ΑΛΕΚΟΣ ΜΑΡΑΣΛΗΣ



ΑΛΕΚΟΣ ΜΑΡΑΣΛΗΣ : Ο γιατρός που συνέδεσε το όνομά του με μια στρατιά παιδιών που ήρθαν στον κόσμο στην Πάτρα- Ο επιστήμονας, ο πολιτικός, ο συγγραφέας, ο άνθρωπος

Life
&the City

Ένας αγνός και τίμιος ιδεαλιστής

26/05/2016 18:08


Αλέκος Μαρασλής: Ο γιατρός που συνέδεσε το όνομά του με μια στρατιά παιδιών που ήρθαν στον κόσμο στην Πάτρα- Ο επστήμονας, ο πολιτικός, ο συγγραφέας, ο άνθρωπος Ένας αγνός και τίμιος ιδεαλιστής

Υπάρχουν ορισμένα πρόσωπα που χαράζουν με την πένα τους και με το νοιάξιμό τους το δέρμα της πόλης, αφήνοντας πάνω της τις πινελιές τους και καλλιεργώντας τη μνήμη της με ωραίες αναμνήσεις, από αυτές που μας παίρνουν από το χέρι και μας γυρίζουν πίσω σε εποχές που πάντα θα είναι κρυμμένες στη φράση «τότε που...» και κανακεμένες με την νοσταλγία του καιρού που πέρασε και άφησε πίσω του εκείνο το τραγικό «ανεπιστρεπτί».
Ένα από αυτά τα πρόσωπα που έφυγαν αλλά άφησαν την υπογραφή τους να φιγουράρει στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και τις μνήμες χιλιάδων παιδιών που ήρθαν στο φως στην περίφημη κλινική του, ήταν ο Αλέκος Μαρασλής, αυτός ο υπέροχος, ανήσυχος και πολυσχιδής άνθρωπος της προσφοράς και της αναζήτησης, που αγάπησε την Πάτρα και την έβαλε στο κέντρο του ενδιαφέροντός του, φωτίζοντας το παρελθόν της και φέρνοντας το φως της ζωής το...μέλλον της.
Αριστερά ο Μανώλης Πράτσικας, τρίτος από αριστερά ο Αλέκος Μαρασλής και δεξιά ο Λεωνίδας Μαργαρίτης
"Σεμνός και επιτυχημένος επιστήμονας, δεν περιορίσθηκε στον επαγγελματισμό του πράγμα που συνήθως συμβαίνει, μελέτησε τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, πάσχισε για τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, μόχθησε για τον άνθρωπο και τα προβλήματά του και στάθηκε δίπλα του για να τον βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων του.
Αγνός και τίμιος ιδεαλιστής προσέφερε τα πάντα για το καλό του ανθρώπου, του συνάνθρωπου, του φίλου, του συμπολίτη, του συντρόφου, του συνοδοιπόρου. Την καρδιά του φλόγιζαν τα ιδανικά της ελευθερίας, της δημοκρατίας της κοινωνικής Δικαιοσύνης, της πατρίδας, του έθνους, της προόδου. Υπήρξε πρωτοπόρος στους κοινωνικούς αγώνες" λέει ο Λεωνίδας Μαργαρίτης για τον φίλο του, πρώτο αιρετό πρόεδρο της Ένωσης Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδας.
Ο Αλέκος Μαρασλής γεννήθηκε στην Πάτρα το 1929. Εργάστηκε σαν γιατρός- μαιευτήρας και ταύτισε το όνομά του με πολλές γεννιές Πατρινών που θυμούνται την μητέρα τους να τους λέει ότι γεννήθηκαν στην κλινική του με συντροφιά το ζεστό ανθρώπινο χαμόγελό του.
Από το 1960 διηύθυνε ιδιωτική κλινική η οποία στην αρχή βρισκόταν στην οδό Αγίου Νικολάου και αργότερα στην οδό Καρόλου. Ήταν υποψήφιος δήμαρχος στις εκλογές τού 1986 αλλά δεν εξελέγη.
Ήταν παντρεμένος και είχε έναν γιο.
Έφυγε από τη ζωή τον Οκτώβριο του 1992.
Άφησε πίσω του ένα σημαντικό συγγραφικό έργο.
Αυτό είναι το σύντομο βιογραφικό του. Πίσω από αυτό, βρίσκεται όμως μια γεμάτη ζωή.
Ο Μαρασλής υπήρξε από τους πρώτους που πλαισίωσαν την Κίνηση των Δημοκρατικών Συνδέσμων πριν από την επιβολή της χούντας και από τους πρώτους που συνέστησαν την αντιστασιακή οργάνωση Δ.Ε.Κ.Α. μετά το πραξικόπημα.
Ήταν ένας από τους «149» της 3ης Σεπτέμβρη οι οποίοι θεμελίωσαν ένα πολιτικό εγχείρημα που έμελλε να αλλάξει τον πολιτικό χάρτη της χώρας και εν τέλει την πορεία της.
"Αλλά η μεγάλη του αγάπη υπήρξε η Αυτοδιοίκηση" λέει ο Λεωνίδας Μαργαρίτης: «Όταν επιστρατεύθηκε στις εκλογές του Οκτωβρίου του έτους 1981 με προσωπική του παράκληση-απαίτηση του προέδρου του ΠΑ.ΣΟ.Κ, ενθυμούμε πως είχαμε επισκεφθεί μαζί τότε τον πρόεδρο, το αίτημά του ήταν να υπηρετήσει την πόλη από το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτή του η αγάπη τον έκανε να κινήσει μόνος, τον ανηφορικό δρόμο της προσφοράς, κόντρα στις κομματικές επιλογές και να απαντήσει τότε με τα εξής λόγια στην ανακοίνωση της διαγραφής του: «Θέλω να δηλώσω ότι πάντα βρισκόμουν και θα βρίσκομαι μέσα στους αγώνες του Λαού για Ελευθερία, Δημοκρατία και Κοινωνική Δικαιοσύνη. Το απέδειξαν οι αγώνες μου στην ΄Ένωση Κέντρου, στους Δημοκρατικούς Συνδέσμους, στην αντιστασιακή μου δράση κατά την δικτατορία και στη στελέχωση του Κινήματος για την άνοδό του στην εξουσία. αποδέχθηκα την διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη από τους πρώτους και θα συνεχίσω να αγωνίζομαι για τα ιδανικά της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας χωρίς να μπορεί κανένας να μου αφαιρέσει αυτά τα δικαιώματα.»
"Αλλά και όταν ακόμη ήταν Αντιπρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Πατρέων ο Αλέκος Μαρασλής δεν χαρίστηκε στον τότε Δήμαρχο, πρόεδρο του Πνευματικού Κέντρου, του άσκησε δημόσια μέσω του τοπικού τύπου κριτική και τον κατηγορούσε ως υπαίτιο του ναυαγίου της υπόθεσης ίδρυσης Δημοτικού Επαγγελματικού Θεάτρου στην πόλη" σημειώνει ο Λεωνίδας Μαργαρίτης.
Ένα χαρακτηριστικό δείγμα της προσωπικότητάς του υπήρξε και ένα περιστατικό το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας σε εφημερίδα των Αθηνών.
Η Επιτροπή Ειρήνης Πάτρας οργάνωσε μια δημόσια ομιλία. Ομιλητής ο Αλέκος Μαρασλής-πρώην στέλεχος του ΠΑΣΟΚ αναδομηθείς λόγω Αννινου. ΄Έγινε η σχετική προβολή, το ανάγγειλε το θέμα πομπωδώς ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ αλλά…Αλλά την παραμονή της ομιλίας παρουσιάστηκαν μπροστά στον κ. Μαρασλή τέσσερις Κνίτες. - Πάρτο… του είπαν και του έδωσαν κάτι χαρτιά. -Τι είναι αυτό; -Είναι ο… λόγος που θα εκφωνήσεις. Βέβαια ο κ. Μαρασλής έστειλε στον …Μαρξ τους συντρόφους και η ομιλία δεν έγινε τελικά".
Τεράστια και η πολιτιστική του προσφορά στην Πάτρα.
Ενίσχυσε την πνευματική κίνηση ΟΣΤΡΑΚΑ του ποιητή Σωκράτη Σκαρτσή, παραχωρώντας δωρεάν μια αίθουσα ιδιοκτησίας του για τις εκδηλώσεις της. Επί της προεδρίας του στην Εταιρεία Λογοτεχνών καθιέρωσε τα φιλολογικά βραδινά και την ετήσια άκδοση του Ανθολογίου με τον τίτλο «Λογοτεχνικά Κείμενα»
Υπήρξε διευθυντής σύνταξης του περιοδικού ΑΧΑΪΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ και συνεκδότης με τον ποιητή Φοίβο Δέλφη του λογοτεχνικού περιοδικού ΔΕΛΦΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ.
Ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου επί Δημάρχου Θεόδωρου ΄Αννινου και στην Εταιρεία Θεάτρου στην οποία διετέλεσε πρόεδρος επί σειρά ετών. Ήταν ένας από τους ανθρώπους που συνέβαλαν τα μέγιστα στη δημιουργία του θεάτρου ΑΓΟΡΑ.
Ως πρόεδρος της Εταιρείας Τοπίου και Περιβάλλοντος πρωτοστάτησε στον αγώνα για τη σωτηρία του Πατραϊκού και την αποτροπή της κατασκευής καρβουναποθήκης στο Δρέπανο. Σ’ ένα άρθρο του έγραφε μεταξύ άλλων και τα εξής «..τα κύματα του Κορινθιακού θα αφηνιάσουν από αγανάκτηση και θα πνίξουν όλες τις αμαρτωλές πράξεις και τις βέβηλες ενέργειες. Θα πνίξουν και εσάς τους υπεύθυνους, αλλά δυστυχώς και εμάς τους αθώους, αν σύντομα δε σηκώσουμε τη φωνή και την πυγμή μας. Καιροί ου μενετοί.»
Ο Μαρασλής άφησε το απότύπωμά του στην ιατρική και στα γράμματα με πλήθος άρθρων και μελετών, αξιόλογες εργασίες του είδαν το φως της δημοσιότητας ως αυτοτελή έργα όπως το έργο του με τίτλο «Ιατρική και Γιατροί στην Πάτρα» για το οποίο τον βράβευσε η Ακαδημία Αθηνών, «Η ερωτική ψυχρότης στη γυναίκα» «Υγιεινή της εγκύου» «Χειρουργική του Γαληνού»,το ιστορικό λεύκωμα «ΠΑΤΡΑ 1900» με το θαυμάσιο δοκίμιο του Παναγιώτη Κανελλόπουλου, «Η Ιστορία της Πάτρας», «Η χειρουργική στο Βυζάντιο» διδακτορική διατριβή που του χάρισε τον τίτλο του Διδάκτορα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, το βιβλίο «Πολιτική Υγείας».
Το ποιητικό του έργο κυκλοφόρησε στην Αθήνα από τις εκδόσεις ΔΕΛΦΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ με προλογικό σημείωμα του αξέχαστου ποιητή Φοίβου Δέλφη και με τον τίτλο «Το πρόσωπο του ΄Άλλου»(Ποιήματα Αντίστασης)
Ο Αλέκος Μαρασλής είχε αναπτύξει δραστηριότητα και στο συνδικαλιστικό χώρο των ιατρών. Διετέλεσε πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Πατρών την περίοδο 1974-1975.Χρημάτισε πρόεδρος της Εταιρείας Νέων Επιστημόνων από το 1965 έως το 1967.
"Ο Μαρασλής υπήρξε πατριδολάτρης και Πατρινολάτρης αγαπούσε υπερβολικά κάθε τι που είχε σχέση με την πόλη του και την χώρα του. Επιθυμούσε να είναι η Πάτρα πρωτοπόρα στις τέχνες, τις επιστήμες και τα γράμματα. Έτρεφε μεγάλο θαυμασμό για το μεγάλο πνευματικό άνθρωπο Παναγιώτη Κανελλόπουλο" σημειώνει ο Λεωνίδας Μαργαρίτης. Σε ένα σημείωμα του έγραφε: «Η Πάτρα με το θάνατο του Παναγιώτη Κανελλόπουλου έγινε φτωχότερη πνευματικά, πολιτικά, ηθικά. Γιατί ο Παν. Κανελλόπουλος έτρεφε στην καρδιά του άσβηστη την αγάπη της γενέτειρας του.Τον ενδιέφερε οτιδήποτε συνέβαινε στην Πάτρα. Ρωτούσε για τους φίλους, για τη ζωή της πόλης, τους κατοίκους, την μεταμόρφωσή της. Υποστήριζε κάθε πατρινό, προσπαθούσε να τον προβάλει και να τον ενισχύσει πνευματικά…»
Σε άρθρο του δημοσιευμένο στη μηνιαία εφημερίδα «ΗΛΙΔΑ» το 1980 έγραφε τις πρωτοχρονιάτικες σκέψεις του και ανησυχούσε για το μέλλον. «Ζούμε, έγραφε, σε μια εποχή γεμάτη αντιφάσεις και αντιθέσεις. Γεμάτη υποσχέσεις αλλά και κάθε είδους απειλές. Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι με πολλά ερωτηματικά για το μέλλον του κόσμου, τις προοπτικές του ανθρώπου. Τις δονήσεις αυτής της αναταραχής έχουμε ήδη αρχίσει να αισθανόμαστε»
 Γιώτα Κοντογεωργοπούλου

ΕΠΙΤΥΧΗΣ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ



ΕΠΙΤΥΧΗΣ  Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ
ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ  ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΣΤΗ  ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Ο ΟΜΙΛΗΤΗΣ ΗΡΑΚΛΗΣ  ΚΑΚΑΛΛΕΡΓΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ

      Με απόλυτη επιτυχία τίμησε   η Εταιρεία Λογοτεχνών Ν.Δ.Ελλάδος την επέτειο 75 χρόνων από την Ηρωική αντίσταση του Κρητικού Λαού κατά των Γερμανών εισβολέων το Μάιο του 1941.
Στην εκδήλωση που έγινε την περασμένη Δευτέρα  23 Μαΐου το απόγευμα στο Αναγνωστήριο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης ,  μίλησε ο καταγόμενος από το Ήράκλειο Κρήτης  ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Ηρακλής Καλλέργης  ο οποίος ανέπτυξε το θέμα:«Η  Μάχη της Κρήτης: Oρόσημο στην ιστορία  του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου».
Ο  κ .Καλέργης ο οποίος είχε  και δύο θύματα από την οικογένειά του εκείνη την περίοδο της μάχης, τον πατέρα του και τον παππού του, στη θαυμάσια και  γεμάτη εθνικό παλμό ομιλία του  μεταξύ άλλων ανέφερε και τα εξής :
«Το Μάιο του 1941, η πολεμική μηχανή του Γ' Ράιχ επιτέθηκε στο νησί της Κρήτης …. Ο ελληνικός στρατός στο νησί συγκροτήθηκε από αυτοσχέδιους σχηματισμούς … Η πρακτική απουσία κυβερνητικής εξουσίας και αυστηρής στρατιωτικής συγκρότησης και ιεραρχίας είχαν ένα απροσδόκητο αποτέλεσμα. Ετούτες οι στρατιωτικές δυνάμεις, που με πενιχρά εφόδια και μέσα επρόκειτο να αντιμετωπίσουν τον πάνοπλο εχθρό, αισθάνθηκαν ότι το μόνο σταθερό στήριγμά τους ήταν ο λαός του νησιού, ο λαός της Κρήτης  Οι Έλληνες στρατιώτες και ο λαός της Κρήτης ήσαν οι μόνοι -το αισθάνθηκαν αυτό- που διαφέντευαν την ελευθερία του νησιού, τη δική τους ελευθερία, απέναντι στον επερχόμενο βάρβαρο.
 Στις 20 Μάη τα ξημερώματα, ο αναμενόμενος βάρβαρος εμφανίστηκε. Τις προηγούμενες μέρες είχε προαναγγείλει την άφιξή του αυτή με άγριους από τον αέρα βομβαρδισμούς… Ο κατακτητής εξόρμησε από τον αέρα εντυπωσιάζοντας με την τεχνική του δεινότητα, με την εκμετάλλευση κάθε δυνατότητας που η τεχνολογία της εποχής επέτρεπε.
 Πίσω από τις μηχανές κρυβόταν το έγκλημα , η ηθική του καπιταλισμού και του ιμπεριαλισμού. Η βαρβαρότητα του ανταγωνισμού .Από την πρώτη στιγμή που πάτησαν το πόδι τους στη γη της Κρήτης, οι ναζί κατακτητές ξεκίνησαν τις μαζικές δολοφονίες αμάχων.
 Η αντίσταση του λαού της Κρήτης στην εναέρια εισβολή των Γερμανών αλεξιπτωτιστών στις 20 Μάη πήρε, σε πολλά σημεία, το χαρακτήρα γενικής εξέγερσης. Δεν ήταν κάτι το συνηθισμένο αυτό για τα έως τότε δεδομένα του πολέμου .Για τους ναζί, η συμμετοχή του λαού της Κρήτης στις μάχες αποτελούσε παραβίαση των κανόνων του πολέμου και απόδειξη ότι όπου οι λαοί ξεσηκώνονταν για να προασπίσουν την ελευθερία τους, ο πόλεμος γινόταν "βρώμικος" και κανείς νόμος του πολέμου δεν μπορούσε να ισχύσει. Στον τομέα της προπαγάνδας, όλα ετούτα διανθίστηκαν με αφηγήσεις για φόνους Γερμανών τραυματιών και κακοποίηση των σορών των σκοτωμένων, δηλαδή όλες αυτές οι φοβερές εικόνες -τις ναζιστικές θέσεις- που διαφημίζει ο κύριος Ρίχτερ στο βιβλίο που έχει δημιουργήσει τόση ταραχή στη σημερινή Κρήτη. Στη βάση όλων αυτών, ο γερμανικός στρατός  εφάρμοσε μεθοδικά τις συνταγές που είχαν σχεδιαστεί για τη Ρωσία. Περισσότεροι από 2.000 "άμαχοι" κάτοικοι της Κρήτης δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ από τους "ιππότες" ναζί, βάσει σχεδίου ». , Η Μάχη της Κρήτης έληξε στις 31 Μάη με την ολοκληρωτική κατάληψη του νησιού από τα ναζιστικά στρατεύματα και την αποχώρηση για την Αίγυπτο του μεγαλύτερου μέρους των αγγλικών στρατιωτικών τμημάτων
   Τον ομιλητή παρουσίασε με  συνοπτική ομιλία του ο πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών ο οποίος πέρα από την αναφορά στη ζωή και το έργο του  σημείωσε τη σημασία που είχε η μάχη της Κρήτης στη νικηφόρα έκβαση των συμμαχικών δυνάμεων στη Ρωσία  εξ αιτίας  την καθυστέρησης  επί  δεκαήμερο για την κατάληψη της Κρήτης.
  Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας του κ.Καλλέργη ακολούθησαν παρεμβάσεις  εκ μέρους των ακροατών οι οποίοι ευχαρίστησαν  τον ομιλητή και την Εταιρεία για τη διοργάνωση της επετειακής εκδήλωσης και  με επιχειρήματα που παρεθεσαν, επιβεβαίωσαν τη θυσία του Κρητικού λαού αλλά και τις σημαντικές απώλειες   που είχε ολόκληρη η Κρήτη που αντιστάθηκε σθεναρά στον εισβολέα αλλά και η φθορά που προεκλήθη τόσο σε στρατιώτες όσο και σε πολεμικό υλικό για τους εισβολής αυτή η επιχείρηση.
Μια εκδήλωση κατά πάντα επιτυχής .

             ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΑΚΡΟΑΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ




ΕΚΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΑΣ

Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ Αριθ. 2/2016


ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ Ν. Δ. ΕΛΛΑΔΟΣ

Τηλ.:2610 322.901-e-mail:leomargaritis@gmail.com

 ΚΑΝΑΡΗ 46 26222  ΠΑΤΡΑ

 

 

                                                    Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ
Αριθ. 2/2016
 Προς τα μέλη της Εταιρείας μας.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
          Με τις τελευταίες εκδηλώσεις της Εταιρείας μας που έχουν αναγγελθεί, λήγει  η  πρώτη περίοδος του 2016.Στην τελευταία μας εκδήλωση  επρόκειτο ο επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας μας  Μανώλης Πράτσικας να παρουσιάσει  βιβλία Πατρινών συγγραφέων όμως , μετά την αποδημία του κρίθηκε σκόπιμη η διοργάνωση  φιλολογικού Μνημόσυνου προς τιμή του εκείνη τη μέρα.  Έτσι την 1η Ιουνίου, Τετάρτη και ώρα 7,00 θα πραγματοποιηθεί  εκδήλωση-τιμή για τη ζωή και το έργο του αξέχαστου δημιουργού.
          Σ’ αυτή θα μιλήσουν:  ο Πρόεδρός μας Λεωνίδας Μαργαρίτης ο οποίος θα κάνει μια συνολική αποτίμηση του έργου του, η Καθηγήτρια Φιλόλογος και Θεατρολόγος Χριστίνα Κόκκοτα , θα αναφερθεί στο θεατρικό του έργο και ο  Δημοσιογράφος και Λογοτέχνης Σταύρος Ιντζεγιάννης θα αναφερθεί   στο πεζογραφικό του έργο. Ποιήματα και αποσπάσματα του έργου του θα απαγγείλουν και θα διαβάσουν  γνωστοί ηθοποιοί. Θεωρούμε   περιττό να σημειώσουμε πως επιβάλλεται η παρουσία όλων των μελών.
Επίσης σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του βιβλίου του  καθηγητή του Στρατιωτικού Πανεπιστημίου του Μονάχου που γεννήθηκε στην πόλη μας Δημήτρη Βασιλάκη με τον τίτλο: «Σχολικές Διακοπές στο χωριό-Αναμνήσεις από την κατοχή» που θα γίνει τη Δευτέρα 30 Μαΐου και ώρα 7 μ.μ. στη Δημοτική Βιβλιοθήκη.
          Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο πρόεδρος της Εταιρείας Λεωνίδας Μαργαρίτης και ο Φιλόλογος, Ποιητής και Κριτικός Φώτης Δημητρόπουλος. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Αντιπρόεδρος της Εταιρείας Συγγραφέας-Ιστορικός Ερευνητής  Λεωνίδας Καρνάρος.
Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσει ο ηθοποιός και Λογοτέχνης  Αλέξης Γκλαβάς.
Σας καλούμε μέχρι τέλος του μηνός  Αυγούστου να ενημερώσετε τον πρόεδρο για θέματα τα οποία θα είχατε την επιθυμία να μιλήσετε, έτσι  θα βοηθήστε στην έγκαιρη  κατάρτιση του προγράμματος της νέας περιόδου.
          Παρακαλούνται, τέλος   όσοι    δεν  έχουν τακτοποιήσει τις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς την Εταιρεία   για το έτος 2015 η και το έτος 2016, μπορούν να  στείλουν τη  συνδρομή τους (20 ευρώ το χρόνο) στα Γραφεία της Εταιρείας και στο όνομα του προέδρου και θα λάβετε  αμέσως     εξοφλητική απόδειξη. Είναι η μόνη οικονομική πηγή για την κάλυψη των  μικροεξόδων μας.
Επίσης σας γνωρίζουμε ότι βρίσκεται   προς το τέλος του η συγγραφή του νέου βιβλίου της Εταιρείας  έργο, των: Σταύρου Ιντζεγιάννη,Σοφίας Κλήμη-Παναγωτοπούλου και Λεωνίδα Καρνάρου με τίτλο: «ΛΕΥΚΩΜΑ 35 ΧΡΟΝΙΑ ΖΩΗΣ  ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ»,
 Γίνεται προσπάθεια για  ανεύρεση χρηματοδότου. Εάν η προσπάθεια δεν ευοδωθεί , θα ακολουθήσουμε το σύστημα  της από ετών επιτυχημένης τακτικής ,  εγγραφής συνδρομητών.
           Επίσης  κάνουμε γνωστό ότι στο διαδίκτυο λειτουργεί Ιστοσελίδα της Εταιρείας μας με τον τίτλο: ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ ΝΟΤΙΟΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, μπορείτε να την  επισκέπτεστε , να κάνετε τα σχόλια σας κι ακόμη να στέλνετε   κείμενά σας  για ανάρτηση.
        Παρακαλούμε τέλος  να μας  στείλετε το e-mail σας για να έχουμε μια σταθερή  άμεση και ανέξοδη επικοινωνία.
          Σας ευχόμαστε   ένα ευχάριστο δροσερό και δημιουργικό καλοκαίρι.
                                        Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

 Για το Δ. Σ.

                          Ο  Πρόεδρος                          Η Γεν. Γραμματέας


      Λεωνίδας Γ. Μαργαρίτης                Μαρία Καρέλα





ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ



ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ  ΒΙΒΛΙΟΥ
 ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Στα πλαίσια των προγραμματισμένων εκδηλώσεων των Φιλολογικών Βραδινών  της Εταιρείας Λογοτεχνών   την προσεχή Δευτέρα  30η Μαΐου και  ώρα 7 μ.μ. θα γίνει  η παρουσίαση του  βιβλίου του   συγγραφέα -καθηγητή του Στρατιωτικού Πανεπιστημίου του Μονάχου Δημήτρη Βασιλάκη με τον τίτλο: «Σχολικές Διακοπές στο χωριό-Αναμνήσεις από την Κατοχή »

Το βιβλίο είχε  αρχικά κυκλοφορήσει στα γερμανικά το 2.006  και παρουσιάσθηκε στην Παγκόσμια Έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης με τον τίτλο: «Schulferien auf der Peloponnes,August von Goethe LIteraturverlag Frankfurt 2006»

Η μεταφορά στην ελληνική έγινε από τον ίδιο το συγγραφέα. Με  παρότρυνση  και  ηθική στήριξη  φίλων του στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στο τέλος του περασμένου καλοκαιριού από  τις εκδόσεις: ΒιβλιοΠΑΝΟΡΑΜΑ  Αμαλιάδος.
Ο συγγραφέας Δημήτρης Βασιλάκης γεννήθηκε στην Πάτρα  το 1935  κι έλαβε τις στοιχειώδεις γνώσεις   στο χωριό της μητέρας του τον Κοροιβο Ηλείας, όπου περνούσε και  όλα τα καλοκαίρια των διακοπών.
Μετά το απολυτήριο των Γυμνασιακών  του σπουδών  στη Λεόντιο των Αθηνών εγκαταστάθηκε στο Μόναχο όπου  εργάσθηκε ως εργάτης στη βιομηχανία και μετά σπούδασε  Τεχνική Φυσική και Ηλεκτροτεχνία στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Στο ίδιο πανεπιστήμιο   έκανε τη διδακτορική του εργασία και μετά εργάσθηκε για πέντε χρόνια στο γνωστό Ινστιτούτο  Μάξ-Μπλανκ Θερμοπυρηνικής Φυσικής στο Γκαρχινγκ του Μονάχου.
Υπήρξε συνιδρυτής του Στρατιωτικού Πανεπιστημίου του Μονάχου όπου κι  εργάσθηκε τριάντα χρόνια στο Ινστιτούτο Ηλεκτροτεχνίας και Πληροφορικής.
Στο βιβλίο που θα παρουσιασθεί  την προσεχή Δευτέρα ,πέρα από τις προσωπικές εντυπώσεις του μαθητή  Βασιλάκη από τις διακοπές του στο χωριό της μητέρας του στην περίοδο της Γερμανικής κατοχής, περιλαμβάνονται σημαντικά ιστορικά γεγονότα  εκείνης την περίοδο  τα οποία συντάραξαν  την ηρεμία των κατοίκων του χωριού, δυσκόλεψαν σε σημαντικό βαθμό τις γεωργικές και χειρονακτικές εργασίες τους ενώ  κινδύνεψε ακόμη και   η ζωή τους από τα  αντίποινα των αρχών κατοχής, σε  απάντηση επιθέσεων ομάδων αντιστασιακών οργανώσεων.  Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό  του συγγραφέα   αποτελεί η ακριβής περιγραφή των εικόνων και καταστάσεων     της περιόδου που συμπίπτει  με τα χρόνια της Γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα και που δίνει για πρώτη φορά ίσως, στοιχεία άγνωστα στο ευρύτερο κοινό σχετικά  με τις συνθήκες  ζωής των κατοίκων της υπαίθρου και το καταπιεστικό  καθεστώς    των αρχών κατοχής καθώς και  το  ρόλο   διαφόρων καταδοτών που ήταν αιτία να ξεκληριστούν ολόκληρες οικογένειες και τα καταστραφούν  υπάρχοντα μίας ολόκληρης ζωής.
Κατά την παρουσίαση του βιβλίου θα μιλήσουν  οι: Λεωνίδας Γ .Μαργαρίτης   Συγγραφέας, Πρόεδρος Εταιρείας Λογοτεχνών και  Φώτης Δημητρόπουλος   Φιλόλογος, Λογοτέχνης και Κριτικός Βιβλίου.
Αποσπάσματα  του βιβλίου  θα διαβάσει  ο ηθοποιός και συγγραφέας  Αλέξης Γκλαβάς.
Την εκδήλωση θα προλογίσει και θα συντονίσει
ο αντιπρόεδρος της Εταιρείας συγγραφέας-ιστορικός ερευνητής  Λεωνίδας Καρνάρος.
Η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Ο ΑΓΙΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΙΚΟ ΦΙΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΦΟ



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΙΚΟ ΦΙΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΦΟ




(Επιστολή του Ακαδημαϊκού Κων/νου Δεσποτόπουλου στην εφημερίδα
«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», 28-01-10)

Κύριε διευθυντά,

Παλλάδιο ηθικό των Ελλήνων της γενεάς μου, η επί αιώνες πολλούς παρουσία του ελληνικού έθνους στην ιστορία της ανθρωπότητας, από τους προ Χριστού χρόνους έως την εποχή μας και με συμβολή μεγαλουργό κάποτε, αμφισβητείται και πάλι, από Ελληνες τώρα μάλιστα, και χαρακτηρίζεται έωλο θεώρημα, γέννημα του ελληνικού ρομαντισμού του ΙΘ΄ αιώνα είτε κατασκεύασμα ιδεολογικό της εκπαιδευτικής πολιτικής του νεοσύστατου κράτους.
 Δεν κατονομάζω πρόσωπα, εφόσον αδυνατώ να τα επαινέσω. Δεν ανέχομαι όμως την οικτρή αυτή απάρνηση της ιστορικής αλήθειας, συνοδευμένη, άλλωστε, και από την αξίωση να εισαχθεί στα διδακτικά βιβλία της Ιστορίας. Επικαλούμαι, λοιπόν, τα εξής προς τους διδασκάλους της Ιστορίας ή και προς το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο:
1. Ο φιλόσοφος Πλήθων, στον 15ο αιώνα, είχε ζητήσει, πριν από την Αλωση, ο τελευταίος αυτοκράτωρ της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, να ανακηρυχθεί Βασιλεύς των Ελλήνων, ώστε και να συμμορφωθεί προς την ιστορική τότε πραγματικότητα.
2. Ο πρώτος μετά την Άλωση Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, απευθυνόμενος στους μοναχούς της Πάτμου, τονίζει προς αυτούς ότι με την περίσωση των ευρισκομένων στη Μονή χειρογράφων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας συμβάλλουν στην επιβίωση του υπόδουλου Γένους.
3. Ο Ιανός Λάσκαρις και άλλοι Ελληνες λόγιοι στην Ιταλία, πολύ πριν από τον 19ο αιώνα, όχι μόνο διδάσκουν τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και με αμείωτο ζήλο επιδιώκουν να προκαλέσουν πολεμική επιχείρηση των Δυτικοευρωπαίων για την απελευθέρωση των συγχρόνων τους Ελλήνων.
4. Στον 17ο αιώνα, ο Ελληνας Επίσκοπος Βελιγραδίου έγραφε για τον σύγχρονό του φιλόσοφο Θεόφιλον Κορυδαλλέα ότι δεν υστερεί όχι μόνο των διάσημων τότε φιλοσόφων της Ιταλίας, αλλά και των ημετέρων φιλοσόφων της αρχαίας εποχής.
5. Ο μέγας ζωγράφος Θεοτοκόπουλος, στον 17ο αιώνα, ονομάζεται για τους Ευρωπαίους «Ελ Γκρέκο», ο Ελληνας με όσα ένδοξα υποβάλλει τότε η λέξη αυτή, ενώ και υπενθύμιζε την ύπαρξη του Γένους των Ελλήνων, μεγαλουργού άλλοτε και υπόδουλου τότε.
6. Αλλά και στον 18ο αιώνα, Έλληνες έμποροι και λόγιοι, που ζούσαν και δρούσαν στις ευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα στη σημερινή Ρουμανία, διατηρούσαν ακμαίο το ελληνικό φρόνημά τους, μάλιστα ήκμαζαν τότε οι «Αδελφότητες» Ελλήνων στην Ιταλία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
7. Ο Διονύσιος Σολωμός, στον Ύμνον εις την Ελευθερίαν, γραμμένον πριν να υπάρξει ακόμη ελληνικό ανεξάρτητο κράτος, όχι λοιπόν ως φερέφωνο της εκπαιδευτικής πολιτικής του, αναφέρεται σε «περασμένα μεγαλεία» και χαρακτηρίζει «σαν πρώτα αντρειωμένη» την ελευθερία, δηλαδή εμπνέεται από την ιστορική διάρκεια του ελληνικού έθνους.
8. Ο φιλελληνισμός, το υπέροχο αυτό κίνημα των ηθικά αισθαντικών Ευρωπαίων και Αμερικανών, εξηγείται μόνο από την πεποίθησή των ότι ένα μεγαλουργό στους αρχαίους χρόνους έθνος έχει εξεγερθεί για την απόσειση της επί αιώνες δουλείας του.
9. Εκφραστικότατο είναι και ό,τι διακήρυξε ο ραδιοσταθμός της Μόσχας τον Νοέμβριο του 1940: Οι Ελληνες στην Πίνδο έγραψαν νέον Μαραθώνα. Και ο ρωσικός φιλελληνισμός υπάρχει έντονος ήδη από τον δέκατο όγδοο αιώνα.
10. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η συγκινητική αντοχή του ελληνικού φρονήματος συμπαγών ελληνικών πληθυσμών υπό εξουσία τουρκική επί αιώνες σε περιοχές των εσχατιών της Μικράς Ασίας και ιδιαίτερα του Πόντου, όπου η τοπική ελληνική γλώσσα διατήρησε χαρακτηριστικά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής πολύ έκδηλα.
Η διαχρονική συνέχεια του ελληνικού έθνους, λοιπόν, είναι διάτορα μαρτυρημένη από την ιστορική πραγματικότητα και δεν είναι απλώς εφεύρημα του «ελληνικού ρομαντισμού του 19ου αιώνα», προς ιδεολογική στήριξη «εθνικών επεκτατισμών», όπως επιπόλαια γράφεται σε πρόσφατο δημοσίευμα. Στον 19ο αιώνα συζητήθηκε απλώς η «διαχρονική συνέχεια του ελληνικού έθνους» με αφορμή την αμφισβήτησή της από μη Ελληνες. Πριν δεν συζητούσαν γι’ αυτήν, καθώς δεν συζητεί κανείς για τα δεδομένα και αυτονόητα.
Οι πολέμιοι της ιστορικής αλήθειας για την αδιάκοπη επί αιώνες πολλούς ύπαρξη του ελληνικού έθνους δεν επιτρέπεται να συγχέουν τη λεγόμενη συχνά «προγονοπληξία» με τη νηφάλια επίγνωση από τους σημερινούς Ελληνες των αρχαιότατων εθνικών τίτλων τους, εμπνευστική μάλλον προς εθνική αξιοπρέπεια ή και υποκινητική σε προσπάθεια για ιστορική μεγαλουργία.
Στους αρχαίους Ελληνες διάχυτη κατά Ηρόδοτον ήταν η πίστη ότι «απεκρίθη εκ παλαιτέρου του βαρβάρου έθνεος το ελληνικόν, εόν και δεξιώτερον και ηλιθίου ευηθείης απηλλαγμένον μάλλον». Η πίστη αυτή όμως δεν τους εμπόδισε να μεγαλουργήσουν.
Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος – Ακαδημαϊκός – πρώην υπουργός Παιδείας