκα που ανέδειξε μορφές  της επιστήμης, της προόδου, της Ειρήνης και της Ευημερίας.
         Ας γιορτάσουμε   το στήριγμα του  κάθε  μεγάλου άντρα ,  του  κάθε ταπεινού εργάτη.
          Ας γιορτάσουμε τις γυναίκες,  φωτεινά παραδείγματα  στη διαδρομή των αιώνων.
          Ας τις  δώσουμε   τις  θέσεις που τις αρμόζουν  και όχι  ποσοστώσεις και μικρόψυχα μερίδια.
          Ας γιορτάσουμε μαζί της με ένα  εγκάρδιο χαιρετισμό με τα λόγια του μεγάλου μας Εθνικού ποιητή Κωστή Παλαμά:
         
         «Χαίρε, , Γυναίκα Εσύ, Αθηνά ,Μαρία Ελένη, Εύα.
          Να η ώρα σου. Τα ωραία φτερά δοκίμασε και ανέβα
          Καθώς είσαι ανάλαφρη και πια δεν είσαι σκλάβα
          Προς τη μελλούμενη άγια γη πρωτύτερα εσύ τράβα
          Κι ετοίμασε τη νέα ζωή, μιας νέας χαράς υφάντρα
          Κι ύστερα αγκάλιασε, ύψωσε και φέρε εκεί τον άντρα
          Και πλάσε την πρωτόπλαστη, ω Αγάπη εσύ αρμονία
          Εσύ Ομορφιά, Σοφία εσύ Πειθώ και Παρθενία».

ΟΜΙΛΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ




ΟΜΙΛΙΑ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΟ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΒΡΑΔΙΝΟ
ΤΗΣ 10ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ

Την προσεχή Δευτέρα 10η Μαρτίου   ξαναρχίζουν,  μετά από μια  μικρή διακοπή, λόγω των καρναβαλικών εκδηλώσεων  τα φιλολογικά βραδινά της Εταιρείας Λογοτεχνών που είναι καθιερωμένα πλέον και γίνονται κάθε Δευτέρα βράδυ στις 7 με τη συνεργασία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης-Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Πατρέων, στο αναγνωστήριό της.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα των εκδηλώσεων ο γνωστός Διδάκτορας ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και καθηγητής της νεώτερης ιστορίας του Πανεπιστημίου Πατρών Αθανάσιος Θ. Φωτόπουλος θα μιλήσει με θέμα:
 «Μορφές των Καλαβρυτινών Γραμμάτων»
Ο ομιλητής  Αθανάσιος Θ. Φωτόπουλος γεννήθηκε στον  Πύργο  της Ηλείας το  1950.   Σπούδασε  στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Rand Afrikaans University (Γιοχάνεσμπουργκ) και δίδαξε στη μέση εκπαίδευση και σε μεταπτυχιακό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι διδάκτορας ιστορίας (Πανεπιστήμιο Αθηνών από το  199  και διδάσκει  από το 2003 κ.ε. νεότερη ελληνική ιστορία στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
Από το 1989 εκδίδει το ετήσιο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Journal of Oriental and African Studies (JOAS),και από το 1994 το τριμηνιαίο περιοδικό «Ηλειακή Επιθεώρηση».
Το 2011 εκλέχτηκε Πρόεδρος της Εταιρείας Ιστορικών Σπουδών επί του Νεώτερου Ελληνισμού.
Έχει τιμηθεί με βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών (1980). Πεδίο της έρευνάς του είναι η ιστορία του νεότερου ελληνισμού.
Έχει εκδώσει αρχειακές πηγές και έχει δημοσιεύσει μελέτες ιστορικού, φιλολογικού, λαογραφικού και βιβλιογραφικού περιεχομένου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον δείχνει για την επισήμανση και την έκδοση άγνωστων κειμένων-πηγών της νεότερης ελληνικής ιστορίας.
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει ο
πρόεδρος της εταιρείας Λεωνίδας Μαργαρίτης.
Η είσοδος για το κοινό   είναι όπως πάντα ελεύθερη.