Αφορμή του σημειώματός μου υπήρξε το έργο του Δημήτρη Καμπουράκη : «Άγιος Αγύρτης», η Εισήγηση του Μητροπολίτη Ηλείας κ.κ. Γερμανού στην Ιερά Σύνοδο περί μη εντάξεως του Παπουλάκου στο Αγιολόγιο της Εκκλησίας , και η κριτική του ιδίου Μητροπολίτη για το Hμερολόγιο της Μητρόπολης Θήρας 2010 που είχε αφιερωθεί στον όσιο Χριστόφορο (Παπουλάκο).
Δεν θα προβώ σε κριτική του έργου Καμπουράκη , θα σημειώσω μόνο πως είναι γραμμένο με υπευθυνότητα, ακρίβεια και σεβασμό στις πηγές και αξίζει να διαβαστεί.
Ο Μητροπολίτης Ηλείας με επιχειρηματολογία, σαφήνεια και παράθεση στοιχείων εισηγήθηκε την απόρριψη αιτήματος του Συλλόγου των Αρμπουναίων Καλαβρύτων περί Άγιοκατάταξης του χωριανού τους Χριστόφορου Παναγιωτοπούλου ή Παπουλάκου.
Πολύ ορθά τα όσα σημειώνει ο Σεβασμιότατος περί Παπουλάκου.
Το πρόβλημα απόδοσης τιμής σε πρόσωπα που καταξιώθηκαν στη ζωή εκ μέρους των πιστών είναι ένα ζήτημα που πρέπει σοβαρά να απασχολήσει την Εκκλησία της Ελλάδος.
Τελευταία είχε πάρει ευρύτατη δημοσιότητα η περίπτωση του μοναχού Ιλαρίωνα αλλά και η επιχείρηση Αγιοκατατάξεως ατόμων που οι συντοπίτες τους κρίνουν πως η Εκκλησία θα πρέπει να τους συμπεριλάβει μεταξύ των τιμωμένων οσίων, μαρτύρων και αγίων.
Πρέπει να σοβαρευτούμε σαν Εκκλησία και σαν θρησκευόμενος λαός και να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα γύρω από την αγιοκατάταξη συνανθρώπων μας που επέδειξαν βίο ενάρετο ,ασκητικό , αγαθοεργό και με πλήθος χαρίσματα.
Οι Αρχαίοι Έλληνες τιμούσαν ορισμένα πρόσωπα της πολιτικής, κοινωνικής, και θρησκευτικής ζωής τους για την προσφορά τους στην κοινωνία και στους θεσμούς.
Τιμούσαν τους ρωμαλέους, τους ισχυρούς τους ευγενείς τους αξιοπρεπείς τους μεγαλοπρεπείς, τους ωραίους, τους νοήμονες, ιδιότητες που ξεχώριζαν τους Ήρωες όπως συνήθως τους αποκαλούσαν, από τους άλλους ανθρώπους. Οι Ήρωες της αρχαιότητας σε σχέση με τους Θεούς του Ολύμπου κατείχαν στη συνείδηση του λαού την ίδια θέση που κατέχουν και σήμερα οι Άγιοι του Χριστιανισμού σε σχέση με το Θεό.
Δεν υπήρχε πόλη στην αρχαιότητα που να μην είχε ή να μην ήθελε να έχει τον Ήρωα της. Ο ήρωας αυτός ήταν προστάτης της πόλεως. Κέντρο της λατρείας των Ηρώων ήταν ο τάφος τους, ενώ πολλές πόλεις διεκδικούσαν τα λείψανα των ηρώων τους και πίστευαν πως ο τάφος του Ήρωα αποτελούσε γι’ αυτούς πηγή ευτυχίας.
Ακόμη μεταφέρονταν τα οστά των Ηρώων από μια πόλη σε άλλη όπως για παράδειγμα του Έκτορα από την Τροία στη Θήβα και του Οιδίποδα από τη Θήβα στην Αθήνα κ.α.
Είχε δημιουργηθεί και στην αρχαιότητα μια κατάσταση, ότι και στις μέρες μας με τα λείψανα των Αγίων στη λατρεία μας.
Στο Χριστιανισμό τη θέση των Ηρώων καταλαμβάνουν οι Άγιοι και οι Μάρτυρες της πίστεως.
Άγιος είναι ο καθαρός «τη καρδία»,ο ευσεβής, ο απαλλαγμένος από αμαρτίες, ο όσιος, εκείνος που είναι απόλυτα αφοσιωμένος στο Θεό.
Στην Αρχαία Ελλάδα αυτά στα πρόσωπα που αποκαλούσαν ήρωες απέδιδαν τιμές εν ζωή και μετά το θάνατό τους κι ακόμη οστά τους έθεταν στα θεμέλια των τειχών της πόλεως πιστεύοντας πως έτσι με τα ενταφιασμένα και εντοιχισμένα λείψανα θα καθίστατο απόρθητα φρούρια που θα προστάτευαν από κάθε επιβουλή και κάθε κακό την πόλη.
Σήμερα εμείς οι νεοέλληνες τιμούμε τους Μάρτυρες της πίστεως, τους Αγίους, τους Οσίους και πατέρες της Εκκλησίας που έθεσαν τη ζωή τους στην υπηρεσία της Εκκλησίας ενώ λείψανά τους τοποθετούμε στην Αγία Τράπεζα στον αντίστοιχο βωμό της αρχαίας θρησκείας.
Μ’ αυτό τον τρόπο αγιάζεται ο χώρος όπου γίνεται η Θεία Λειτουργία η θυσία του Αρνίου υπέρ αφέσεως των αμαρτιών των πιστών.
Το να αγιάσει ο κάθε άνθρωπος, να φτάσει δηλαδή στα όρια της τελειότητας όπως τέλειος είναι ο Θεός είναι κάτι που ο κάθε πιστός άνθρωπος επιθυμεί , επιδιώκει και οφείλει να πραγματώσει σύμφωνα με τις επιταγές του ιδρυτή της Θρησκείας «Άγιοι εσταί ως ο Πατήρ υμών Άγιος εστίν».
Στον αιώνα μας 28 πράξεις κατατάξεως στο Αγιολόγιο κατεγράφησαν στον Κώδικα Τόμων και Σιγιλίων του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Σ’ αυτές τις πράξεις περιλαμβάνονται άγιοι και αγίες που έζησαν σε διάφορες εποχές μέχρι το 1960 αλλά εντάχθηκαν στο εορτολόγιο της Εκκλησίας μας επί των ημερών μας.
Παραθέτουμε τα ονόματα των αγίων και ημερομηνίες που φέρουν οι πράξεις Αγιοκατατάξεως:
1.΄Οσιος Γρηγόριος Επίσκοπος ΄Άσσου(20-10-1936) 2.΄Οσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης(3-5-1955) 3.Ιερομόναχος Κοσμάς ο Αιτωλός(20-4-1961)
4.Μητροπολίτης πρώην Πενταπόλεως Νεκτάριος ο Κεφαλάς(20-4-1961)
5.Ιερομόναχος Αρσένιος ο Πάριος(20-6-1967)6.Οσία Πελαγία της Τήνου(11-9-1970)
7.Ηγούμενος Ραφαήλ, Διάκονος Νικόλαος και Παρθένος Ειρήνη.(11-9-1970)
8.Λυδία η Φιλιππησία (2-10-1972) 9.Μοναχός Άνθιμος Κουρούκλης εκ Ληξουρίου Κεφαλληνίας(30-7-1974). 10.Γεώργιος ,Αγγελής, Μανουήλ και Νικόλαος εκ Μελάμπων Ρεθύμνης της Κρήτης(29-8-1977) 11.Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Συμεών(14-4-1981) 12.Ιερομόναχος Ευγένιος ο Νέος εξ Αιτωλίας(1-7-1982)
13.Νικόλαος Καβάσιλας ο Θεσσαλονικεύς(20-7-1983) 14.Εμμανουήλ.Θεόδωρος,Γεώργιος,Μιχαήλ και έτερος Γεώργιος εκ Σαμοθράκης(17-5-1985) 15.Ιωάννης ο Καρπάθιος(20-8-1985) 16.Ιερεύς Παναγής Τυπάλδος Μπασιάς(4-2-1986) 17.Ιερομόναχος Αρσένιος ο Καπαδόκας(11-2-1986)
18.΄Οσιος Σιλουανός ο εν ΄Αθω(26-11-1987) 19.΄Αγιος Ευστάθιος Θεσσαλονίκης(9-6-1988) 20. Άγιος Μάξιμος ο Γραικός (31-5-1988) 21.Οσιος Αλκίσων Νικοπόλεως(10—7-1988) 22.Οσία Μεθοδία Κιμώλου(7/1991) 23.΄Οσιος Σάββας ο Νέος (απεβ. το 1960)(7-2-1992) 24.΄Οσιος Άνθιμος ο εν Χίω(απεβ.1960)14-8-1992)
25.Νεομάρτυρες Χριστόδουλος και Αναστασία(14-8-1992) 26.150 Μάρτυρες της Μονής Νταού Πεντέλης(14-8-1992) 27.΄Αγιος Μακάριος Καλογεράς(8/1993)
28.Παπα-Νικόλαος Μπλάνας(1993)
Ο κατάλογος αυτός των Αγίων είναι ανοικτός.
Θα αναρωτηθεί κανείς πόσοι είναι οι άγιοι της Εκκλησίας μας. Η απάντηση: εκατομμύρια αγίων και μαρτύρων, νέφος ολόκληρο. Ένας γαλαξίας…Η εκκλησία μας υπήρξε χθες, υπάρχει σήμερα και θα υπάρχει εις τους αιώνες .Ο κατάλογος των αγίων δεν περιορίζεται ούτε κλείνει ποτέ.
Βιβλιογραφία:1. «Ηλειακή Πρωτοχρονιά 2010»
2. Hμερολόγιο της Μητρόπολης Θήρας 2010
3. Eφημερίδα «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ» Πατρών (10 και 11/3/2010)
4. Εφημερίδα του Πύργου ΠΑΤΡΙΣ.(5-2-2010)
5.Γεωργίου Σιέττου: « Ήρωες και Άγιοι»Πύρινος Κόσμος Αθηνα 2002
6.Ιωάννη Γ. Χατζή: «Zαχαρία Καραντινού Ακολουθία και Συναξάρι των Νεομαρτύρων Χρίστου και Πανάγου των εκ Γαστούνης(1716)»
7.Γεωργίου Β. Νικολάου: «Εξισλαμισμοί στην Πελοπόννησο από τα μέσα του 17ου Αιώνα έως το 1821»
8.Γ.Θ.Πρίντζιπας: «Οι Κρυπτοχριστιανοί» Ελληνικά Γράμματα Αθήνα 1997
9.Περιοδικό «ΑΧΑΪΚΑ» Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας Πάτρα Φθινόπωρο 2005 Τεύχος 4ο (σελ.223-228) Περικλή Τρακαδά Παπουλάκης ο Β΄ ή Παπουλάκος
10.Ηλειακη Πρωτοχρονιά 2010.Βιβλιοπανόραμα Αμαλιάδα 2010 σελ.315-336 Αικατερίνης Νερατζάκη: «Οι φρικτές σφαγές της 17ης Ιουλίου 1715 στην Γαστούνη-Οι νεοάγιοι Πανάγος και Χρήστος και οι συν αυτοίς».
11.Ηλειακή Πρωτοχρονιά 2007 Βιβλιοπανόραμα. Αμαλιάδα 2007 σελ.201-205.Κώστα Λούρμπα: « Ηλιδα -Καθολική-Γαστούνη»
12.Αλέξη Παναγόπουλου: «Κοσμάς Φλαμιάτος και Παπουλάκος» Επτάλοφος Αθήνα 2008.
13.Κώστα Φωτιάδη: «Οι εξισλαμισμοί της Μικράς Ασίας και οι Κρυπτοχριστικοί του Πόντου» Οίκος Αφών Κυριακίδη Θεσ/νίκη 1988
14.Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ Νέες Εποχές φυλ.26-12-1993.Μαίρης Παπαγιαννίδου : «Πως να Γίνετε άγιος».
Απάντηση Προώθηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου