ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Νίκου Σακελλαρόπουλου «ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΜΑΜΠΑ».Μυθιστόρημα
Αθήνα 2009 Εκδόσεις ΒΕΡΓΙΝΑ.

Υπάρχουν άτομα τα οποία μετά τη συνταξιοδότησή τους από όποια εργασιακή απασχόληση, προκειμένου να δώσουν μια διέξοδο στην καθημερινή ρουτίνα και απραξία που συνήθως ακολουθεί την περίοδο της ζωής του συνταξιούχου ασχολούνται με την συγγραφή των αναμνήσεών τους, γράφουν την ιστορία του χωριού τους, τα απομνημονεύματα τους και άλλοι ασχολούνται πιο συστηματικά με τη λογοτεχνία. Όμως αυτές οι περιπτώσεις δεν αφορούν τον ήδη συνταξιούχο του Ο.Τ.Ε. συγγραφέα του βιβλίου που παρουσιάζουμε σήμερα κ. Νίκο Σακελλαρόπουλο. Ο κ. Σακελλαρόπουλος από την εποχή ακόμη των νεανικών του χρόνων αλλά και της ωριμότητας είχε ασχοληθεί συστηματικά με τη συγγραφή. Πέρα από τις όποιες άλλες ενασχολήσεις του, συνδικαλιστικές, πολιτιστικές υπήρξε ένας άνθρωπος του πνεύματος και της δράσης. Αεικίνητος και δημιουργικός. Δεν άφηνε χρόνο αναξιοποίητο. Κείμενά του είχαν φιλοξενηθεί στο παρελθόν τόσο σε τοπικά όσο και σε Αθηναϊκά έντυπα δημιουργικότητα του τον έκανε μια εποχή να διευθύνει και ένα δικό του έντυπο με τίτλο «ΤΟ ΡΗΜΑ»| ένα περιοδικό ποικίλης ύλης, τοπικού αλλά και γενικότερου ενδιαφέροντος.
Πολλά κείμενά του είναι διάσπαρτα στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο αλλά και έχει αδημοσίευτο πολύ πνευματικό μόχθο.
Μια πτυχή και μόνο της συγγραφικής του εργασίας μας δίνει με το βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις ΒΕΡΓΙΝΑ με τον τίτλο: «ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΜΑΜΠΑ».
Τον ευχαριστώ για την τιμή που μου έκανε πρώτα-πρώτα να μου προσφέρει το έργο του για να το απολαύσω πνευματικά και στη συνέχεια την εξαιρετική τιμή να με συμπεριλάβει μεταξύ εκείνων που θα παρουσιάσουν το βιβλίο του ενώπιων σας.
Πρόκειται αρχικώς για ένα Μυθιστόρημα η πλοκή του οποίου ξετυλίγεται στην μαύρη Ήπειρο της Αφρική.
Η Αφρική υπήρξε από αρχαιοτάτων χρόνων ο χώρος του μυστηρίου και των εξερευνήσεων. Μια αχανής ήπειρος με ερήμους αλλά και με δάση και μεγάλους ποταμούς. μια ήπειρος που έγινε ο αποδέκτης κάθε τυχοδιώκτη, κάθε κυνηγού της ευτυχίας μέσα από την περιπέτεια του αγνώστου. Εξερευνητές και επιστήμονες, ιεραπόστολοι και προσηλυτιστές έκαναν την εμφάνιση τους είτε με πραγματική διάθεση να μυήσουν τους ιθαγενείς στη νέα θρησκεία του Ναζωραίου είτε με διάθεση να προετοιμάσουν το έδαφος για τους εισβολής κατακτητές που αποκλειστικό σκοπό και στόχο είχαν τα ατρύγητα πλούτη τόσο της γης όσο κυρίως του υπεδάφους.
Έτσι η Αφρική γίνεται πεδίο ανταγωνισμών μεταξύ των «πολιτισμένων» λαών της Ευρωπαϊκής Ηπείρου. Γίνεται χώρα υποδοχής μεταναστών και των κατακτητών.
Ο συγγραφέας κ. Σακελλαρόπουλος αυτό το χώρο της Αφρικής θεώρησε ποιο ελκυστικό για να κινηθεί και να γράψει το μυθιστόρημά του. Είναι ένας χώρος που τον ενέπνευσε και τον συγκίνησε κυρίως από την διάθεσή του για γνώση αλλά και για περιπέτεια.
Μολονότι ο τίτλος του μυθιστορήματος είναι και το είδος εκείνο του θανατηφόρου ερπετού που αποτέλεσε και την αιτία πολλών θανάτων προσώπων που δρουν στη χώρα της Αφρικής, έχει κι ένα συμβολικό θα λέγαμε χαρακτήρα αφού με το δηλητηριώδες ερπετό παρομοιάζουμε και κάποιους καρδιακούς φίλους. Μάλιστα οι ερμηνευτές ονείρων σε περίπτωση ενυπνίου σχέση έχοντος με φίδι ή φίδια το ερμηνεύει πως κάποιος φίλος θα σε επισκεφθεί. Συμβολίζει λοιπόν κατά την άποψη μου τους φίλους –φίδια.
Κάτω από τον ίδιο τίτλο και στο ίδιο τόμο περιλαμβάνεται κατά τον συγγραφέα ένα επίμετρο, το οποίο καθ’ ημάς είναι μια συλλογή δοκιμίων που έχουν σχέση και αναφέρονται στις περιπέτειες που έζησε και ακόμη ζει η μαύρη Ήπειρος. Πότε σε πρώτο πρόσωπο πότε σε τρίτο γίνεται αφήγηση των γεγονότων που σημάδεψαν την μακρόχρονη πορεία της Αφρικής. Αφού αρχικά δένει ένα νήμα που το οποίο ενώνει το μυθιστόρημα με το επίμετρο βάζοντας τον Μουσερί Ρουμπέγκο για τίτλο του πρώτου δοκιμίου, συνεχίζει με μια ιστορική αναφορά στη διαδρομή του χρόνου και στα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή των κατοίκων της μαύρης ηπείρου , των μεταναστών αλλά και των αποικιοκρατών. Εδώ ο συγγραφέας παραθέτει πέραν από τις ιστορικές πληροφορίες του για τις διάφορες πολιτικές μεταβολές και οικονομικές και κοινωνικές ανακατατάξεις τις προσωπικές του απόψεις. Απόψεις στηριγμένες στον ανθρωπιστή Σακελλαρόπουλο, στο Χριστιανό Σακελλαρόπουλο στον κοινωνικό αγωνιστή Σακελλαρόπουλο στο συγγραφέα της καλής ελπίδος και της δικαιοσύνης που μπορεί να αργεί να αποδοθεί αλλά πάντα η θεία δίκη έρχεται σαν τιμωρός και σαν επιβράβευση.
Ο συγγραφέας σε κάποιο σημείο του δοκιμίου του θα καταγράψει την οδύνη του όταν αναφέρεται στην καθιερωμένη ημέρα γιορτής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Την ίδια μέρα της γιορτής σημειώνει εκατομμύρια παιδιά που χρειάζονται εκτός από τροφή και μάθηση να χαίρονται τον ήλιο, τον καθαρό αέρα, το παιχνίδι και πάνω από όλα να απολαμβάνουν λίγη αγάπη θα δουλεύουν μέσα σε φάμπρικες κάτω από σκληρές ή και απάνθρωπες συνθήκες. Για κάποια άλλα η μοίρα τους θα είναι σκληρότερη. Σε πολλά θα αφαιρεθούν τα όργανα τους για να μεταμοσχευθούν σε ανθρώπους του πολιτισμένου κόσμου. Κάποια άλλα θα πωλούνται στα διεθνή σκλαβοπάζαρα, η θα κακοποιούνται σεξουαλικά ή θα εξευτελίζονται για να παραχθούν προϊόντα πορνείας και το χειρότερο κάποια άλλα θα εκπαιδεύονται για να σφάζουν άλλα παιδιά.
Και πιο κάτω σε μια έξαρση οργής ο συγγραφέας θα γράψει..
Μπορούσαμε να σώσουμε 500.000.000 ανθρώπους αρκεί να τους στείλουμε βοήθεια όσοι κοστίζουν πέντε πυρηνικά υποβρύχια είπε πει παλαιότερα ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του Ο.Η.Ε.
Εκεί βέβαια που έχει φτάσει στις μέρες μας η ανθρώπινη αξία καταντάει αστείο να είχαμε την απαίτηση να θυσιαστούν πέντε υποβρύχια για να σωθούν 500.000.000 άνθρωποι.
Ο συγγραφέας ευαίσθητος όπως φαντάζει και όπως πράγματι είναι θα ταυτισθεί με τη ρήση του Νίκου Καζαντζάκη «Εγώ φταίω για όλη την πείνα στον κόσμο. Εγώ είμαι ένοχος για όλη την αδικία. Εγώ φταίω γιατί δεν επαναστατώ γι’ αυτά.».
Το «Μαύρο Μαμπα» είναι ένα μυθιστόρημα κοινωνικού προβληματισμού, με ιστορικό περιεχόμενο, με αστυνομική περιπετειώδη πλοκή και με εμφανή τα στοιχεία πραγματικών περιστατικών αλλά και προϊόντων της φαντασίας του συγγραφέα που πλέκονται αρμονικά και δεν είναι δυνατό ο αναγνώστης να διαγνώσει ποιο είναι ιστορικό-πραγματικό-αληθές γεγονός και ποιο είναι προϊόν μυθοπλασίας.
Ο μύθος του έργου αρχίζει όταν περί το 1950 οχτώ νεαροί Έλληνες μετά από πρόσκληση ενός σημαντικού ομογενούς βρίσκονται στην Αφρική και συγκεκριμένα στην περιοχή του Κονγκό. Ο συγκεκριμένος ομογενείς είχε από το 1928 εγκατασταθεί στην περιοχή μετά από μυθιστορηματικές περιπέτειες και πολλούς κινδύνους. Κάποια χρονική στιγμή ο ομογενής αυτός κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες χάθηκε στη ζούγκλα. Οι οκτώ νεαροί μετανάστες ξαφνικά και απρόσμενα γίνονται κληρονόμοι μιας μεγάλης αμύθητου αξίας περιουσίας του αγνοουμένου φίλου τους. Τα αιματηρά όμως γεγονότα που ακολούθησαν στη χώρα αυτή τους υποχρεώνουν να αποχωρήσουν και να απομακρυνθούν οριστικά από την Αφρική. Οι οκτώ φίλοι πέρα από τα εκατομμύρια που είχαν εξαγάγει παράνομα από τη χώρα του Κονγκό είχαν αποφασίσει να εξάγουν από τη χώρα ένα τεράστιας αξίας και ποσότητας θησαυρό από πολύτιμους λίθους και χρυσό που απόχτησαν από τυχοδιωκτικές συναλλαγές.
Στην περίοδο αυτής της προετοιμασίας ξαφνικά αρχίζουν να συμβαίνουν περίεργες δολοφονίες με όπλο το φαρμακερό-φονικό Μαύρο Μάμπα, από την ονομασία του οποίου και ο τίτλος του βιβλίου του κ. Σακελλαρόπουλου.
Πρόκειται για ένα πρωτότυπης πλοκής ,δράσης και συγκρούσεων αστυνομικό μυθιστόρημα με κοινωνικές ,οικολογικές, κοινωνικές, πολιτικές και ιστορικές καταγραφές και προεκτάσεις.
Υπάρχουν κοινωνικές αντιθέσεις που καταγράφονται και πραγματικά αναστατώνουν τα αισθήματα αγανάκτησης των αναγνωστών. Σε μια τόσο πλούσια σε υπέδαφος χώρα με διαμάντια και χρυσάφι, οι άνθρωποί της να πεθαίνουν ομαδικά από την πείνα ή να θάβονται κάτω από τις καταρρεύσεις των πρόχειρων στοών των ορυχείων.
Οι πρώτες ατομικές βόμβες που έπληξαν το Ναγκασάκι και τη Χιροσίμα κατασκευάσθηκαν από ουράνιο των ορυχείων Σιγκολοομπουε της Κατάγκας της Αφρικής.
Γι’ αυτό το σκοπό εστάλησαν 1.000 τόνοι ουρανίου στις Η.Π.Α.
Προφανώς και δεν έχει ζήσει στην Αφρική, την φλεγόμενη από αναταράξεις και ανακατατάξεις Ήπειρο ο συγγραφέας. Τα όσα γνωρίζει όπως δηλώνει τα έχει πληροφορηθεί από διηγήσεις φίλων του αλλά και από μελέτες του μακροχρόνιες .Η φιλομάθειά του αποδεικνύεται από το πλήθος των πληροφοριών αλλά και των ιστορικών γεγονότων τα οποία αφηγείται και αποτελούν τον εγκυκλοπαιδικό πλούτο του έργου.
Ο κ .Σακελλαρόπουλος είναι ένας επιτυχημένος συγγραφέας και γνωρίζει να συνθέτει την πλοκή του μύθου του και να εμπλουτίζει το λόγο των ηρώων του με ιστορικά στοιχεία και δεδομένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου