ΣΧΕΔΙΟ «ΑΘΗΝΑ» ΚΑΙ Η ΑΘΗΝΑ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

ΣΧΕΔΙΟ «ΑΘΗΝΑ»  ΚΑΙ Η   ΑΘΗΝΑ ΤΗΣ  ΑΝΕΡΓΙΑΣ
                                    Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη Επίτ. Δικηγόρου
                                    Αντιπροέδρου Α.Σ.Π.Ε.
Αντιγράφω ανακοίνωση κόμματος που φιλοδοξεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην πολιτική  της χώρας μας. Η ανακοίνωση σημειώνει: «Το σχέδιο “Αθηνά” που ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας  είναι  προβληματικό τροϊκανής έμπνευσης που αντί να βελτιώνει αποδυναμώνει τη δημόσια παιδεία. Μειώνει τους εισακτέους στα ΑΕΙ από 85.000 που ήταν το 2000 στις 55.000  προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων εντός και εκτός Ελλάδας. Χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση και αιτιολόγηση προβλέπει το κλείσιμο απαραιτήτων για την ανάπτυξη της  χώρας τμημάτων. Η όποια ουσιαστική προσπάθεια αναδιάρθρωσης του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας όφειλε να βασίζεται στις προτάσεις των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίες, για άλλη μια φορά, αγνοήθηκαν για χάρη ενός αμφίβολου δημοσιονομικού οφέλους».
Δεν θα επιχειρήσω  κριτική στην ανακοίνωση αυτή στο σύνολό της αλλά θα επισημάνω  μια παράμετρο την οποία αποφεύγει να θίξει, αυτό της ανεργίας  των εξαγομένων πτυχιούχων. Δεν είναι δυνατό όλα να τα  χρεώνουμε στην έμπνευση των τροϊκανών, ούτε ασφαλώς θα πρέπει να περιμένουμε τις προτάσεις των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας για να επιλύσουμε το πρόβλημα, καθώς ενώ  αυτά διάθεταν  το αυτοδιοίκητο δεν νομίζω πως έκαναν πολλά πράγματα προς την ορθή κατεύθυνση.
Σίγουρα δεν θα έπρεπε να περιμένουμε τους τροϊκανούς για να μας επιλύσουν το πρόβλημα της πληθώρας των εισακτέων ούτε πολύ περισσότερο το πρόβλημα της ανεργίας των επιστημόνων που τα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα  παραδίδουν εκάστοτε μετά την αποφοίτηση  τους.
Δυστυχώς στη χώρα μας  οι πολιτικοί μας αντέγραψαν την πολιτική της χούντας όπου τότε εκείνοι  είχαν θέσει σαν πρώτη  προτεραιότητα  «κάθε πόλη και στάδιο, κάθε χωριό και γυμναστήριο» ενώ στην  εποχή μας  μετά  την μεταπολίτευση κυριάρχησε το σύνθημα «Κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο κάθε χωριό και  μια Σχολή ΤΕΙ».
Έκριναν πως με τη βλαχοπολιτική τους προσέφεραν υπηρεσίες στην επαρχία και αντί να ενισχύουν την περιφερειακή ανάπτυξη με υποδομές και  επενδύσεις για να αναπτυχθεί ο τόπος, βρήκαν την εύκολη λύση της μετακίνησης του νεανικού πληθυσμού  με τη δημιουργία τμημάτων σχολών χωρίς πολλές φορές υλικοτεχνική υποδομή και χωρίς κατάλληλους και εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς να  στελεχώνουν αυτές τις σχολές. Αποσκοπούσαν  μ’ αυτές τις σχολές   μόνο και  μόνο   να ζωντανέψει λίγο η επαρχία και η τοπική οικονομία.
             Δυστυχώς όμως η είσοδος στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ τα ποία κι αυτά  εξισώσαμε για ψηφοθηρικούς και όχι για ουσιαστικούς λόγους ,έπαψε προ πολλού να συνεπάγεται επαγγελματική αποκατάσταση.
Την ίδια στιγμή που χιλιάδες μαθητές της Γ΄ Λυκείου κάθε χρόνο ζουν με το όνειρο της εισαγωγής τους σε κάποιο ανώτατο ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης την ίδια στιγμή χιλιάδες απόφοιτοι αυτών των ιδρυμάτων  αλλά και  κάτοχοι  μεταπτυχιακών τίτλων συνωστίζονται στους καταλόγους των ανέργων και αναμένουν με ιώβεια υπομονή την ένταξη τους  στην αγορά εργασίας,
Διαπιστώνουν οι χιλιάδες άνεργοι πτυχιούχοι πως τα όνειρα  τους πήγαν χαμένα, οι ελπίδες τους για μια θέση στον ήλιο της εργασίας  είναι ψαλιδισμένες.
Τα στοιχεία της στατιστικής είναι συγκλονιστικά .Η ανεργία των πτυχιούχων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από 1,5% το 1980 έφτασε το 1999 στο 24% και το 2.002 στο 26,9%
Περίπου 80-100.000 υπολογίζονται οι  άνεργοι πτυχιούχοι καθηγητικών σχολών. Σκοτεινές είναι και οι  επαγγελματικές προοπτικές  για τους πτυχιούχους της Νομικής, των Τμημάτων Μ.Μ.Ε., γεωπόνων, δασολόγων κ.λ.π.
Ακόμη και επαγγέλματα τα οποία θεωρούνταν ακόμη και σήμερα πως διαθέτουν κύρος και γόητρο όπως πτυχιούχοι Ιατρικής, Φαρμακευτικής, οδοντιατρικής καταγράφονται κι αυτά ήδη στις στατιστικές της ανεργίας.
Σε σύνολο 15.834 δικηγόρων οι 1.000 ασκούν επάγγελμα άσχετο με το δικηγορικό επάγγελμα ενώ 4.873 δηλαδή το 1/3 των Αθηναίων δικηγόρων δεν κατόρθωσαν να σημειώσουν ούτε μια παράσταση στα δικαστήρια μέσα στο χρόνο  που έγινε σχετική έρευνα.
Με τα  παραπάνω στοιχεία δεν έχουμε σκοπό να πανικοβάλουμε τους νέους υποψηφίους σπουδαστές  ούτε πολύ περισσότερο να τους απογοητεύσουμε, απλά θέλουμε να τονίσουμε την αναγκαιότητα διαμόρφωσης του γενικότερου τρόπου σκέψης των κοινωνικά ενεργών πολιτών αλλά και να τονίσουμε την αναγκαιότητα λήψεις μέτρων περιορισμού των εισαγομένων στις σχολές  έτσι ώστε οι εξερχόμενοι να μπορούν να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή και σύμφωνα με τις γνώσεις τους και τις σπουδές τους εργασία. Να παύσουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα είναι ενδιαιτήματα  ισοβίων σπουδαστών και η παιδεία να συνεχίσει να είναι πραγματικά και ουσιαστικά  δωρεάν για τους οικονομικά αδυνάτους και όχι  γενικώς και αορίστως.
Θα πρέπει να παύσουν τα Πανεπιστήμιά μας να βγάζουν πτυχιούχους που  δεν μπορεί η ίδια η κοινωνία και η πολιτεία  να αξιοποιήσει και να τους προσφέρει αξιοπρεπή απασχόληση.
          Και προς αυτή την κατεύθυνση κρίνω θετικό το σχέδιο  «ΑΘΗΝΑ».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου