ΜΝΗΜΗ ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗΣ
(Γιορτή της η 22η Ιουλίου)
Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επιτ. Δικηγόρου
Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών
H Eκκλησία μας τιμά την μνήμη των μυροφόρων γυναικών τη δεύτερη Κυριακή του Πάσχα. Βέβαια είναι γνωστό πως μεταξύ των μυροφόρων γυναικών κύρια μορφή είναι η Μαρία η Μαγδαληνή η οποία και ήταν η πρώτη στην οποία εμφανίσθηκε ο Χριστός μετά την ανάστασή του. Όμως την 22η Ιουλίου γιορτάζει αποκλειστικά τη μνήμη της ισαποστόλου Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής.
Είναι γεγονός ότι έχουν γραφεί και ακουστεί πολλά και ποικίλα αρνητικά σχόλια τόσο στους παλαιότερους όσο και τους νεώτερους χρόνους.
Εμείς θα επιχειρήσουμε με βάση τα ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης να διαλύσουμε τις όποιες παρεξηγήσεις γύρω από το πρόσωπό της.
Ας δούμε λοιπόν τα χωρία της Καινής Διαθήκης που γίνεται αναφορά στο πρόσωπό της:
1.«Μετά την ανάστασή του ο Ιησούς ,το πρωί της Κυριακής εμφανίσθηκε πρώτα στη Μαρία τη Μαγδαληνή την οποία είχε θεραπεύσει από εφτά δαιμόνια. Εκείνη πήγε και το είπε στους μαθητές που ήταν λυπημένοι και έκλαιγαν. . Μάρκος κεφ. 16, στίχ. 9 – 10.
2.«Μαζί του ήταν και οι δώδεκα μαθητές του καθώς και μερικές γυναίκες που είχαν θεραπευτεί από αρρώστιες και βάσανα από δαιμονικά πνεύματα και ασθένειες .Αυτές ήταν η Μαρία που ονομαζόταν Μαγδαληνή απ΄ την οποία ο Ιησούς είχε βγάλει εφτά δαιμόνια». Λουκάς, κεφ. 8, στίχ. 2 – 3.
3.«Εκεί βρίσκονταν και πολλές γυναίκες που παρακολουθούσαν από μακριά ήταν αυτές που ακολούθησαν τον Ιησού από τη Γαλιλαία και τον υπηρετούσαν. Ανάμεσά τους ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου και του Ιωσή και η μητέρα των γιών του Ζεβεδαίου». Ματθαίος κεφ. 27, στίχ. 55 – 56.
4.«Εκεί έμειναν καθισμένες απέναντι από τον τάφο η Μαρία η Μαγδαληνή και η άλλη Μαρία» Ματθαίος , κεφ. 27, στίχ. 61.
5.«Μετά το Σάββατο, τα ξημερώματα της επομένης ημέρας η Μαρία η Μαγδαληνή και η άλλη Μαρία ήρθαν να δουν τον τάφο του Ιησού» Ματθαίος κεφ. 28, στίχ. 1 – 2 .
6.«Εκεί βρίσκονταν και μερικές γυναίκες που παρακολουθούσαν από μακριά .Ανάμεσα σ΄ αυτές και η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου του νεώτερου και του Ιωσή και η Σαλώμη. Μάρκος κεφ. 15, στίχ. 40 .
7.«Όταν πέρασε το Σάββατο η Μαρία η Μαγδαληνή και η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου και η Σαλώμη , αγόρασαν αρώματα για να πάνε ν’ αλείψουν το σώμα του Ιησού». Μάρκος κεφ. 16, στίχ. 1 .
8.«Αυτές που τα έλεγαν αυτά στους αποστόλους ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή ,η Ιωάννα, η Μαρία μητέρα του Ιακώβου και οι υπόλοιπες που ήταν μαζί τους» Λουκάς κεφ. 24, στίχ. 10
9.«Κοντά στο σταυρό του Ιησού στέκονταν η μητέρα του και η αδελφή της Μαρία, γυναίκα του Κλωπά και η Μαρία η Μαγδαληνή» Ιωάννης κεφ. 19, στίχοι 25
10.«Την πρώτη ημέρα μετά το Σάββατο το πρωί και ενώ ήταν ακόμη σκοτεινά, έρχεται η Μαρία η Μαγδαληνή στο μνήμα και βλέπει την πέτρα μετατοπισμένη από την είσοδο του μνήματος» Ιωάννης κεφάλαιο 20, στίχ. 1 .
11.Και στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη (Κεφ.20 στιχ.10-19) περιγράφεται η συνάντησή της με δυο αγγέλους και τον αναστημένο Ιησού, που θεώρησε ως κηπουρό. Λόγω του περιορισμένου χώρου της εφημερίδας δεν παραθέτουμε το απόσπασμα αυτό του Ευαγγελίου αλλά μπορεί κανείς να το διαβάσει και να διακριβώσει αν περιέχεται κάτι το μεμπτό για την Μαρία την Μαγδαληνή.
Όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από τα προαναφερόμενα χωρία των ευαγγελίων, από πουθενά δεν προκύπτει έστω και η παραμικρή νύξη για κάτι το ανάρμοστο ή ανήθικο για το πρόσωπο της Μαρίας της Μαγδαληνής.
Τελικά το μόνο που προκύπτει είναι πως όταν οι συγγραφείς των Ευαγγελίων αναφέρονται σ’ αυτή, παραθέτουν και το χαρακτηριστικό της προσωνύμιο Μαγδαληνή δηλωτικό του τόπου καταγωγής της.
Αναφορές που έχουν να κάνουν με την αδελφή του Λαζάρου, Μαρία ή και την πόρνη που άλειψε με μύρο τα πόδια του Χριστού στο σπίτι ενός Φαρισαίου στη Βηθανία, που ήταν σε γεύμα, δεν έχουν ουδεμία σχέση με την Μαρία τη Μαγδαληνή.
Η φιλολογία που αναπτύχθηκε και η μυθοπλασία των ευφάνταστων συγγραφέων οι οποίοι άλλοτε την θέλουν πόρνη, σχετίζοντάς την με την φημισμένη για την ακολασία της πατρίδα της, τα Μάγδαλα και άλλοτε την θέλουν σύντροφο η και γυναίκα του Ιησού δεν έχουν καμιά βάση με τις πηγές των Ευαγγελίων.
Πάντως εκείνο που αβασάνιστα προκύπτει είναι, πως η Μαρία η Μαγδαληνή υπήρξε ένα σημαντικό πρόσωπο του στενού περιβάλλοντος του Ιησού με αποστολική δράση, γι’ αυτό και η Εκκλησία μας την χαρακτηρίζει Ισαπόστολο και τιμά την μνήμη της την 22η Ιουλίου, την ανακομιδή των λειψάνων της την 4η Μαΐου και την συνεορτάζει μετά των άλλων Αγίων Μυροφόρων Γυναικών την τρίτη Κυριακή μετά το Πάσχα την γνωστή μας και ως Κυριακή των Μυροφόρων .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου