Ειδήσεις παραμονής πρωτομαγιάς: Κοσμοσυρροή στο γάμο του άγγλου πρίγκιπα. Κοσμοσυρροή στην οσιοποίηση του Πάπα. Συρράξεις οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων. Στυγνή δολοφονία οικογενειάρχη που επεχείρησε την αποτροπή ληστείας σε κατάστημα τροφίμων στην Πάτρα.
Από την μια όψη της ειδησεογραφίας ένας κόσμος κοπάδι, ένας κόσμος συφερτός επιζητεί θέαμα και παθιάζεται για τα ασήμαντα. Παντρεύονταν ένας άγγλος πρίγκιπας ε, και; Αποφάσισαν κάποιοι να ανακηρύξουν όσιο τον Πάπα ε, και; Συνεπλάκησαν οπαδοί ομάδων ποδοσφαίρου ε, και;
Από την άλλη όψη της ειδησεογραφίας ένας οικογενειάρχης με τρία παιδιά, λίγες μέρες πριν από τη συνταξιοδότησή του, εκτός υπηρεσίας , εκτός αρμοδιότητας, εκτός «μισθωμένου καθήκοντος» παίρνει την πρωτοβουλία να αποτρέψει μια ληστεία. Να προστατέψει τη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή των υπαλλήλων του καταστήματος αλλά και την περιουσία του ιδιοκτήτη που τους εξασφάλιζε εργασία. Εδώ δεν χωρά να πω ε, και.
Το φαινόμενο αυτό της καθημερινότητας που τροφοδοτεί την ειδησεογραφία έχει πολλές παραμέτρους , προεκτάσεις και ερμηνείες.
Έχουμε μια κοινωνία που λειτουργεί ως αγέλη, που άγεται και φέρεται από τα μέσα αποχαύνωσης , δημιουργεί συνθήκες και προϋποθέσεις να υποθάλπονται και να αναδεικνύονται δύο κατηγορίες ληστών. Η κατηγορία των ληστών της γραβάτας και του κολάρου που εκ του ασφαλούς και χωρίς διακινδύνευση καρπούνται τον δημόσιο πλούτο και η άλλη των ένοπλων ληστών της κουκούλας. Οι ληστές της πρώτης κατηγορίας υποθάλπονται στα φυτώρια του συστήματος που δεν παρέχει θεσμική θωράκιση και καλλιεργεί την ασυδοσία και ατιμωρησία. Οι ληστές της δεύτερης κατηγορίας είναι προϊόντα της ίδιας της πολιτείας ,της απαιδευσιάς, της έλλειψης προτύπων, του κακού παραδείγματος , της ανεργίας, της περιθωριοποίησης , των ναρκωτικών , και της επιδίωξης του εύκολου χωρίς κόπο πλουτισμού. Οι ληστές της δεύτερης κατηγορίας λόγω έλλειψης ικανοτήτων τις οποίες διαθέτουν οι της πρώτης οδηγούνται σε πράξεις ενόπλου βίας. Συντάσσουν και οι μεν και οι δε με το δικό τους τρόπο ο καθένας οι δεύτεροι με πολύ απλούστερο ληξιαρχικές πράξεις θανάτων. Οι μεν με την πολιτική τους εξουθενώνoυν και υποβαθμίζουν μέχρι άκρας πενίας τη ζωή των πολιτών , οι δε με την ένοπλη βία έχουν γίνει αιτία απώλειας ανθρώπων της καθημερινότητας.
Η ένοπλη ληστεία , προϊόν κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων και άλλων αιτιολογικών που προαναφέραμε, θέλει να εμφανίζεται σαν εκδήλωση εκδίκησης. Είναι εκδήλωση ατόμων που στερήθηκαν παιδείας, ομαλού κοινωνικού και οικογενειακού βίου και αγάπης του περιβάλλοντός τους. Τα άτομα που διαπράττουν ληστείες έχουν στερέψει από αισθήματα και ευαισθησίες. Έπαυσαν να νοιάζονται για τον πλησίον τους. Έπαυσαν να βλέπουν τον άλλο ως συνάνθρωπο. Δεν τους συγκινεί διόλου εάν ο άνθρωπος που θα βρεθεί μπροστά τους είναι κάποιος οικογενειάρχης, που τον περιμένουν γυναίκα και παιδιά . Για εκείνους αποτελεί εμπόδιο στο δρόμο προς το στόχο τους. Δεν τους ενδιαφέρει τίποτε άλλο. Αισθήματα συμπάθειας έχουν εξαφανιστεί από τον ορίζοντα της κοινωνίας των εγώ.
Από τη μια πλευρά ο συφερτός, η αγέλη που χαζοχαρούμενα χαζογελά με τους πριγκηπικούς γάμους, συγκινείται με την οσιοποίηση του Πάπα, εξοργίζεται με τις συγκρούσεις των χούλιγκαν των γηπέδων και από την άλλη η ναρκωμένη συνείδηση, η τέλεια απάθεια απέναντι στην εγκληματική συμπεριφορά ατόμων που δεν υπολογίζουν ζωές.
Αλήθεια αν οι λαοί είχαν τις ίδιες αντιδράσεις, τα ίδια αντανακλαστικά μ’ αυτές που εκδηλώνουν για τα ελάχιστα και ανούσια, θα τολμούσαν ληστές είτε της μιας είτε της δεύτερης κατηγορίας να εκδηλώνουν παρόμοιες πρακτικές;
Λεωνίδας Γ. Μαργαρίτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου